گزارش اجراهای سومین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

۱۴۰۱/۱۲/۰۱ - ۰۸:۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۴۳۸۹۵۰
گزارش اجراهای سومین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر
ارکستر رزم نوازان دفاع مقدس شامگاه یکشنبه در سومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با رهبری سرهنگ فاضل عالیشان به روی صحنه رفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛  این کنسرت، تنها اجرای تالار وحدت بود که در ساعت 18:30 برگزار شد. اجرا و موسیقی  متفاوتی که با استقبال بسیار مخاطبان در تالار وحدت روبرو شد.

این ارکستر متشکل از گروه کر و با سازبندی، سازهای بادی، سنج و تیمپانی به رهبری ارکستر«فاضل عالیشان» و نوازندگانی که از یگان موزیک دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی (ع) انتخاب شده بودند به اجرا درآمد. هنرمندانی که صدای ساز و موسیقی‌هایشان کمتر به گوش مردم و مخاطبان موسیقی رسیده است؛ این در حالی است که موسیقی نظامی در ایران سابقه‌ای کهن دارد.

اما دراجرای شب گذشته که با دو خواننده همراه بود، ابتدای سرود ملی ایران با همراهی ارکستر «رزم‌نوازان» دفاع مقدس به اجرا درآمد و در ادامه  داود سعادت شایسته به روی صحنه آمد و اثر ماندگار «ایران» با مضمون شعری«ای ایران ایران دور از دامان پاکت دست دگران، بد گهران/ ای عشق سوزان  ای شیرین‌ترین رویای من تو بمان  در دل و جان» سروده تورج نگهبان و آهنگسازی محمد سریر را برای حاضران خواند. اثری خاطره‌انگیز که همچنان شنیدنی است. دیگر قطعات این اجرا «آزادی» با صدای طهمورث شاهمراد  و همچنین «پیروز اختران»، «کسروی»، «ستارگان سوزا»،«قهرمان» و «پیروزی» بودند که با همراهی این دو خواننده و در برخی قطعات بدون کلام، اجرا و شنیده شد.

رهبر ارکستر، سرهنگ فاضل عالیشان در بین برخی از قطعات طی صحبت‌هایی از اساتید موسیقی چون اسفندیار قره‌باغی و همچنین استاد خود علی‌اکبر کردبچه یاد کرد و گفت باید از استادان و کسانی که از آنها درس گرفتیم و آموختیم، یاد شود.

اما قطعه آخر که سرود ماندگار«ای ایران » بود با صدای طهمورث شاهمراد شنیدنی شد. اثری ساخته  زنده‌یاد روح‌الله خالقی با صدای گرم مرحوم استاد بنان و شعری از حسین گل گلاب که ابتدا توسط ارکستر و در اجرای دوباره آن با همراهی و همصدایی حاضران در سالن شنیده شد. سرهنگ عالیشان رهبر ارکستر این قطعه را به همه مردم ایران تقدیم کرد.

فاضل عالیشان آریمی فرمانده یگان رزم نواز دانشگاه علوم انتظامی امام حسن مجتبی(ع) متولد 1348 در شهرستان ساری است. او از 1367 فعالیت هنری و موسیقی خود را آغاز کرد و نزد اساتید بزرگی چون امیرسرتیپ نعمتی، سرهنگ علی اکبرکردبچه و استاد نادر مرتضی‌پور آموزش دید. عالیشان همچنان به فعالیت‌های خود در زمینه آموزش یگان رزم‌نواز و رهبری آن ادامه می‌دهد و توانسته مقام‌های متعددی را در جشنواره های موسیقی نیروهای مسلح کسب کند.

در این اجرا فرزندان استاد وحید اسداللهی، رضا اسداللهی (نوازنده ساز گارمون) و محمد اسداللهی نوازنده (ساز ناقارا) قطعاتی اجرا کردند.

دیگر نوازندگان این ارکستر، محمدرضا نوچه ناسار(تیمپانی)، سیدحمید حسینی اصل(کلارینت)، داود سعادت شایسته(خواننده)، رضا کاظمی(کلارینت)، حسین صبحی(باریتون هورن)، محمدبیگ محمدی(آلتو هورن)، محرمعلی صبوری(کلارینت)، سلیمان اسکندری(آلتو هورن)، مصطفی رحیمی(باریتون هورن)، احمد سرافراز(ساکسیفون باریتون)، مسعود افشاری(ترومپت)، حمید محمدنظامی(باس درام)، محمد نجف زاده(آلتو ساکس )، حمید یزدانیفر(ترومپت)، علیرضا آقامحمدی(یوفونیوم)، علیرضا بیگدلی(تدارکات)، رضا سوادی چراغی(درام)، بابک باقری(کلارینت)، مهیار رزمجو(کلارینت)، وحید نورورزی(سنج)، سپهر احمدی(پیکولو)، وهاب کولیوند(کر)، مهدی سلیمی خاقانی(باریتون هورن)، عرفان خدادوست(کلارینت)، آرمان ندری(ترومبون)، مهدی خانی(باس توبا)، علی رزلانسری(ساید درام)، ابوالفضل شریفی(کلارینت)، علی همتی(کر)، احسان نظری(آلتو هورن)، پوریا مشعشعی(تنورساکس )، محمد اسدی(ترومبون)، شاهین قبادی(کر)، حامد زمانی(کر)، سجاد مصدقی(ساید درام)، علی اصغر ضیایی کیا(پیکولو)، هامان منصوری(کر)، علی باریکلو(کلارینت)،سید رضا حسینی(کر)، پوریا خناری(ساکس آلتو)، امیرحسین جعفری(کلارینت)، علی رضا رحیمی پور(کر)، مهدی رشوند(پاریتون هورن)، مهدی شهسواری(کر)، امیرمحمد شعبانپور(ترومپت)، کمیل صالحی(کر)، محمد صالحی(کر)، احمد فصیح رامندی(کر)، سیدمجتبی مسجدی(کر)، علی رضا میانرودی(کر)، سیدعلی میرعمادی(کر)، ابوالفضل مردعلی(کر)، محمد عبدلی(کر)، امیرحسین علیزاده لاریمی(ترومپت)، مهدی نظری خوش کامه(ساکس تنور)، سیدجواد هاشمی نژاد(کر)،اسماعیل اسماعیل تبار(ساکس آلتو)، علیرضا حمزه لو(ساکس آلتو)، عنبر ستانی(کر)، علی ملکی(ترومپت)، امیرسالار امامی(کلارینت)علیرضا پروانه(کر)، نیما حسنه(کر)، حمزه پایی(کر)، امیرحسین طاهری(کر)، امیرحسین کرمیان(کر)، توحید وجدانی(کر)، امیررضا کولیوند(کر)، محمدرضا محمدزاده(کر)، محمدهادی کرمی(کر)، محمد نوروزی(کر)، محسن جمشیدی، علی جاویدپور(کر)، حسین بهمنی(کر)، علیرضا میرزامحمدی(کر)، علی رضا منتظری(کر)، محمد دارباز(کر) بودند که این اجرا را همراهی کردند.

تالار رودکی

شب ساز ایرانی در تالار رودکی شنیدنی شد

تالار رودکی در سومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  میزبان شب ساز ایرانی بود که  اجرا کنندگان این شب یعنی تکنوازان سنتور و تار  در سال‌های گذشته آثارشان نامزد جایزه باربد بود.

 تالار رودکی از ساعت  ۱۸:۳۰ میزبان  شب ساز  ایرانی بود. شب ساز ایرانی با تکنوازی سنتور پدرام جوادزاده آغاز شد.

پدرام جوادزاده، آهنگساز و نوازنده درباره  قطعات اجرایی خود در شب ساز ایرانی به ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت:  سال گذشته آلبوم «ما، صدا، سنتور» به آهنگسازی بنده نامزد جایزه باربد شد؛ قطعات اجرایی امشب من نیز رپرتواری از این آلبوم و آثار جدیدم بود.

در بخش دوم این شب، محمد علی نجف‌پور با  تکنواری تار و آواز  قطعاتی را به صورت بداهه اجرا کرد؛ اجرایی متفاوت که با حال و هوای خاصی همراه بود و مخاطبان جشنواره موسیقی فجر را با خود همراه کرد.

محمد علی نجف پور که از سال ۸۷  سابقه آهنگسازی و اجرا در جشنواره موسیقی فجر  و نامزدی جایزه  باربد را برای آلبوم موسیقی "شب چراغ"  در کارنامه هنری خود دارد، درباره اجرای امشب خود در شب ساز ایرانی به ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرای امشب من بداهه‌نوازی بر اساس موتیف‌های  آلبوم «اوراد» بود.  من بر روی طرحی آوازی کار می کنم که شمه‌ای از آن طرح را امشب به صورت بداهه بر روی شعر فارسی و عربی حافظ اجرا کردم.

قطعات اجرایی این بخش تکنوازی تار(دستگاه سه‌گاه)، بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی براساس آلبوم اوراد مقدمه سه‌گاه، ساز و آواز( بداهه خوانی و بداهه نوازی)، وارنگ، ادامه ساز و آواز،  یکیست او .. ترجیح بند هاتف اصفهانی و مخالف(بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی)، یزله( بحرالطویل بر اساس زار) بودند.

نغمه سپهرو بازخوانی تصانیف قدیمی 

یکی از شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی فجر معتقد است که این جشنواره بستر بسیار خوبی برای حمایت از هنرمندان و معرفی آنها به جامعه موسیقی است.

  سومین شب از  سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  در تالار رودکی از ساعت ۲۱:۳۰  میزبان گروه «نغمه سپهر» بود .

گروه «نغمه سپهر» اجرای خود در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر را  با پیش درآمد"رنگ" ساخته حسین روزبهانی آغاز کردند.

چهار مضراب، تصنیف موسم گل، ساز و آواز (کمانچه و آواز)، تصنیف «آتشی در سینه دارم»، تصنیف «با من  صنما» و تصنیف وطنی از جمله قطعاتی بود که این گروه اجرا کردند.

نوازندگان این گروه که اغلب آنها اجرای صحنه‌ای  در تالار وحدت را در کارنامه خود دارند برای اولین بار تحت عنوان گروه «نغمه سپهر» در جشنواره موسیقی فجر به صحنه آمدند.

فرشید قلی پور از نوازندگان گروه  «نغمه سپهر » اجرا در جشنواره موسیقی فجر را تجربه بسیار خوبی خواند و گفت:  پتانسیل جشنواره موسیقی فجر بسیار بالاست و این جشنواره بستر  بسیار خوبی برای حمایت از هنرمندان و معرفی آنها به جامعه موسیقی است از طرفی برگزاری این رویداد می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سالن‌های موسیقی بکشاند.

بهداد کیافر،(سنتور) محمد مشفق(نی)، حسین روزبهانی(تار)، حسن آزاده فر(تنبک)، سیدمحسن حسینی(آواز) و فرشید قلی زاده(کمانچه)  اعضای گروه  «نغمه سپهر» بودند که در سی و هشتمین جشنواره موسیقی  در  تالار رودکی به صحنه آمدند. 

میلاد نمایشگاه

وقتی ناصر زینلی جدیدترین قطعه‌اش را در جشنواره فجر خواند؟

«ناصر زینلی» نخستین اجرای روز سوم سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ را روی صحنه برد.

سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی عصر یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ در سومین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر میزبان اجرای «ناصر زینلی» خواننده پاپ بود.

زینلی با خوانندگی قطعه «دلبر ناب» وارد صحنه شد و پس از خوشامدگویی به طرفدارانش، «جنگل موهات» و «مجسمه» را اجرا کرد. «نفس»، «دلبر ناب»، «میشه بهم بتابی» و «با توام» قطعاتی بودند که با استقبال و همخوانی افراد حاضر در سالن همراه شد.

این خواننده پاپ پس از خوانندگی قطعه «تولد»، خطاب به طرفداران خود گفت: «می‌خواهم حال الانم را به همه شما و مردم ایران تقدیم کنم. امیدوارم حال دل همه شما خوب باشد.»

او همچنین در بخش دیگری از اجرای خود در توصیف اجرای خود خطاب به حاضران در سالن میلاد نمایشگاه بین گفت: «شبی خاطره انگیز کنار شما رقم خورد.»

زینلی همچنین علاوه بر اجرای قطعات «حیف»، «خودت رو برسون» و «طرفدار»، برای نخستین بار در جمع طرفداران خود در سومین روز سی و هشتمین جشنواره‌ موسیقی فجر، «حکم ابد» را که جدیدترین قطعه منتشر شده از این خواننده موسیقی پاپ است، اجرا کرد که با استقبال افراد حاضر در سالن مواجه شد.

آرتین زمانی (کیبورد)، علی دینه(کیبورد)، حسن اکبریان (ویولن)، علی آقایی (گیتار)، آراد یادگار فرد (گیتار)، دانیال والا (گیتار)، صالح کیوان (درامز) علی شوقی (پرکاشن) و مرسل وطنی (ساکسیفون) نوازندگی اجرای ناصر زینلی را بر عهده داشتند.

طرفداران میثم ابراهیمی در جشنواره موسیقی فجر چه کردند؟

آخرین اجرای روز سوم سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ توسط «میثم ابراهیمی» روی صحنه رفت.

 دومین اجرای پاپ سومین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شامگاه یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ با هنرنمایی میثم ابراهیمی و گروه نوازندگانش در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه رفت.

ابراهیمی «جان جان» را برای آغاز اجرای خود انتخاب کرد که با همخوانی افراد حاضر در سالن همراه شد. «گردنبند»، «یکی باشه» و «یه دنده‌ام» دیگر قطعاتی بود که او برای ادامه‌ی اجرای خود در جشنواره فجر انتخاب کرد.

پس از قطعات «دوتایی» و «سنگدل» این خواننده پاپ «میزنه باد»، «جون و دلم» و «باب دلمی» را اجرا کرد که طرفداران او با سر دادن جیغ بلند و سوت و همچنین همخوانی با خواننده از انتخاب‌های ابراهیمی استقبال کردند. اجرای قطعه «توهم» نیز با هنرنمایی نوازندگان گیتار تشویق افراد حاضر در سالن را به همراه داشت.

«گل رز»، «عروسک» و «یکی باشه» دیگر قطعاتی بودند که میثم ابراهیمی در آخرین اجرای سومین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خوانندگی کرد.

در این اجرا حمیدرضا هادی (رهبر ارکستر)، سیامک حسن‌خانی (کیبورد)، فراز مظفری (درامز)، علی سیف‌الله‌زاده (ویولن)، حسن ملکی (گیتار)، نیما عباسی (گیتار)، میثم میرزایی (گیتار)، ساشا احمدی (پرکاشن) و … نوازندگانی بودند که میثم ابراهیمی را همراهی کردند.

فرهنگسرای نیاوران

اشتراکات موسیقی ایران و ارمنستان و قدمتی هزاران ساله 

سومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای «کوارتت دودوک» از ارمنستان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 در فرهنگسرای نیاوران با اجرای «کوارتت دودوک» از ارمنستان و با حضور بهزاد عبدی دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر و رایزن فرهنگی کشور ارمنستان در ساعت 18:30 آغاز شد.

مخاطبان برای شنیدن این «کوارتت» با اشتیاق در سالن انتظار فرهنگسرا حضور داشتند.

این «کوارتت» راس ساعت با توضیح گئورگی میناسیان سرپرست گروه «کوارتت دودوک» ارمنستان درباره ساز «دودودک» شروع شد و با نواختن قطعات مختلف کلاسیک تا پاپ میزبان علاقه‌مندان در سالن بود.

شنوندگانی که حدود 75 دقیقه به شنیدن «کوارتت دودوک» با اجرای گئورگی میناسیان، مراچه پاشینیان، گاگیک هاکوپیان و آرتاک آساتوزیان» نشستند.

 گئورگی میناسیان، سرپرست گروه موسیقی «دودوک» ارمنستان درباره سازی که نواختند، گفت: «دودوک» سازی است که ما آن را در این کنسرت نواختیم. ما مجموعه‌ای متفاوت از قطعات شامل موسیقی سنتی تا پاپ ارمنستان در این کوارتت نواخته شد. قطعات بیشتر موسیقی مذهبی بود که در قرن 15 تا 20 در کلیسا و سایر نقاط ارمنستان نواخته می شد.»

این هنرمند افزود: «قطعات آشوری، فولک و دنس نواخته شد. 4 قطعه اول این اجرا از یک کشیش آهنگساز بسیار معروف ارمنی در قرن 15 بود. آخرین قطعه این کوارتت از آهنگساز معروف قرن 17 ارمنستان بود که به 3 زبان ترکی، فارسی و ارمنی تسلط داشت و نام این قطعه «کمانچه» بود:»

سرپرست گروه موسیقی «دودوک» درباره شباهت موسیقی ایران و ارمنستان گفت: «مردم ایران و ارمنستان هزاران سال است که در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و اشتراکات بسیار زیادی دارند به همین دلیل خیلی از گام های موسیقی ما مشابه یکدیگر است.»

او در پایان گفت: «برای نخستین بار است که به ایران سفر کردیم و امیدوارم حضور ما در جشنواره موسیقی فجر تداوم داشته باشد تا بتوانیم هرسال برای ایرانیان و عزیزان ارمنی مقیم ایران بنوازیم. البته که ما در ارمنستان همکاری‌های مشترکی با نوازندگان ایرانی داشته و داریم.»

شب پرشور نیاوران با  آصف علی خان/ علیرضا قزوه: این گروه یکی از اعجوبه‌های موسیقی هندوستان است

کنسرت گروه «آصف علی خان» از کشور هندوستان با استقبال مخاطبان کشورهای مختلف شبی پرشور را در فرهنگسرای نیاوران رقم زد.

گروه موسیقی «آصف علی خان» در سومین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر طبق جدول زمانبندی این رویداد هنری ساعت 21:30 با حضور چشمگیر علاقه‌مندان به موسیقی هند از کشورهای مختلفی چون هندوستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و... کار خود را در فرهنگسرای نیاوران آغاز کرد.

آصف علی خان (سرپرست گروه، نوازنده هارمونی و خواننده)، شاداب علی (نوزانده کیبورد)، فیصل علی (خواننده) و اسلم خان (نوازنده طبلک) گروه چهار نفره موسیقی هندوستان بودند که با اجرای قطعات فارسی و هندی شبی خاطره انگیز را در فرهنگسرای نیاوران رقم زدند.

قطعات «ای پادشه خوبان»، «آه میکشم تو را» و «ساز دلم ساز کن» به زبان فارسی در این کنسرت اجرا شدند.

همراهی خوب گروه و مخاطبان بار دیگر ثابت کرد که موسیقی زبان مشترک همه مردم جهان است و استقبال تماشاگران باعث شد تا گروه موسیقی «آصف علی خان» بخشی از اجرای خود را به نواختن قطعات درخواستی آنان بپردازد.

علیرضا قزوه شاعر ایرانی و ترانه‌سرای بخشی از قطعات این گروه هنری نیز در سالن حضور داشت.

قزوه درباره این گروه موسیقی گفت: «این گروه موسیقی جزو گروه‌های موسیقی خاندانی هندوستان به شمار می‌آیند که با نام موسس خود «جوهرعلی‌خان» با سابقه 400 ساله در هندوستان فعالیت دارند. البته این‌بار با نام و همراهی «آصف علی خان» سرپرست گروه که قطعاتی نیز در سینمای بالیوود اجرا کرده است در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر به ایران آمده اند. در واقع این گروه یکی از اعجوبه‌های موسیقی هندوستان است.»

او ادامه داد: «اختصاص یک اجرا برای گروه‌های بخش بین‌الملل کم است چراکه این بخش قطعا مثل همین اجرا با استقبال مخاطبان همراه خواهد بود.»

این شاعر ایرانی درباره لزوم توجه هرچه بیشتر به بخش بین الملل در جشنواره موسیقی فجر گفت: «ما باید همواره به هنر سایر کشورها توجه داشته باشیم؛ به ویژه موسیقی کشورهای همسایه مانند کشورهای فارسی زبان، عرب زبان و سایر کشورهایی که اشتراکات فرهنگی زیادی با آنها داریم زیرا حضور هنرمندان سایر کشورها باعث تبادلات فرهنگی هنری خواهد شد»

قزوه افزود: «قطعات فارسی این گروه جزو آثاری است که من حدود 11 سال پیش در هندوستان به شخصه برای خواندن شان با آنها کار کردم. قطعات «ای پادشه خوبان» از حافظ و «آه میکشم تو را» و «ساز دلم ساز کن» از اشعار من اجرا شد. البته اشعار دیگری از من پیش از این توسط این گروه اجرا شده است.»

کوشک باغ هنر

اجرای آثاری از خراسان قدیم و خراسان امروز

اولین کنسرت موسیقی اقوام جشنواره موسیقی فجر توسط گروه خراسانی در کوشک باغ هنر اجرا شد.

 گروه موسیقی «نوای خراسا:ن» شامگاه سی ام بهمن ماه از18:30 در سانس  اول از اجراهای بخش موسیقی نواحی روی صحنه رفت.

این گروه در دو سبک، آثاری از خراسان قدیم و خراسان امروز یعنی تربت جام اجرا کرد.

اولین اجرای گروه نوای خراسان «لاله آزاد» یکی از آثار محبوب هراتی بود. دومین قطعه، قطعه «یوسف» و سومین قطعه نیز قطعه معروف «نوایی نوایی» قطعه ماندگار خراسان قدیم و تربت جام بود. چهارمین قطعه نیز یعنی قطعه «بابا گل‌افروز» از موسیقی مقامی خراسانی روی صحنه رفت.

اعضای این گروه را عبدالخالق عزیزی‌زاده (سرپرست گروه و خواننده، نوازنده دوتار و هارمونی)، عبدالقادر عزیزی‌زاده (خواننده و نوازنده رباب)، محسن عسکریان (نوازنده دوتار)، مبین آثاری جامی (نوازنده دف و طبل) را تشکیل دادند.

کوشک باغ هنر میزبان هنرمندان کرد شد

در سانس دوم سوم سی‌و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، کردها در کوشک باغ هنر به روی صحنه رفتند.

 در سومین شب از اجراهای این جشنواره و در دومین سانس از اجراهای موسیقی اقوام گروه «اخوان کردستان» از ساعت ۲۱ و ۳۰ در کوشک باغ هنر به روی صحنه رفتند.

اعضای این گروه منصور مرادی (سرپرست و دف‌نواز گروه)، عبدالسلام فاتحی (خواننده)، ابراهیم علیپور (خواننده)، پویا سلامیه، پویا رحمانی، شاهین ملک گ‌بیگی و محمد مرادی (دف) بودند.

این گروه قطعاتی از موسیقی خانقاهی کردی در مدح پیامبر اکرم (ص) و حضرت امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا(س) را به دو زبان کردی و عربی برای تماشاگران اجرا کردند.

منصور مرادی در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت: حدود ۳۲ سال است که این گروه به طور رسمی فعالیت دارد و چندین جشنواره ملی و بین‌المللی را شرکت کرده‌ایم. کار ما موسیقی عرفانی است و مدح پیامبر و اهل بیت را در کارهایمان می‌خوانیم.

فرهنگسرای ارسباران

بزرگداشت استاد حمیدرضا شاهنگیان در سومین شب جشنواره موسیقی فجر

در سومین روز برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود، گروه‌های سرود «ندای ثامن» و «رایه الزهرا» در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (معاون امور هنری و مدیرکل دفتر موسیقی) در فرهنگسرای ارسباران، قطعات انقلابی مذهبی را اجرا کردند.

 فرهنگسرای ارسباران در سومین روز برگزاری جشنواره سی‌وهشتم موسیقی فجر در بخش سرود، میزبان دو گروه سرود «ثامن» با سرپرستی عرفان جوادی و گروه سرود «رایه الزهرا» با سرپرستی محمدرضا قلی‌زاده بود.

در آغاز این برنامه بعد از خوشامدگویی عبدالله روا مجری برنامه، گروه سرود «ثامن» قطعه «ماه پشت ابر» را بعنوان نخستین قطعه و بلافاصله بعد از آن قطعه «سردار دل‌ها» را برای حاضران در سالن اجرا کردند.

در ادامه نوبت به اجرای گروه سرود «رایه الزهرا» با سرپرستی محمدرضا قلی‌زاده رسید و این گروه سه قطعه‌‌ی «راه فردا»، «همسفر ماه» و «فردای روشن» را به ترتیب برای حاضران در سالن اجرا کردند.

قسمت بعدی برنامه طبق روال روزهای گذشته به تجلیل و بزرگداشت یکی از پیشکسوتان موسیقی اختصاص داشت و در سومین روز برگزاری جشنواره با حضور مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود سالاری، معاون امور هنری روی سن و اهداء لوح تقدیر و تابلو نقاشی خط، از استاد حمید شاهنگیان، «آهنگساز، تنظیم کننده، اولین رئیس شورای شعر و موسیقی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، از جریان‌سازان موسیقی انقلابی در چند دهه اخیر و سازنده سرودهای ماندگار همچون؛ «خمینی ای امام»، «نصر من الله»، «برخیزید»، «بپاخیزید» و... تجلیل شد.

استاد حمید شاهنگیان پس از دریافت لوح تقدیر با قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره، در سخنان کوتاهی گفت: حدود بیست نفر از بچه‌هایی که به آنها اعتماد داشتیم را چند ماه مانده بود به پیروزی انقلاب، برای ساختن سرود «سرباز» جمع کرده بودیم و بعد از چند روز تمرین در روزی که قرار بود کار را ضبط کنیم متوجه شدم که دو، سه نفر از آن بچه‌ها که می‌خواستم نزدیک میکروفون بگذارم، نیستند. وقتی علت را جویا شدم فهمیدم که متاسفانه آنها در تظاهرات شب قبل شهید و زخمی شده‌اند.

این پیشکسوت موسیقی با بیان اینکه؛ این انقلاب به راحتی پیروز نشده و باید همگی قدر آن بدانیم، خاطره خود را به پایان رساند.

محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری؛ معاون امور هنری، محمد الله یاری مدیرکل دفتر موسیقی، حامد جلیلی؛ مسئول دفتر سرود از جمله چهره‌های حاضر در سومین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران بودند.

از اجرای مقام سه پا تا تصنیف بارو بارو درفرهنگسرای ارسباران

فرهنگسرای ارسباران در سانس دوم سومین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر نیز میزبان گروه موسیقی گهر از استان لرستان بود.

 این گروه موسیقی متشکل از محسن کیان نژاد (سرپرست گروه و نوازنده سرنا)، علی صحرایی (نوازنده کمانچه)، علیرضا جودکی (نوازنده دف) ، علیرضا صحرایی (نوازنده تنبک)، حمید سلیمانی (نوازنده نی) و حامی رهسپار (نوازنده دهل) در این شب قطعات آواز اصفهان، تصنیف نازارم، تصنیف چوپان، تصنیف آمان گلیا، آواز ماهور، مقام سه پا، تصنیف بارو بارو، مقام دوپا، تصنیف سیت بیارم اجرا کردند.

انتهای پیام//

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز