مروری بر جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر؛

عنقا نویسنده «غریب»: برای ساخت فیلم از کتاب «محمد مسیحِ کردستان» استفاده کردیم

۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - ۰۵:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۹۹۰۵
عنقا نویسنده «غریب»: برای ساخت فیلم از کتاب «محمد مسیحِ کردستان» استفاده کردیم
حامد عنقا نویسنده و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «غریب» گفت: «محمد مسیحِ کردستان» عنوان کتابی بود که ما از آن استفاده‌ زیادی کردیم زیرا این کتاب نتیجه ۱۵ سال تحقیق نویسنده بود‌.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ حامد عنقا نویسنده و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «غریب» درباره نگارش فیلمنامه توضیح داد: اگر فیلم توانسته باشد که دغدغه ما را از ساخت به مخاطب القا کند، یعنی ما کارمان را انجام داده‌ایم و اگر نتوانسته باشد، یعنی ایراد از ماست. از بهمن و اسفند سال قبل متوجه شدیم که تولید را چه زمانی آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسیر پژوهش درباره این سوژه طولانی و فیلمی که ساخته شد فراتر از یک کتاب بود، بیان کرد: البته برخی از منابع هم در تیتراژ ذکر شده است. «محمد مسیحِ کردستان» عنوان کتابی بود که ما از آن استفاده‌ زیادی کردیم زیرا این کتاب نتیجه ۱۵ سال تحقیق نویسنده بود‌.

نویسنده «غریب» درباره حساسیت پرداخت به شخصیت‌های و قهرمان‌ها ملی و چالش‌های این مهم توضیح داد: ترجیح می‌دهم درباره این موضوع صحبت نکنم اما ما وقتی وارد پروسه ساخت فیلم «غریب» شدیم آرام آرام فهمیدم که چرا نزدیک به سی سال قرار است که درباره شهید بروجردی فیلمی ساخته شود، ولی ساخته نشده است.

حامد عنقا در ادامه ذکر کرد: کتاب «محمد مسیح کردستان» بسیار مفصل است و زندگی شهید بروجردی را از زمان تولد تا شهادت توصیف می‌کند. در واقع نمی‌توان گفت که سراسر فیلم «غریب» اقتباس است‌.

عنقا درباره حقیقی بودن داستان با توجه به متن اول فیلم و زمان پرداختن به داستان فیلم «غریب» گفت: تغییرات بسیار اندک بود. ما جریان‌های دو سه ماه زندگی این شهید را کپسولی تعریف و فقط آن را منسجم کردیم. نام شخصیت‌ها واقعی هستند و فقط اسم واقعی چند نفر را نیاوردیم؛ آن هم به لحاظ موقعیت‌های فعلی آن شخصیت‌ها در جامعه امروز است.

عنقا در پایان سخنان خود تصریح کرد: تقریبا مرداد بود که پروانه ساخت را گرفتیم و شهریور هم فیلم را کلید زدیم. فیلم شهید بروجردی فارغ از مسایل سیاسی روز کشور ساخته شده است‌.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز