کتاب «ادبیات، فرهنگ و جامعه» منتشر شد

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۰۸:۵۵:۱۰
کد خبر: ۱۴۴۷۳۶۸
کتاب «ادبیات، فرهنگ و جامعه» منتشر شد
کتاب «ادبیات، فرهنگ و جامعه» دربردارنده مقالاتی درباره ادبیات فارسی است و ه یک از این مقالات به نحوی به بررسی ادب فارسی معاصر در بافت فرهنگی و اجتماعی آن می‌پردازد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ کتاب «ادبیات، فرهنگ و جامعه» اثر مسعود فرهمندفر دربردارنده مقالاتی درباره ادبیات فارسی است که هر یک از این مقالات به نحوی به بررسی ادب فارسی معاصر در بافت فرهنگی و اجتماعی آن می‌پردازد. در مقاله نخست احمد کریمی حکاک به جریان معاصر در شعر فارسی می‌پردازد و در مقاله دوم، ولی پرخاش احمدی به تبارشناسی کتاب سبک‌شناسی بهار می‌پردازد و می‌گوید جایگاه مثال زدنی سبک‌شناسی بر شناخت تاثیرات و دستاوردهای رشته‌ای یا نهادی آن استوار است، زیرا سبک شناسی، بیش از آنکه متنی درباره «سبک شناسی» زبان فارسی باشد، تاریخچه مبسوطی از نثر ادبی فارسی است. 

در «سه ترانه برای ایران»، مارتا سیمیدچیوا جنسیت و تعهد اجتماعی را در شعر پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی برسی می‌کند و دلایل اعتبار و قبول عام یافتن این سه شعر را روشن می‌سازد. در مقاله «خوانشی پسااستعماری از رمان‌های سیمین دانشور: قلمروهای مادی و معنوی در سووشون، جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان» بازنمود ملی گرایی را در آثار برجسته سیمین دانشور واکاوی می‌کند. سحر علامه زاده در مقاله «کشته عشق: بازخوانی میرزاده عشقی شاعری در جست و جوی تجدد» به تحلیل برخی اشعار میرزاده عشقی شاعر پرشور ملی گرا می‌پردازد. کریمی حکاک نیز در جستاری با عنوان «چه در نام نهفته است؟» با بهره‌گیری از روش‌شناسی عینی، رویدادهای زندگی شاعر را در بافت وسیع‌تر اجتماعی و سیاسی می‌سنجد و شرحی راهگشا از زندگی، آثار و نقش او در پیشرفت شعر نو به دست می‌دهد. 

نسرین رحیمیه نیز جستاری با عنوان «تصویری از مطرودان ملت در خانه سیاه» را در این کتاب دارد و کامران تلطف نیز جستاری با عنوان «علل اجتماعی و پیامدهای فرهنگی استفاده از Farsi به جای Persian» را نقل می‌کند. 

در پشت جلد کتاب نیز آمده است: 

متیو آرنولد معتقد بود در جامعه‌ای که در آن فرهنگ در جایگاهی شایسته نباشد، آشوب رخنه می‌کند. به باور او، فرهنگ باید نقطۀ مقابل خیل عظیمی از محتواهای نازل باشد. در مجموعۀ پژوهش‌ها و تحلیل‌های کتاب حاضر، استادانی مانند احمد کریمی حکاک، نسرین رحیمیه، کامران تلطّف و چند تن دیگر جریان‌های شعر معاصر، نهاد ادبیات و سبک‌شناسی ملک‌الشعراء بهار، تعهد اجتماعی در آثار پروین اعتصامی، سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد، قلمروهای مادی و معنوی آثار سیمین دانشور، میرزادۀ عشقی و تجدد، نیما و شوق تغییر، و مطرودان فیلم «خانه سیاه است» فروغ از جمله نوشته‌هایی است که جنبه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی ادبیات معاصر ایران را تحلیل و بررسی کرده‌اند. 

این کتاب به همت انتشاران مروارید منتشر و روانه بازار شده است.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز