افزایش همکاری میان ایران و چین در قالب دیپلماسی کودک و نوجوان

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۱۳:۵۵:۰۳
کد خبر: ۱۴۴۷۶۴۹
افزایش همکاری میان ایران و چین در قالب دیپلماسی کودک و نوجوان
در نشست رایزن فرهنگی چین و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری دو طرف بر لزوم افزایش همکاری میان ایران و چین در قالب دیپلماسی کودک و نوجوان و برگزاری برنامه‌های فرهنگی تأکید کردند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در این نشست فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اینکه در حوزه دیپلماسی فرهنگی، به بحث کودک و نوجوان ورود پیدا کند قصد دارد در این زمینه اقدام‌هایی داشته باشد و ما با وزارت خارجه در حال تعامل و گفت‌وگو هستیم. به نظر من، ما می‌توانیم برنامه‌های دیپلماسی خود را در حوزه کودک و نوجوان با کشور چین هم آغاز کنیم.

وی افزود: لازم است به جای اینکه مانند الان تمرکز ما فقط روی مسابقه یا جشنواره باشد، زمینه یک همکاری گسترده و رسمی بین مقامات کشور چین و مقامات جمهوری اسلامی ایران برای امضای یک تفاهم نامه و شکل‌گیری دیپلماسی فرهنگی کودک و نوجوان  شکل بگیرد. ما با کشور روسیه هم درباره دیپلماسی کودک و نوجوان صحبت خواهیم کرد.

فلاح ادامه داد: ما در ایران علاقه داریم با انعقاد تفاهم‌نامه برای شکل‌گیری دیپلماسی کودک و نوجوان که یک موضوع جذاب و جدید در دنیا است، نقش موثری داشته باشیم و یک فعالیت رسمی و پایدار را شروع کنیم.

معاون فرهنگی کانون اظهار کرد: هر جشنواره‌ای عملا یک کار مقطعی است و در یک محدوده زمانی خاص اتفاق می‌افتد. بنابراین برای همکاری وسیع‌تر، دیپلماسی کودک و نوجوان از موضوع‌هایی است که می‌تواند زمینه کار و مطالعه را برای تداوم همکاری‌ها گسترش دهد.

وی افزود: امیدواریم در سال جدید شمسی بتوانیم در حوزه برقراری دیپلماسی کودک و نوجوان یک اقدام پایدار و همیشگی را شکل دهیم. اگر ما این کار را انجام دهیم عملا در همه جشنواره‌ها تبادل اطلاعات و تجربیات، فروش محصولات: سینمایی، کتاب و موضوع‌هایی که وجود دارد به راحتی شکل می‌گیرد.

فلاح تصریح کرد: ما می‌توانیم چند نشست اندیشکده در قالب میزگردهایی برای تقویت دیپلماسی کودک و نوجوان برگزار کنیم. این نشست‌ها می‌تواند برای راهبرد دیپلماسی کودک و نوجوان بین ایران و چین شکل بگیرد و این اتفاق می‌تواند با حضور مدیرعامل کانون، سفیر چین و یا با حضور کارشناسانی که تخصص‌شان در حوزه دیپلماسی، دیپلماسی کودک و نوجوان و یا دیپلماسی فرهنگی است رقم بخورد.

معاون فرهنگی کانون افزود: نشست‌ها می‌تواند روی محور دیپلماسی کودک و اهمیت مسأله در تبادلات فرهنگی کودک و نوجوان ایران و چین و راهکارها و راهبردهایی که می‌تواند در این زمینه وجود دارد باشد.  این موضوع می‌تواند برای رسانه‌ها هم جذاب باشد و زمینه آشنایی دو طرف با دیدگاه‌های یکدیگر را فراهم آورد.

فلاح بیان کرد: باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که چگونه می‌توانیم این موضوع را به صورت عملی انجام دهیم. این اتفاق، موضوع مهمی است که اگر بتوانیم با چین در این زمینه ورود کنیم برای اولین بار اتفاق می‌افتد و بعد از آن کشورهای دیگر انگیزه پیدا خواهند کرد که در این حوزه ورود کنند.

وی ادامه داد: روسیه هم در این زمینه فعال است و ما باید از این ظرفیت نیز استفاده کنیم و بعد از این موضوع می‌توانیم دیپلماسی‌های چند جانبه را شکل دهیم و دیپلماسی حوزه کودک و نوجوان در چین، روسیه و ایران را به‌طور مشترک رقم بزنیم.

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: ظرفیت کودک و نوجوان به‌عنوان یک گروه سالم و به تعبیر ما سفید برای فعالیت‌های بین‌المللی زمینه بسیار خوبی است و می‌تواند در کنار فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و در کنار فعالیت‌های کلان فرهنگی به‌عنوان یک موضوع جذاب شکل بگیرد.

وی افزود: با شکل‌گیری این اتفاق می‌توانیم نسبت به برگزاری هفته‌های دوستی، برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها و انتقال تجربیات و ظرفیت‌هایی که داریم اقدام کنیم.

فلاح ادامه داد: ما در ایران این آمادگی را داریم تا تعامل گسترده‌ای بین مجموعه کودک و نوجوان چین و کانون و پرورش فکری باشد تا زمینه تعاملات، برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت‌های مستقل شکل بگیرد.

معاون فرهنگی کانون بیان کرد: درخواست ما این است که این ارتباطات مستمر باشد و حداقل بتوانیم در هر فصل نشست مشترکی داشته باشیم.

معاون فرهنگی کانون در ادامه بیان کردند که بازوی اجرای این دیپلماسی در ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در چین قصر نوجوانان و جوانان خواهد بود.

وی اظهار کرد: در کشور چین فراخوان‌های مختلفی برای مسابقات اعلام می‌شود، این فراخوان‌ها می‌تواند به کانون منتقل شود تا زمینه مشارکت بچه‌های ایران در فراخوان‌های بین‌المللی شکل بگیرد. علاقه زیادی در بین بچه‌های ایرانی برای حضور در این مسابقات وجود دارد و ما در کانون این ظرفیت را داریم که بتوانیم در این مسابقات شرکت کنیم.

فلاح ادامه داد: مسابقات ملی چه در چین باشد و چه در سطح بین‌الملل، می‌توانیم در این زمینه با هم همکاری داشته باشیم. اگر در بحث نمایشگاه‌های تخصصی کودکان و نوجوانان در چین، به ما اطلاع‌رسانی شود؛ ما علاقه داریم در نمایشگاه‌های کتاب کودکان و نوجوانان شرکت و از تجربه‌های آنها استفاده کنیم.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در اردیبهشت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را داریم که کانون نقش بسیار جدی خواهد داشت، ان‌شالله شما هم بتوانید از این ظرفیت در جهت ارائه تجربیات خود در زمینه کودک و نوجوان استفاده کنید. کانون پرورش فکری هم این آمادگی را دارد در غرفه خود بخشی را برای این تعاملات، دست‌کم در حوزه نشست‌هایی که می‌توانیم در حاشیه این نمایشگاه داشته باشیم اختصاص دهد. 

استقبال از راه‌اندازی دیپلماسی کودک و نوجوان

سپس جوزی هاوو رایزن فرهنگی چین ضمن ابراز سپاس از فرهاد فلاح برای بیان نظراتش گفت: من با نظرات شما کاملا موافق هستم؛ به‌ویژه با نگاه‌تان در مورد شرق و در زمینه فرهنگی و هنری در حوزه دیپلماسی کودک و نوجوان. حتما به جناب سفیر گزارش خواهم داد، همچنین به دست‌اندرکاران دولتی چین ارسال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بعد از سفر رئیس جمهوری ایران به چین در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، آموزشی و میراث فرهنگی توافق حاصل شد که موفقیت‌آمیز بود. یقین داریم این اتفاق در همه زمینه‌ها به‌ویژه در زمینه فرهنگی می‌تواند مفید باشد.

رایزن فرهنگی چین درباره شکل‌گیری دیپلماسی کودکان و نوجوانان بیان کرد: ما کاملا موافق هستیم و حتما نظر خود را با قصر نوجوانان و جوانان چین مطرح می‌کنیم. این مؤسسه‌ زیر نظر وزارت آموزش و مرکز دولت چین است که همزمان با تاسیس جمهوری خلق چین تاسیس شد و تقریبا سابقه آن بیشتر از ۷۰ سال است. این مؤسسه مانند کانون تقریبا در همه استان‎‌ها و شهرها شعبه و فعالیت گسترده‌ای دارد. ما حتما این پیشنهاد را در آنجا منعکس خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد به نتیجه برسد.

جوزی هاوو با اشاره به برگزاری نشست‌هایی که فرهاد فلاح پیشنهاد داده بود گفت: نشست و عنوان آن و شیوه آنلاین و آفلاین بودنش بسیار خوب است. سعی می‌کنیم مسئولان مؤسسه چینی را هم دعوت کنیم که به صورت آنلاین و مجازی در این نشست حضور داشته باشند. 

رایزن فرهنگی چین ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما دیدار بچه‌های ایران با فضانوردان چین است که الان در ایستگاه فضایی چین هستند. قرار است رویداد بسیار مهمی در کشورهای عضو پیمان شانگهای برگزار شود، از همه کشورها یک نماینده انتخاب کنند و یک سوال از فضانوردی که در ایستگاه فضایی است مطرح شود. این سوال برای تشویق انگیزه بچه‌ها درباره‌ی قانون و فناوری جالب خواهد شد.

وی افزود: آرزوی همه آدم‌هاست که ‌بدانند چگونه می‌شود در آنجا زندگی کنند و حتما باید برای بچه‌ها خیلی جالب باشد. ما می‌توانیم این برنامه را با همکاری کانون داشته باشیم و از بچه‌هایی که برنده آن مسابقه هستند دعوت و برنامه مفصلی در اینجا برگزار کنیم. روز قطعی آن سی و یکم فروردین است که برای کشورهای عضو شانگهای است و از هر کشور فقط یک نفر شرکت می‌کند.

امضای تفاهم‌نامه بین کانون زبان ایران و گسترش زبان چینی که وابسته به وزارت آموزش چین است از دیگر پیشنهادات رایزن فرهنگی چین بود.

جوزی هاوو در پایان گفت: کانون زبان ایران، از دو سال پیش زبان چینی را راه‌اندازی کرد و با امضای تفاهم‌نامه پیشنهادی مرکز گسترش زبان چین که وابسته به وزارت آموزش چین است می‌تواند زمینه ارسال مربی زبان چینی و تهیه کتاب و مدارک برای برگزاری کرسی‌های تابستانی و زمستانی و تهیه بورسیه باشد.

نشست جوزی هاوو رایزن فرهنگی چین و فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور انسیه موسویان مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری، قاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و جمعی از کارشناسان کانون با هدف همکاری و تعامل بیشتر در زمینه فعالیت‌های فرهنگی برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما