ویژه نوروز ۱۴۰۲؛

ورزش ایران با ابزار سینما در دنیا بیشتر می‌درخشد

۱۴۰۲/۰۱/۰۳ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۶۲۶
ورزش ایران با ابزار سینما در دنیا بیشتر می‌درخشد
حسن صیدخانی با اشاره به اینکه ژانر ورزشی می‌تواند بسیاری از مشکلات و بی‌عدالتی‌های سیاسی و ورزشی صورت گرفته علیه کشورمان را در جهان مطرح کند، تأکید کرد که علاوه بر این، بسیاری از کشورهای دنیا ورزش‌های بومی خود را با سینما به جهانیان معرفی می‌کنند.

حسن صیدخانی کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پیش از اینکه بخواهیم سینمای ورزشی را مورد بررسی قرار دهیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که آیا در سینمای ایران تنوع ژانر آنطور که باید وجود دارد یا خیر. ما باید بپذیریم که سینمای ایران به سینمای سرگرمی و گیشه محدود شده و به ژانرهای دیگر در این سینما توجهی نمی‌شود.

صیدخانی خاطرنشان کرد: امروز فیلمسازانی که در ژانرهای متفاوتی فیلم می‌سازند مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و حتی متولی ورزش کشورمان که وزارت ورزش و جوانان است عملکرد چندانی برای احیای سینمای ورزشی نداشته و در سال تعداد اندکی فیلم در این ژانر ساخته می‌شود. به طور کل سینمای ورزشی هیچ جایی در فضای رسانه‌ای ما ندارد و هیچکس اهمیتی به این سینما نمی‌دهد.

حسن+صیدخانی

این کارگردان در ادامه گفت: ورزش کشور ما امروز از سوی فیفا و دیگر مجامع بین‌المللی تحت فشار است ولی ما از ابزار سینما که می‌تواند حرف ما را به جهانیان بزند، هیچ استفاده‌ای نکرده‌ایم و همه چیز را به حال خود گذاشته‌ایم. امروز فیلم و سینما یکی از مهم‌ترین ابزارهای ما برای بیان حرف‌هایی است که می‌توانیم به جهانیان بزنیم. در بسیاری از کشورها ورزش‌های بومی و محلی خود را با زبان سینما به جهانیان معرفی می‌کنند و ما هیچ اقدامی برای انجام این کار نداشتیم و وزارت ورزش هم توجهی به این مسئله مهم نداشته است. به دلیل همین بی‌توجهی‌ها برای برگزاری جشنواره‌ای چون جشنواره فیلم‌های ورزشی همیشه دستمان خالی است.

وی افزود:  فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» که روایتگر ماجرای بمباران یک زمین فوتبال است توانست در جشنواره‌های مختلف دنیا حضوری درخشان داشته باشد و وقتی سینمای ورزشی ما می‌تواند اینگونه بدرخشد ما باید از آن حمایت کنیم چرا که در صورت عدم حمایت کمتر فیلمسازی دیگر رغبت به ساخت فیلم ورزشی خواهد داشت. ما مطالبات ورزشی خود را در جهان می‌توانیم در قالب فیلم بیان کنیم و نباید این امکان را دست کم گرفت.

صیدخانی در پایان تصریح کرد: متأسفانه سینمای ما به دنبال کارهای سطحی رفته و ما دیگر ژانرها را فراموش کرده‌ایم. ما باید بتوانیم در پس سرگرمی پیام خود را هم ارائه دهیم و از آنجا که امروز ساخت فیلم هزینه بالایی دارد و بخش خصوصی قطعاً نمی‌تواند ریسک ساخت فیلم با احتمال فروش پایین را بپذیرد نهادهای دولتی باید به کمک سینمای ورزشی بیایند. کمک به احیای ژانر ورزشی کمک به فرهنگ و ورزش کشور و در واقع حمایت از جوانان است.

انتهای پیام //

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز