گفت و گوی خبرگزاری برنا با امین میری بازیگر نقش ابوخالد (بخش پایانی)

در دوران کرونا پس اندازم صفر شد و زندگی سخت !/ چرا بازیگر ابوخالد ازدواج نمی‌کند؟

۱۴۰۲/۰۱/۰۷ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۸۹۵
در دوران کرونا پس اندازم صفر شد و زندگی سخت !/ چرا بازیگر ابوخالد ازدواج نمی‌کند؟
دو بخش از گفت و گوی خبرگزاری برنا با امین میری بازیگر نقش ابوخالد را از نظر گذراندید. او در دو بخش گذشته به نکات جالبی در خصوص بازی در نقش ابوخالد اشاره کرد و چند و چون شکل گیری کاراکتر و رنگ آمیزی شخصیت را از زوایای مختلف بررسی کرد. بخش پایانی این گفت و گو پیش روی شماست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا ؛ سالها طول می کشد تا یک بازیگر بتواند برای ایفای یک نقش جذاب و ماندگار تمام آنچه می داند را خرج کند و به یک اتفاق ویژه در دنیای حرفه ایش دست پیدا کند. بازیگری از آن دست مشاغلی است که شاید برای هر هنرمند تکرار یک اتفاق طلایی کمتر رخ دهد و هر هنرپیشه در طول دوران فعالیتش تنها یک بار به این توفیق دست پیدا می کند که اگر از آن سود کامل را نبرد شاید این شانس دوباره درب خانه او را نزند.

امین میری بازیگر نقش ابوخالد سریال «سقوط » مسیر راحتی را برای رسیدن به این اقبال طی نکرده است سالها کار در سالن های تئاتر وایفای نقش های کوتاه و بلند در فیلم های کوتاه و البته درخشش در چند فیلم سینمایی او را به نقطه ای از پختگی در عرصه بازیگری می رساند که می تواند وزنه ای موثر از یک سریال باشد و مدتها حضور درست و به جایش نقل محافل باشد.

بعد از دو بخش از گفت وگوی میری با برنا به بلند پروازی و آرزوهای این بازیگر جوان می رسیم.

آرزوی امین میری در بازیگری کجاست؟

دوست دارم نقش های ماندگاری را بازی کنم .اگر آقای شکیبایی ، آقای کشاورز ، آقای انتظامی ، آقای فنی زاده ، آقای مهدی فتحی ، بهروز وثوق ، آقای جمشید مشایخی، آقای داود رشیدی، آقای اکبر عبدی، آقای  ناصر ملک مطیعی و آقای فردین و آقای پرستویی و خیلی از بزرگان دیگر مانند خانم ها سوسن تسلیمی و خانم بیتا فرهی، خانم فاطمه معتمد آریا و  فریماه فرجامی، مرحوم جملیه شیخی... درخشیدند و در اذهان باقی ماندند بخاطر تلاش بسیارشان هست که در عرصه بازیگری کردند و نقش های ماندگاری را ایفاء کردند.

البته به نظرم ابوخالد هم یکی از نقش های ماندگار این عرصه است!

این لطف شماست. امیدوارم لایق این همه محبت باشم

مانند عمروعاص در سریال «امام علی (ع)»...

بله ، هرگز نمی شود بازی درخشانی که مرحوم  مهدی فتحی در آن سریال انجام داد را از یاد برد.

 

و شما باید از اینجا به بعد مسیر را خوب انتخاب کنی و چه باید کرد! صحبت کنی راجع به امرار معاش که گاهی به سختی صورت می گرفت!

مسیر باید اتفاق بیفتد و سختی ها و چالش ها و در بازیگری زیست خیلی مهم است شاید اگر ده سال پیش به من پیشنهاد می شد من نمی توانستم بازی کنم آن را. یا نورالدین و یا .. زیستی که داشتم خیلی کمک  کرده به من، برای رسیدن به یک نقش هم زیست شخصی و هم لحظات زندگی که همه اینها جمع می شود تا تو به یک تجربه برسی! یک زیست هنری وجود دارد و یک زیست تجربی وجود دارد. در بازیگری یک زیست شخصی است که هر دوی اینها به شما کمک میکند.

اگر این اشتباه باشد یک بازیگر که توان هم دارد و می تواند او را نابود کند مخصوصا برای بازیگرانی که شناخته شده نیستند می تواند در همان اولین کار نقش مهمشان آخرین کارشان باشد.

یک بخش هم شانس؟ غیر قابل انکار است و شانس وجود دارد در هنر و تئاتر و بقیه هنرها و هیچ ضابطه ای وجود ندارد و شما نمی توانید هیچ مسیر مشخصی را خیلی ها می گویند که چه کار کنیم و نمی شود به آنها گفت که این مسیر را بروید و این کارها را بکنید درست می شود و می رسید به آن موقعیت! باید در موقعیت قرار بگیرید و کار شما را دو نفر ببنند و بگویند. همان شانس است و من شانس داشتم با آدم های خوبی کار کردم و سر راهم قرار گرفتند.

و من زیر بار حرف زور نمی روم اینکه کسی حق من را پایمال کند و یا اینکه مجیز کسی را بگویم و نمی توانم. شاید اگر این کارها را می کردم شاید ده سال قبل تر اتفاقاتی می افتاد.

مجردی؟

بله

چرا؟

با شرایط زندگی فعلی تا حالا رخ نداده است که به زندگی مشترک فکر کنم.

مثلا پذیرفتن شغلی که امنیتی ندارد!

 این درس اول بازیگری است و تو وقتی تازه وارد این حوزه می شوی نمی توانی به یک شرایط مالی ثابت و استاندارد برای زندگی برسی و عملا اجازه نداری وارد زندگی مشترک شوی و آینده فرد دیگری را نیز پایمال کنی.  

در واقع اگر کاری پیشنهاد نشود کُمیت زندگی عادی هم لنگ می شود؟

بله دقیقا ، بطور مثال در دوران کرونا ما هر چه داشتیم خرج کردیم . پس انداز من صفر شد . اگر فیلم سینمایی «ابلق» را کار نمی کردم دیگر اجاره منزل را  هم نمی توانستم بدهم . بعد از کرونا تا دی ماه 1400 خوب کار کردم و تا تیرماه بجز یک تئاتر هیچ کاری نداشتم. دوباره همه چیز صفر شد. با این وضعیت که  نمی شود ازدواج کرد.

یعنی مجرد تا ابد؟

دوست دارم ازدواج کنم باید شرایط آن پیش بیاید. با دلار 60 تومانی و گوشت 500 تومانی و این اجاره خانه ها مگر می شود ازدواج کرد.

یک جمله باید بگویم ؛در  سینمای ما ناعادلانه ترین ، غیرانسانی ترین و ناصادق ترین رفتار در پشت صحنه ها به لحاظ دستمزد و تفاوت دستمزدها اتفاق می افتد و این مسئله بسیار برای من ناراحت کننده است که افراد نمی توانند به اندازه کافی کار کنند و به اندازه لازم دستمزد بگیرند و تفاوت دستمزد افراد به خصوص ستاره ها با دیگر عوامل آن قدر زیاد است که شرایط زندگی برای برخی واقعا غیر ممکن است.

این که در همه جای دنیا مرسوم است، دستمزد ستاره ها و دیگر عوامل قابل مقایسه نیست؟

قبول دارم اما نه تا این حد!

معمولا 70 درصد دستمزد یک اثر نمایشی چه در تلویزیون و چه در سینما به بازیگران اختصاص پیدا می کند؟

دو سه تا آدم هستند که 70 درصد پول یک پروژه را به جیب می زنند و این واقعیت سینمای ماست.

بازیگری جزء حرفه های گران است ...

بله و این در کار حرفه ای و هنری دیگران نیز تاثیرگذار است نمی خواهم بگویم دستمزد من به عنوان یک بازیگر پائین است یا دستمزد پائین می گیرم اما دوست دارم همه خانواده سینما به اندازه لازم از موفقیت و اقبال یک فیلم منتفع شوند.

دوست داری با کدام کارگردان ها کار کنی؟

اگرچه کار نمی کنند! اما دوست دارم با بزرگانی مثل ناصر تقوایی ، استاد بیضایی و ... کار کنم.

جنس بازی تو به کار کدام کارگردان جوان می خورد؟

به این مسئله خیلی فکر نمی کنم چون من بازیگر هستم و باید خودم را با هر نگاهی در سینما مطابق و متناسب کنم اما یک ترسی دارم و همیشه می گویم که در این نقشی که بازی می کنم باید از پس ریزه کاری های آن بربیایم.

مرحوم  فتحی می گفت گاهی اوقات نقش فقط بازیگر را  به چالش می کشاند و گاهی نقش بازیگر و مخاطب را با هم به چالش می کشاند!

بله دقیقا همین طور است.  

در شرایط مساوی و ایده آل برایت تئاتر جذاب تر است یا سینما؟

هر دوتا مدیوم برایم مهم است . تئاتر را هم دوست دارم هر سال کار کنم !

حتی با شرایط مالی محدود حاضری تئاتر کار کنی؟

تئاتر بازیگر را پر می کند وقتی که تو برای یک نمایش مدتها تمرین می کنی و تلاش می کنی تا آن نقش را به دست بیاوری در واقع در حال منسجم کردن و قوی کردن خودت برای ایفای نقش های بزرگ هستی! تئاتر کمک می کند تا بازیگر به روز و آماده نقش های خاص شود چون ایفای نقش روی صحنه تتاتر آن قدر سخت است که بازیگر را پخته و غنی می کند. البته سینما هم جذابیت ها و لذتهای خودش را دارد.

آیا حاضر هستی برای فقط درآمد زایی نقشی را بازی کنی؟

دوست دارم این اتفاق نیفتد!

مجبور هستی برای ادامه زندگی!

خیلی نقش ها با مراقبت کردن می تواند متفاوت و جذاب از آب دربیاید اما این را هم می دانم که سینما ظالم است و یک باره کنار می گذارد تو را.

سریال  «گیل دخت » را هم در حال پخش داری؟

بله نقشی خاص دارم با گریمی خاص که اجازه بده بعدا در مورد آن صحبت کنیم اما شاید نکته جالب درمورد سریال «گیل دخت» آن است که بیشتر بازیگران این سریال از اهالی تئاتر هستند و  این مسئله در کیفیت کار همانطور که می بینی بسیار موثر بوده است

کلام پایانی امین میری ...

این روزها خیلی نگران ماجرای مسمومیت بچه ها در مدارس هستم و امیدوارم این اتفاق زودتر مرتفع شود . امیدوارم در سال نو اتفاقات خوبی برای مردم کشورم رخ دهد و همه در سلامت و صحت زندگی کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز