شخصیت ها و اخبار حوزه فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت ؛

درگذشت خالق قصه های مجید/ فراستی برادران لیلا را با خاک یکسان کرد/ طنازی کمال تبریزی متوقف شد /هانیه توسلی بازی نمی کند/ فسیل میلیاردی کشف شد/ بخشش هنرمندان درگیر در ماجراهای سیاسی/ زخم کاری جواد عزتی جدی است!

۱۴۰۲/۰۱/۱۷ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۶۴۵۳
درگذشت خالق قصه های مجید/ فراستی برادران لیلا را با خاک یکسان کرد/ طنازی کمال تبریزی متوقف شد /هانیه توسلی بازی نمی کند/ فسیل میلیاردی کشف شد/ بخشش هنرمندان درگیر در ماجراهای سیاسی/ زخم کاری جواد عزتی جدی است!
در هفته ای که گذشت بیشترین اخبار در خصوص تولیدات سینمایی و تلویزیونی نوروز بود و البته شبکه نمایش خانگی نیز در این بازه زمانی رقابتی مفصل را با رسانه ملی تجربه کردند اما در کل اوضاع و احوال نوروز در بحث آثار نمایشی چنگی به دل نزد. اماحوالی ظهر دیروز خبر درگذشت کیومرث پوراحمد ناگوارترین خبری بود که خانواده سینما را مغموم کرد.

فقدان هفته؛ درگذشت کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد در گذشت

کیومرث پوراحمد کارگردان باسابقه سینمای ایران صبح امروز دارفانی را وداع گفت.

کیومرث پوراحمد کارگردان سینما و تلویزیون صبح امروز ۱۶ فروردین ماه درگذشت و شایعاتی هم درباره مرگ این هنرمند روز گذشته در فضای مجازی دست به دست شد که در حال بررسی است.

کیومرث پوراحمد کارگردان ایرانی و متولد سال ۱۳۲۸ در نجف آباد، در رشته کارگردانی سینما تحصیل کرده و در زمینه‌های تهیه کنندگی و فیلمنامه نویسی هم فعالیت داشت. آغار فعالیت او از سال ۱۳۵۳ بود و از ساخته‌های معروف او می‌توان «قصه‌های مجید» را نام برد.

شروع کار پوراحمد کارش با نقدنویسی بود و از ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی آتش بدون دود وارد سینما شد. فیلم «شب یلدا» الهام‌گرفته از زندگی خود اوست. پوراحمد شرح حال خود را در کتابی تحت عنوان «کودکی نیمه‌تمام» منتشر کرده‌ است. مادرش، زنده‌یاد «پروین‌دخت یزدانیان» با بازی در فیلم‌های او، کار بازیگری را آغاز کرد و آثار برجسته‌ای با بازی او به ثبت رسید.

جایزه ویژه و لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای فیلم «به خاطر هانیه»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر برای فیلم «خواهران غریب»، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم پنانگ برای فیلم «خواهران غریب»، تندیس بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای فیلم «شب یلدا» و تندیس بهترین کارگردانی و تندیس بهترین فیلم‌نامه جشن خانه سینما برای فیلم «اتوبوس شب» از جمله جوایز این کارگردان بود.

خلبان هفته؛ عموکاووس نون. خ

 

 کدام بازیگر سریال نون خ خلبان است؟

ماشاله وروایی در 8 سال جنگ تحمیلی، به عنوان مهندس پرواز هلی کوپتر، درجبهه های دفاع از میهن حضور داشته است.

 تصاویری از ماشالله وروایی هنرپیشه۷۳ ساله کرمانشاهی که در سریال نون خ نقش محوری عمو کاووس را بر عهده دارد ، منتشر شده که او را در لباس خلبانی هلی کوپتر نشان می دهد او سرهنگ بازنشسته و خلبان هلی کوپتر است ضمننا شنیده می شود این هنرپیشه از اعضای تیم مهندسی پروازهای هوانیروز بوده است.

5382344

ماشاالله وروایی

- متولد: ۱۳۲۹- کرمانشاه

- فارغ التحصیل دانشگاه افسری نیروی هوایی ارتش

- مهندس پرواز و سرهنگ بازنشسته هوانیروز ارتش

- بازیگر

خودش گفته است؛ از همان دوران دبیرستان در کارهای نمایشی حضور داشته و در دوران دفاع مقدس نیز علاوه بر خدمت در بخش مهندسی - رزمی هوانیروز، در فعالیت های هنری جبهه نیز فعال بوده است.

 علاوه بر نون خ، حضور در تله فیلم هم پرواز ، فیلم شاخه های شکسته بلوط و سریال شیرین و فرهاد از جمله کارهای هنری اوست. وروایی، سال هاست که با رادیو تلویزیون کرمانشاه همکاری هنری دارد.

 

کدام بازیگر سریال نون خ کاندید انتخابات ریاست جمهوری بوده است؟+تصویر

چهره هفته ؛ سیروس میمنت

بازیگر نقش کیوان سریال ««نون.خ» را می شناسید‌؟

سیروس میمنت بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها نقش کیوان را در سریال نون خ به کارگردانی سعید آقاخانی ایفا می کند هم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ثبت نام کرد.

وقتی خبرنگار هدفش را از کاندیداتوری پرسید وی اظهار کرد که از روی بیکاری کاندید شده است.

جالب اینکه سیروس میمنت که سابقه نگارش سریال‌های طنز را نیز در کارنامه دارد این روزها برعکس سال ۱۳۹۶ که از بیکاری برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید شده بود بسیار پرکار است و جدا از سریال «نون خ» که این روزها بسیار پرطرفدار در شبکه یک سیما روی آنتن است در برنامه های مختلف شبکه نمایش خانگی مثل «جوکر» نیز او را می بینیم.

cyrus-meymanat

بخشش هفته؛ هنرمندان سیاسی

|

  پرونده همه هنرمندان درگیر در ماجراهای ۱۴۰۱، بدون درج سوءپیشینه پاک شد

حسین طلابیگی با اشاره به تعامل سازمان سینمایی برای حل مشکلات هنرمندان درگیر در ماجراهای اجتماعی سیاسی سال گذشته گفت: در این مورد مراجع قضایی و به خصوص دادستانی محترم همراهی بسیاری با ما داشتند و حتی در برخی موارد قاضی پرونده با افراد صحبت کرد، شرایط تشریح شد و بخشی از این تعاملات به بازنگری در پرونده‌ها منجر شد که در نهایت شاهد بودیم با درخواست رئیس قوه قضاییه و با عفو پدرانه رهبر معظم انقلاب به همه کسانی که در این اغتشاشات درگیر بودند، همه پرونده‌هایی که برای این افراد تشکیل شده، بدون درج سوءپیشینه، پاک شد.

سال گذشته سینمای ایران درگیر حواشی بسیاری بود که این حواشی بعضاً به شرایط اجتماعی و سیاسی کشور نیز مربوط می‌شد تاجایی‌که به طور کل سینمای ایران را در سالی که گذشت در شرایطی ملتهب قرار داد و به همین دلیل از این پس هر تصمیم و اقدام سازمان سینمایی برای رسیدگی به مشکلات ایجاد شده، بسیار مهم و تأثیرگذار در آینده سینمای ایران خواهد بود. حسین طلابیگی (مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز، مشاغل و مجامع سازمان سینمایی) در این زمینه گفت: رفع مسائل و مشکلات سینماگران یکی از دغدغه‌های سازمان سینمایی به‌عنوان متولی سینمای ایران است البته این مشکلات صرفاً مربوط به سال ۱۴۰۱ نبود سال‌های گذشته هم مباحث و مشکلاتی برای هنرمندان پیش آمده که به‌عنوان مرجع رسیدگی به امور سینماگران، دفتر نظارت بر مراکز و مشاغل به آن‌ها رسیدگی می‌کند. از ابتدای سال گذشته نیز مشکلات حقوقی و قضایی که برای مستندسازان پیش آمده بود در تعامل با مراکز امنیتی و مخصوصا با توجه ویژه دادستان محترم کل کشور، معاونین محترم ایشان مخصوصا معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و مشاور محترم دادستانی این مشکلات پیگیری و حل شد.

او ادامه داد: سال گذشته شاهد شرایطی در حوزه مسائل سیاسی و اغتشاشات بودیم که متأسفانه نقش هنرمندان در این مورد بیشتر از همیشه بود. دشمنان خارجی و داخلی که از ظرفیت و جایگاه بالای هنرمندان، به‌خصوص هنرمندان سینما به خوبی آگاه هستند و می‌دانند که آنان در بین مردم جایگاه اجتماعی بالایی دارند، سعی کردند با برانگیختن احساسات این عزیزان، آن‌ها را درگیر حواشی و مسائل سیاسی کنند که متأسفانه باتوجه به اینکه هنرمندان ما در زمینه سیاسی تخصصی ندارند، بیشترشان تحت تأثیر احساسات هستند و همین افراد مورد سوءاستفاده در موج‌سواری رسانه‌ای دشمنان قرار گرفته و درگیر حواشی شدند. تعداد زیادی از این افراد نیز از روی ناآگاهی مباحثی را طرح کردند که واقعیت نداشته و در شأن آن‌ها نبود که اینگونه اعتبار خود را خرج مطامع دشمن کنند و فضای کاذبی ایجاد کنند اما متأسفانه برخی از طریق تحریک عواطف جوانان موجب بروز مشکلاتی در جامعه و درگیری‌هایی در سطح کشور شدند که مردم را هم دچار مشکل کردند.

طلابیگی اظهار داشت: سازمان سینمایی برای پیگیری این مسئله و حل مشکلات، برنامه‌های مختلفی را طرح‌ریزی کرد و با تعداد زیادی از این هنرمندان از طریق تماس تلفنی یا حضوری گفتگو شد تا این عزیزان از مباحث پشت پرده سوءاستفاده‌های شبکه‌های معاند در فضای مجازی یا شبکه‌های ماهواره‌ای آگاه شوند. حتی جلساتی متعدد در سازمان سینمایی یا موسسات تابعه تشکیل شد و این دوستان دعوت شدند و با حضور کارشناسان و مسئولان مجموعه امنیتی، انتظامی و قضایی وقایع و اتفاقاتی که منجر به آشوب‌ها شد برای آنها تشریح و تعداد زیادی از این دوستان توجیه شدند اما با وجود توجیهات صورت گرفته و عدم همراهی تعداد زیادی از این دوستان با این شبکه‌ها، دشمن به تحریک احساسات هنرمندان و هنردوستان ادامه می‌داد و هنوز آن‌ها درگیر این فضای ملتهب می‌شدند و به جهت اینکه روال قانونی و توجیهی برای این دوستان طی شده بود و گفتگوهای زیادی هم علی‌رغم ادعای اینکه نظام جمهوری اسلامی اهل گفتگو نیست، صورت گرفت، بازهم برخی دوستان و هنرمندان عزیز روی احساسات و عواطف درگیر ماجراهایی شدند و درنهایت برای این افراد پرونده‌هایی در مراجع قضایی تشکیل شد و برخی از این پرونده‌ها به محکومیت‌هایی منجر شد. در این مرحله و حتی پس از تشکیل پرونده باز هم با مراجع قضایی صحبت شد و در گفتگو با هنرمندان و تعاملاتی که شکل گرفته بود، بار دیگر بخشی از این مسائل برطرف شد. در این مورد مراجع قضایی و به خصوص دادستانی محترم همراهی بسیاری با ما داشتند و حتی در برخی موارد قاضی پرونده با افراد صحبت کرد، شرایط تشریح شد و بخشی از این تعاملات به بازنگری در پرونده‌ها منجر شد که در نهایت شاهد بودیم با درخواست رئیس قوه قضاییه و با عفو پدرانه رهبر معظم انقلاب به همه کسانی که در این اغتشاشات درگیر بودند، پرونده‌هایی که برای این افراد تشکیل شده، بدون درج سوءپیشینه همه پاک شد. خوشبختانه با تعاملاتی که ایجاد شد همه این مسائل برطرف شد اما متأسفانه برخی از این افراد هنوز بعد از این همه عطوفت نظام باز به کار خودشان ادامه دادند و طبق قانون دوباره فراخوانده شدند و با آن‌ها گفتگو شد. در حال حاضر نیز محرومیت‌هایی که باقی‌مانده‌ای از ماجراهای اخیر بوده در حال رفع شدن است.

این مدیر سازمان سینمایی گفت: البته باید بگویم فعالیت‌های صورت گرفته از سوی سازمان سینمایی از موضع جایگاه اقتدار نظام بود و اینگونه نبود که موقعیت ضعفی به دلیل شرایط، ایجاد شده باشد. تعامل با هنرمندان یک  امر دوسویه بود که  باید اتفاق می‌افتاد؛ در اصل این اقدامات نوعی آگاهی‌رسانی به هنرمندان بود که آن‌ها را متوجه شرایط کنیم. به هر حال ما با هنرمندان سال‌ها فعالیت کردیم و خودمان بخشی از این هنرمندان هستیم. مدیرانی که درحال‌حاضر در سازمان سینمایی فعالیت می‌کنند جدای از این عزیزان نیستند و سال‌ها با این دوستان در فعالیت‌های سینمایی همکار بوده‌اند و شرایط آن‌‌ها را می‌دانند و مطلع هستند که هر کدام از این دوستان چه روحیاتی دارند. همواره نیز سعی شده با تعامل و گفتگو مسأیل و مشکلات برطرف شود.

اتفاق جدید هفته؛ ساخت فصل جدید زخم کاری

  بازیگر سقوط در فصل جدید زخم کاری مهدویان

سریال پر طرفدار زخم کاری به فصل دوم کشیده شد.

 بازی جواد عزتی، هانیه توسلی، رعنا آزادی ور و الناز ملک در فصل دوم زخم کاری محمد حسین مهدویان قطعی شده است و به زودی چند بازیگر به این پروژه اضافه خواهند شد.

البته حضور هانیه توسلی در این سریال هنوز قطعی نیست.

نقره داغ هفته؛ طناز کمال تبریزی

«طناز» حذف شد

 

محمدصادق افراسیابی معاون امور کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، درباره مجموعه «طناز» با اجرای کمال تبریزی که از امروز از روی پلتفرم روبیکا حذف شد، از عدم صدور مجوز برای این برنامه خبر داد.

 معاون امور کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در مورد حذف مجموعه طناز به کارگردانی کمال تبریزی از روبیکا گفت: روبیکا در هفته آخر اسفندماه برای دریافت مجوز اقدام کرده بود که به دلیل مصادف شدن با تعطیلات نوروزی و ارسال قسمت‌های برنامه بعد از آخرین جلسه شورای صدور مجوز در سال گذشته، امیدواریم در نخستین جلسه شورای صدور مجوز در سال ۱۴۰۲ در این هفته یا هفته آتی موضوع برنامه طناز در شورای صدور مجوز ساترا مطرح شود.

محمدصادق افراسیابی ادامه داد:

این برنامه بعد از طی مراحل صدور مجوز طبق آیین نامه محتوایی ساترا، مجدداً از طریق سرویس (سکوی) روبیکا منتشر خواهد شد.

 متأسفانه اظهارنظر نادرست یکی از نمایندگان مجلس در روزهای پایانی سال گذشته و بازنشر سخنان ایشان در فضای مجازی باعث شد برخی سکوها تصور کنند که تغییری در مسئولیت نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی انجام شده است در حالی که طبق قانون تنها نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی صداوسیما و ساترا است و قانون بودجه ۱۴۰۲ هم مسئولیت این حوزه را طبق رویه مرسوم و قانونی به صداوسیما و ساترا سپرده است.

 حذف بندی که صداوسیما را مکلف به تدوین آیین نامه تخلفات کرده بود و توییت نادرست یکی از نمایندگان مجلس باعث این اشتباه در ذهن برخی مدیران سکوها شد که البته مقصودم این نیست که تمام مسئولیت انتشار آثار بدون مجوز در ایام تعطیلات نوروز را به دوش یکی از نمایندگان مجلس که از ایشان یاد کردم، بیندازم اما قطعاً سخنان ایشان در افکار عمومی بی تأثیر نبوده است.

 مجموعه «طناز» با اجرای کمال تبریزی در حالی از پلتفرم روبیکا حذف شده است که از ابتدای نوروز ۱۴۰۲ تاکنون ۶ قسمت از آن در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

زندانی هفته؛ فیلمی درباره صدام

کارگردان «چرنوبیل»، «زندانی در کاخش» را درباره صدام می‌سازد

کارگردان سریال تحسین شده «چرنوبیل» زندگی صدام حسین را موضوع یک فیلم سینمایی می‌کند.

یوهان رنک فیلمی به نام «زندانی در کاخش» را درباره صدام حسین می‌سازد.

این فیلم با اقتباس از کتاب پرفروش ویل باردنورپر با عنوان «زندانی در کاخش: صدام حسین، نگهبانان آمریکایی او و آنچه تاریخ ناگفته می‌گذارد» ساخته خواهد شد. داستان فیلم درباره ۱۲ سرباز آمریکایی است که در ماه‌های آخر زندگی صدام حسین نگهبان وی بودند. در این کتاب ۲ جنبه متفاوت صدام حسین بررسی می‌شود: ظالمی که از شکنجه و قتل به عنوان ابزار استفاده می‌کرد و زندانی متفکری که در برابر مرگ وقار و شجاعت از خود نشان می‌دهد. در این کتاب نگهبانان تحت تأثیر شخصیت صدام حسین قرار می‌گیرند.

رنک که کارگردان برنده جایزه امی برای «چرنوبیل» است این پروژه را کارگردانی می‌کند. نویسنده کتاب که خود افسر سابق پیاده آمریکا بود تهیه‌کننده اجرایی فیلم خواهد بود.

دربی کیلی نوشتن فیلمنامه را برعهده دارد.

۲ کمپانی سینسترا و فریمنتل این فیلم را می‌سازند و قصد دارند از کتاب‌های مطرح دیگری نیز اقتباس سینمایی انجام دهند. «دهان به دهان» یکی از این کتاب‌هاست.

جدیدترین فیلم بلند رنک، «آدم فضایی» با بازی آدام سندلر و کری مولیگان اواخر امسال در نتفلیکس پخش می‌شود.

مدیر عامل فریمنتل این فیلم را پرتره‌ای از یکی از بدنام‌ترین و بحث‌برانگیزترین چهره‌های تاریخ خواند.

منتقد هفته؛ مسعود فراستی

مسعود فراستی: این فیلم به «ابد و یک روز» بدهکار است + فیلم

مسعود فراستی، منتقد سینما گفت: فیلم «برادران لیلا» این فیلم اصلا فیلمنامه ندارد و نسبت به ساخته های قبلی سعید روستایی مثل «ابد و یک روز» و «متری شش و نیم» ضعیف تر است.

 
انتهای پیام//

 

نظر شما