مروری کوتاه بر کتاب «هشت بهشت؛ گزیده گلستان سعدی»

۱۴۰۲/۰۲/۰۱ - ۱۳:۴۴:۲۷
کد خبر: ۱۴۶۳۵۸۰
مروری کوتاه بر کتاب «هشت بهشت؛ گزیده گلستان سعدی»
به مناسبت یادروز شیخ اجل سعدی شیرازی، مروری کوتاه داشته‌ایم بر یکی از کتاب‌هایی که گزیده‌ای است از گلستان سعدی و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در تقویم رسمی کشور ما روز یکم اردیبهشت‌ با عنوان روز «بزرگداشت سعدی» نامگذاری شده است؛ شاعر پارسی‌گوی ایرانی که اهل ادب، لقب «استاد سخن» را به او داده‌اند و آثار وی در کتاب کلیات سعدی، شامل گلستان به نثر، کتاب بوستان در قالب مثنوی و نیز غزلیات، گردآوری شده‌است. در ادامه به مناسبت یادروز شیخ اجل سعدی شیرازی، مروری کوتاه داشته‌ایم بر یکی از کتاب‌هایی که گزیده‌ای است از گلستان سعدی و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

کانون پرورش فکری با همت زنده‌یاد دکتر حسن ذوالفقاری، نویسنده و پژوهشگر ادبی ایران کتابی را با عنوان «هشت بهشت؛ گزیده گلستان سعدی» گردآوری و منتشر کرده است که در آن شرح و توضیح لغات، نقد، بررسی و تحلیل محتوایی، ساختاری و زیبایی‌شناسی داستان‌ها و کلام سعدی را نیز شاهد هستیم.

در این کتاب ۱۰۵ داستان و دیباچه آورده شده که به همین میزان نیز نکاتی درباره آن‌ها و در خلال متن گنجانده شده است. در آغاز کتاب با زندگی، آثار و سفرنامه‌های سعدی و با اتکا به داستان‌های این شاعر آشنا خواهید شد و همچنین گزیده‌ای از آرا و نظریات سعدی‌شناسان نیز در این اثر نقل شده است.

گردآورنده به انتخاب خود، نام‌هایی را برای داستان‌های گلستان برگزیده است. کتاب به هشت باب تقسیم و در ابتدای هر باب، ساختار محتوا و درون‌مایه‌ای از آن باب عرضه شده است. گردآورنده، برای اثبات مطالب اشاره شده، گاه نمونه‌هایی از سایر آثار سعدی نیز می‌آورد. هم‌چنین برخی داستان‌های بلند، کوتاه شده‌ که بیش‌تر حذفیات مربوط به اشعار عربی است.

در بخشی از این اثر که باب چهارم کتاب بوده و نگاهی است به داستان «شاعر بینوا و امیر دزدان»، آمده است:

«شاعری که مورد غضب امیر دزدان قرار گرفته است به واسطه نکته‌گویی خود را می‌رهاند. البته اولین خطا از جانب شاعر صورت گرفت که مدح دزدان و دونان و شعر ناشناسان کرد و زیان و ندامت آن‌ها را هم چشید، تنها لذت این ماجرای شیرین، نصیب دزدان شد که رفتار و گفتار شاعر بینوا آنان را شاد گردانید.»

کتاب «هشت بهشت؛ گزیده گلستان سعدی» به کوشش حسن ذوالفقاری از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متناسب گروه سنی «ه»، با شمارگان ۳هزار نسخه و در ۴۰۵ صفحه منتشر شده و در فروشگاه‌های کانون یا سامانه فروش اینترنتی دی‌جی‌کانون به نشانی www.digikanoon.ir قابل خریداری است.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز