گزارش هفته؛

کمدی سازی درمان جامعه خسته!؟

۱۴۰۲/۰۲/۲۸ - ۰۷:۵۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۴۳۱۲
کمدی سازی درمان جامعه خسته!؟
اینکه یک سریال طنز معمولی خوب می فروشد و بسیاری از فیلم های جدی حتی نصف آن هم مخاطب ندارد موضوعی است که می تواند از زوایای مختلفق بررسی شود چرا که می تواند مسیر سینمای ایران را در سال جدید همین نکته مهم تعین کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛  آیا تولیدات سینمای بدنه باعث تغییر سلیقه مردم در دیدن فیلم شده است یا نه !؟

یادداشت ؛ مجتبی احمدی – دبیر سرویس فرهنگ و هنر – خبرگزاری برنا

این روزها فیلم سینمایی فسیل می رود تا رکورد ادوار مختلف سینمای ایران را در گیشه بشکند و این مسئله نشان از آن دارد که حالا مخاطب ما تکلیف خودش را برای خرید بلیت و ورود به سالن های  سینما مشخص کرده است . 

اگرچه ژانرهای مختلف در سینمای ما مخاطبان خودشان را دارند و بدون تعارف باید گفت سینمای ما در تنوع ژانر هم بسیار کمرنگ و محدود عمل می کند اما حتما بر همگان واضح و مبرهن شده است که فیلم های کمدی  این روز ها نه تنها نقل محافل هستند که بی تردید زندگی گیشه سینمای ایران به ساخت آثار کمدی در نوع و سبک های متفاوت مرتبط می شود.

اگرچه فیلم فسیل جزء آثار درجه یک سینمای بدنه هم حساب نمی شود و به لحاظ قصه و کارگردانی یک اتفاق ویژه محسوب نمی شود اما نباید نادیده گرفت که این فیلم امروز ناجی سینمای نفروش ما است و به رغم اینکه بسیاری از آثار پرسروصدای جشنواره ای نمی توانند گیشه را تصرف کنند فیلم فسیل توانسته است بار دیگر تجربه متفاوتی را در گیشه سینما رقم بزند . 

فراموش نکنید در روزگاری که مردم بخاطر شرایط اقتصادی حاضر به خریدن بلیت و ورود به سینما به هر قیمتی نیستند این فیلم می رود تا بیش از 60 میلیارد تومان فروش را تجربه کند اتفاقی که شاید با فیلم های پرسروصداتر هم رخ نداده است. 

نکته ای که وجود دارد این است که آیا  تولیدات سینمای بدنه باعث تغییر سلیقه مردم در دیدن فیلم شده است یا نه !

خواسته ، نظر ، مذاق و سلیقه مخاطب ایرانی است که گیشه را را نجات می دهد و  امروز می بینیم فیلم سینمایی فسیل بیش از آثار دیگر در معرض نمایش و فروش است اگرچه وضعیت روحی و روانی مردم در شرایط مختلف متفاوت است و همین مسئله در انتخاب آثار مختلف سینمایی نیز موثر است اما فراموش نکنیم که سینمای ما قبل از اینکه به یک جایگاه و نگاه اجتماعی جهانی نیاز داشته باشد به زندگی و زیست به روز  احتیاج دارد و این مسئله مستقیما به موفقیت در گیشه برمی گردد. اتفاقی که در سالهای اخیر بارها با ضرر و زیان فیلمسازها روبرو شده است و این روزها دفتر عامریان فیلم می داند که برای زندگی کردن و روی پا نگاه داشتن سینمای ایران باید به سراغ چه جنس داستان ها و چه ژانری برود .

موفقیت فیلم فسیل را باید به فال نیک بگیریم و به جای اینکه این اثر را به لحاظ فنی نقد و بررسی کنیم به این فکر کنیم که فیلم سینمایی فسیل توانسته است چراغ سینمای ایران را روشن نگاه دارد اگرچه ما با ساخت آثاری مانند فسیل و دیگر ساخته های سینمای بدنه می توانیم سلیقه مخاطب مان را به سطحی برسانیم که شاید قابل تحلیل و بررسی باشد اما فراموش نکنیم که سینما امروز یک صنعت است و باید خودش از پس هزینه هایش بربیاید تا بتواند به زندگی ادامه دهد .

با این ترتیب به جای نقد و نادیده گرفتن ویژگی های مثبت فسیل و آثاری از این دست که می توانند سینما را نجات دهند به این فکر کنیم که چگونه می توانیم با رعایت فرمول هایی که در فیلم فسیل وجود دارد آثاری درخشان و البته در خور را بسازیم تا هم مخاطب را از دست ندهیم و هم بتوانیم گیشه را پر و پیمان کنیم و فراموش نکنیم که سینما مسئولیت های مختلفی بر دوش دارد و شاید در بحث فرهنگ سازی نمی توانیم تنها به داستان جایگاه سینمای ایران بر اساس پر کردن وقت مخاطب فکر کنیم. 

سینما باید بتواند از پس خرج و هزینه های بالای این روزهایش بربیاید و ساخت فیلم هایی که بتواند سلیقه مخاطب امروز را با خود همراه کنند قطعا یک تبحر و استعداد متفاوت می طلبد که مشخصا برای برخی وجود دارد و برای برخی خیر.

 از همه ژانر های سینمایی حمایت کنیم!

 

بهمن گودرزی: از همه ژانر های سینمایی حمایت کنیم!

 

بهمن گودرزی،  کارگردان سینمای ایران در این باره به خبرنگار برنا گفت: 

قطعا فروش فوق العاده این گونه فیلم هایی سینمایی در بازگشت سرمایه تاثیرگذار است زیرا زمانی که سینمای اجتماعی با ممیزی و ممانعت زیادی روبرو شود ساخت فیلم های اجتماعی نیز با مشکل روبرو می شود و همه سرمایه گذاران به ساخت فیلم های کمدی روی می آورند. 

گودرزی افزود: در واقع باید در کنار فیلم هایی که با ژانر کمدی ساخته می‌شود به سایر ژانر ها نیز توجه شود و سرمایه گزاری شود زیرا یک ژانر و یک قصه تکراری دفعه اول جذاب است اما بعدها تکراری خواهد شد.

کارگردان فیلم سینمایی شیش و بش، در خصوص حل این مسئله گفت: باید علاوه بر ژانر کمدی از گونه های دیگر فیلم های سینمای ایران حمایت شود تا  تهیه کنندگان و کارگردانان مجبور نشوند که به ساخت یک ژانر هجوم ببرند و تنها از یک گونه فیلم بسازند.

لزومی ندارد که اگر هر فیلم کمدی که ساخته می‌شود و موفق می‌شود سایر فیلم‌های ساخته شده نیز موفق شوند اما باید گونه های مختلف در کنار یکدیگر اجرا شوند و از تمام گونه ها حمایت شود تا مخاطب بتواند با دست باز و به سلیقه خود فیلم سینمایی مورد علاقه خودش را انتخاب کند. 

این کارگردان و مدیر تولید ایرانی درباره اینکه آیا سینمای بدنه ناجی سینما است یا خیر گفت: سینمای بدنه یا مستقل در تمام دنیا رکن اصلی سینما است و نیازمند یکسری حمایت های دولت است. با توجه به اینکه گرانی ها روز به روز افزایش پیدا می کند عملاً بازگشت سرمایه از طریق سینما نیز با مشکل مواجه می‌شود و یک خلاء برای سینما خصوصاً ژانر اجتماعی به وجود می‌آورد.  این امر موجب می‌شود تا آنچنان که باید روی این گونه از فیلم‌ها سرمایه‌گذاری نشود، سرمایه گذار نیز  روی یک ژانر خاص سرمایه‌گذاری می‌کند تا بازگشت سرمایه داشته باشد.

بهمن گودرزی در پایان افزود: در واقع باید تعادل در عرضه و تقاضا حساب شده و متمرکز باشد تا فیلمسازان این امکان را داشته باشند تا فیلم های متفاوت در ژانرهای مختلف بسازند، خصوصاً ژانر کودک. متاسفانه اکنون سینما سالاری است و سینماداران تصمیم می‌گیرند تا فیلم ساخته شده اجرا شود یا خیر و یک رقابت ناعادلانه صورت می گیرد و باعث شکست گونه‌های دیگر سینما میشود.

سینما در حال جان دادن است

سینما در حال جان دادن است

کاظم راست گفتار، کارگردان، تهیه کننده و نویسنده سینما در باره این مسئله به خبرنگار برنا گفت: 

با توجه به اینکه اکنون تهیه کننده های بخش خصوصی علی رغم جرقه های کوچکی که توسط بخش خصوصی زده می شود، چندان فعال نیستند، اما به طور عام بخش خصوصی کمرش شکسته است و دیگر فعالیت نمیکند. 

 زمانی این مطلب صدق میکند که تمام گروه های مختلف فیلم سازی مشغول فعالیت باشند و وقتی می بینند که یک سبک سینمایی مخاطبان زیادی جذب می کند طبیعتا استقبال میکردند و ادامه میدادند الان هم هزینه های تولید فیلم، هم شرایط فیلم سازهای بخش خصوصی و هم انبوه فیلم هایی که منتظر اکران هستند بسیار است و این موضوع بسیار ترسناکی هست.

این کارگردان سینما ادامه داد: الان ما تهیه کننده های زیادی داریم که سرمایه های محفوظی داشتند و در ساخت و تولید یک فیلم سرمایه گذاری کرده اند اما هیچ نتیجه ای دریافت نکرده و کارشان دیده نشده و به اکران نرسیده است. 

این امر به دلیل دولتی بودن سینمای ایران چندان تاثیر گذار نیست و بخش خصوصی هم به خاطر تجارت وارد این حوزه می شود اما فیلم هایی که در حال ساخت هستند تحت تاثیر فیلم سینمایی فسیل قرار ندارند. 

کاظم راست گفتار، سینمای حال حاضر را رو به موت دانست و گفت: افرادی که به صورت هنرمندانه و با عشق و علاقه وارد این عرصه شده اند دیگر رقمی برای فعالیت ندارند. بنابراین سینمای بدنه یا مستقل ناجی ما نخواهد بود زیرا هوش و حواس خود را از دست داده است و همینطور از نظر اقتصادی نیز توان ساختن فیلم نداریم اما اگر قرار باشد روزی سینما نجات داده شود می توان از سینمای مستقل کمک گرفت. 

بازگشت سرمایه فراوان با ساخت فیلم های کمدی

 

بازگشت سرمایه فراوان با ساخت فیلم های کمدی

جواد مزدآبادی کارگردان و فیلم نامه نویس در مورد این موضوع به خبرنگار برنا گفت:

همیشه در تمام جهان ژانر کمدی پر اقبال تر از سایر ژانرها بوده اند و این به معنای نابودی سایر بخش ها نیست و هر ژانری جایگاه خود را دارد اما نکته ای که وجود دارد این است که انسان ها ترجیح میدهند زمان و هزینه خود را صرف تماشای فیلم های کمدی و ایجاد روحیه شاد کنند. پر فروش شدن فیلم های کمدی فرصت مناسبی است تا مخاطبان با سینما آشتی کنند لذا همیشه فیلم های کمدی برای مخاطب جذاب تر است و به حال روحی جامعه و بحث اقتصادی کمک بسیاری کرده اند.

کارگردان سریال دنگ و فنگ روزگار، در خصوص کناره گیری ژانرها و کمرنگ شدن آنها بیان کرد: اگر یک فیلم شاخص و داستان مناسبی داشته باشد مخاطبان بسیاری را به خود جذب میکند اما باید مساوات و برابری میان تمامی ژانرها وجود داشته باشد. معقوله اکران بسیار در دیده شدن یک فیلم تاثیرگذار است ما باید در کنار فیلم هایی که روحیه انسان را شاد می کنند فیلم هایی داشته باشیم تا فکر و ذهن مخاطبان را هم درگیر کند بنابراین تمام ژانرها باید در کنار یکدیگر حمایت شوند تا بتوانند تاثیر مناسبی در جامعه داشته باشند

مزد آبادی ادامه داد: مخاطبان بر اساس فضای عمومی جامعه انتخابات خود را انجام می دهند بنابراین اگر شرایط چندان مناسب نباشد مردم برای تغییر روحیه خود و داشتن لحظاتی شاد ترجیح می دهند تا فیلم هایی با ژانر کمدی تماشا کنند اما اگرل شرایط عمومی جامعه مناسب تر شود بیشتر به سوی سایر گونه ها کشیده می شوند. 

این کارگردان با بیان اینکه سرمایه گزاری در ژانر کمدی بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به سایر ژانرها دارد، افزود:  اگر یک سرمایه گزار هدفش تجارت در سینما باشد میل و رغبت خودش را برای سرمایه گزاری از دست می دهد اما اگر هدف او صرفا تجارت نباشد و تاثیر گزاری بیشتر در جامعه داشته باشد خیلی در سرمایه گزاری او تاثیری نخواهد داشت. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز