فرزندانمان را با رسانه تنها نگذاریم

۱۴۰۲/۰۳/۰۶ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۸۱۸
فرزندانمان را با رسانه تنها نگذاریم
یادداشت؛ مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ وهنر خبرگزاری برنا

در روزگاری که فرزندانمان برای پیدا کردن خواسته های رسانه ایشان به انواع و اقسام مدیا دسترسی دارند و صاحبان کمپانی در همه جای دنیا برای گروه سنی مختلف تولیداتی خوش رنگ و لعاب با اهداف خودشان تدارک دیده اند طبیعی است که رهبر انقلاب با حضور در نماشگاه کتاب از دغدغه هایش برای تولید محتوای مناسب ویژه این گروه سنی حساس بگوید. اگرچه در سال های اخیر کودکان و نوجوانان ما در رسانه ملی، سینما، کتاب و دیگر رسانه های موجود خودشان را پیدا کردند اما نمی توان یادآوری نکرد که در این مسیر کماکان راه طولانی و دشواری پیش رو است چرا که رسیدن به سلیقه کودک و نوجوان امروز جدا از سواد رسانه ای، شناخت و ساختار متنوع، شناخت به تکنیک و ... نیازمند مطالعات میدانی و تحقیقات به روز در حوزه جامعه شناسی و روان شناختی کودکان و نوجوانانی است که مدام در حال بمباران محتوایی هستند.

فرزندان ما امروز بیش از سن و سال مرسومشان به محتوا دسترسی دارند و ما نمی توانیم دسترسی آن ها را به عنوان محتوا که شاید با گروه سنی شان مطابقتی ندارد مانع شویم اما می توانیم مسیر محتوایی و نحوه برخورد با محتوا را برای این گروه سنی خاص مدیریت کنیم و با تعریفی مترادف با روحیه، اخلاق، اعتقادات و به خصوص خطوط قرمز عرفی خانواده مسیری مناسب را در این روزگار پر تلاطم رسانه ای ترسیم و پیش روی مخاطب خاصمان قرار دهیم.

اگرچه با تغییرات روحی و روانی فرزندانمان برقراری ارتباط با آن ها گاهی به راحتی گذشته نیست اما نمی توان کتمان کرد که هوشمندی فرزند امروز پوهنی است که ما بایستی از آن در برقراری ارتباط و معرفی دسته رسانه ای نهایت سود را ببریم که اگر در این بساط کوتاهی کینم رقبای تا دندان مسلح و متمول به سرعت صید ما را صیادی خواهند کرد و تردیدی نیست که این شکست پیامدی جدی برای آینده این مرز و بوم خواهد داشت.

اگر در سینما کار کودک نمی فروشد نگاه بیزنسی را از آن برداریم و این شکست اقتصادی را به پای یک پیروزی جدی با تعاریفی دیگر بنویسیم، اگر متخصصان عرصه کودک و نوجوان معتقدند بر اساس قواهد امروز بایستی به برخی از خطوط قرمز برای آشنایی بیشتر مخاطبمان نزدیک شویم این فرمول را جدی بگیریم و اعتماد کنیم که به نفع کودکان و نوجوانانمان از روزگار محتوایی جا نمانیم.

اگر رقبا در تکنیک و متریال مرتبط با استاتیک (زیبایی شناسی) به ایده آل هایی دست پیدا کرده اند تلاش کنیم در تولید آثار به سراغ خالقانی برویم که جدا از محتوا و ساختار به شکل و شمایل زیبا نو قابل توجه نیز اشراف کامل دارند. یکی از لطمات جدی تولیدات ما در سال های اخیر مستقیما به همین نکته باز می گردد که متاسفانه آثار داخلی از فقدان تکنیک و زیبایی شناسی برخوردار بودند که طبیعی است کودکان و نوجوانان امروز این ویژگی را مد نظر دارند.

در نهایت باید گفت در ساخت و تولید آثار برای کودکان و نوجوانان؛ 

_محتوا

_ساختار

_تکنیک

_قاب مدیوم

_نحوه انتقال پیام

و ...

دارای اهمیت است و برای نگه داشتن این گروه سنی بایستی سلیقه و خواسته های آن ها را در سر فصل های تولید قرار دهیم تا از یک شکست جدی و تاثیرگذار رها شویم. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز