یادداشت هفته؛

این ترانه ها را با خانواده نمی شود شنید!

۱۴۰۲/۰۳/۰۵ - ۰۹:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۷۶۵۴
این ترانه ها را با خانواده نمی شود شنید!
یادداشت؛ مجتبی احمدی_ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مدت هاست با عناوین بی ربط که دنبال استفاده از ترانه های نامرغوب در موسیقی ایرانی هستیم و این هنر با اصالت و سابقه دار را بی آنکه بدانیم به قهقرا می بریم.

پاپ، رپ، راک و ... در ادوار مختلف خوانندگان مطرحی را به جرگه موسیقی این مرز و بوم معرفی کرده اند اما سبک های موسیقی در واقع چارچوب هایی تعریف شده هستند که قرار است بر اساس نوع و جنس موسیقی شان، سلایق مختلف را در برگیرند و به واسطه ماهیت ساختاری شان گره گشایی برای گاه موضوعات اجتماعی، گاه پیام های اخلاقی و گاه سرگرمی های روزمره مخاطب باشند. 

اگرچه موسیقی و ترانه سرایی در ادبیات ایران زمین سبقه ای مشخص و معین دارد و عمق و غنای ترانه در جایگاه غزل و... گوشه ای درخشان از ادبیات ایران زمین است اما فراموش نمی کنیم که در دنیای متنوع و پر رنگ و لعاب موسیقی به لحاظ سبک و مخاطب، طبیعتا شیوه های نویی به بازار آمده اند که هرکدام بر اساس ویژگی های آرتیستیک و سلیقه های بومی، فرهنگی و حتی گاه جغرافیایی، برگرفته از اعتقادات عرفی و اخلاقی و اعتقادی پذیرای جنس های مختلف از هنر موسیقایی برای مخاطب خواهند بود.

اما نکته ای که بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر و ادبیات را آزرده خاطر می کند و کمانی کشیده به قلب فرهنگ اصیل ایران زمین است استفاده از اشعار نامرغوب و گاه ضد اخلاقی است که متاسفانه با پتانسیل بدون چارچوب شبکه های اجتماعی به سرعت دست به دست شده و نابخردانه به کلام روزمره افراد جامعه نیز تبدیل می شود.

ترانه با سر فصل های ادبیات، تکنیک ها و محتوا اتفاقا با معیار هایی مشخص و معین از فطرت، اخلاق و روحیات انسانی تعریف شده و در ادامه با پدید آمدن سبک های نو این فرمان به دست ترانه سراهای دیگر سپرده شد که در قالب اعتراض های اجتماعی (رپ)، سبک ها و رنگ امیزی های دیگر موسیقیایی (راک) و ... پای از چارچوب های معمول و مرسوم پر مخاطب مانند تغزل و ... بیرون گذاشت تا تنوعی به این ماجرا ببخشند اما هرگز مجوز بی اخلاقی، ورود به دنیای کلمات سخیف، واژه های رکیک و... در دنیای موسیقی صادر نشد و طبیعی است که دنیای هنر جایی برای بی اخلاقی و تغییر سلیقه افراد به واسطه علقه مخاطب در دنیای ترانه نیست و قاعدتا این هنجار شکنی هنری می تواند مسیر موسیقی، ترانه و البته چارچوب اخلاق را در این مسیر دچار خدشه کند. 

همانطور که فیلمنامه در آثار نمایشی نقشی اصلی دارد ترانه نیز در کنار ملودی نقشی مهم و موثر در شکی گیری یک اتفاق ماندگار موسیقیایی ایفا می کند، پر واضح است که کاربلدان این عرصه نیز با شکل گیری سبک ها و شیوه های مخاطب پسند مخالفتی ندارند اما بی اخلاقی و خروج از حد و مرز کلام اصیل و رسیدن به کلمات و جملات سخیف و رکیک که اکثرا نه ماهیت هنری دارند و نه پیرنگی دراماتیک یا هنری در شعر ایجاد می کنند با سلیقه عام و خاص مطابقتی ندارند.

خبرگزاری برنا در نظر دارد در گزارشی مواردی چون؛

_ ترانه

_ادبیات ترانه

_ترانه برای سبک های مختلف موسیقیایی

_ چیدمان کلمات

_اخلاق در ترانه

_ رعایت جملات و کلمات خارج از عرف و اخلاق

و... 

را با ترانه سرا های کشور بررسی کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز