گزارش هفته؛

اتفاقاتی دلنشین در انتظار کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری

۱۴۰۲/۰۳/۱۱ - ۰۷:۵۶:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۲۴۳
اتفاقاتی دلنشین در انتظار کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری
روز دوشنبه 8 خرداد 1402 مراسم رونمایی از مجله «دیداری نو» در کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری با جضور چهره های سیاسی و فرهنگی و هنری در موزه فرش ایران برگزار شد و از مسن ترین و جوان ترین تهیه کنندگان کانون تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مراسم رونمایی از مجله «دیداری نو»، با حضور مدیران و اهالی کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری و سعید مقیسه (معاون ریاست سازمان صدا و سیما)، علی کریمی فیروزجایی (نماینده مجلس) و مهدی فرجی در موزه فرش ایران، با اجرای بهروز تشکر و محسن زارعیان از اعضای کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری برگزار شد.

مهدی فرجی، رئیس کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری ضمن قدردانی از حضار و چهره های سیاسی و فرهنگی گفت: خوشبختانه مرجعیت کانون تهیه کنندگان در همه مجامع به اثبات رسیده و مورد تایید قرار گرفته است و تقریبا ما در همه مجامع هنری به رسمیت شناخته شدیم و با رونمایی از مجله و آغاز فعالیتش با تدابیری که در نظر گرفته شده روبرو هستیم که انشالله بتواند کانون را تقویت کند و شاهد موفقیت های روز افزون کانون و تهیه کنندگان باشیم.

 

IMG_20230530_123008_515

مهدی فرجی از دو اتفاق جدید در حوزه همکاری کانون تهیه کنندگان و ساترا خبر داد و بیان کرد: یکی اینکه اگر قرار است تهیه کننده تازه کاری در مجموعه شبکه نمایش خانگی مشغول کار شود؛ تایید صلاحیت آن به کانون سپرده شود و خبر دوماینکه امیدواریم و در تلاشیم تا در شش ماه دوم سال جشنواره نمایش خانگی و وی او دی ها که به ساترا واگذار شده و مراحل مقدماتی آن در حال آماده سازی است، برگزار شود.

رونمایی از هفته نامه فرهنگی، هنری و رسانه ای «دیداری نو»

 

رونمایی از هفته نامه فرهنگی، هنری و رسانه ای «دیداری نو»

هفته نامه فرهنگی، هنری و رسانه ای «دیداری نو»با حضور مدیران و اهالی کانون تهیه‌کنندگان رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مریم جلالی مدیر مسئول مجله دیداری نو در مراسم رونمایی از هفته نامه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دیداری نو گفت:تولید محتوا و ثبت تجربیات باعث شد تا مجله دیداری نو به عنوان برونداد محتوایی کانون رسانه‌های دیداری تشکیل شود.

IMG-20230530-WA0001

وی افزود: روزگار امروز ما روزگار تولید محتواست و هرکسی که تولید کننده باشد می‌ماند و محتوای هر کسی که مصرف کننده باشد از قافله تولید روایت عقب می‌ماند، تمام تلاش دوستانمان در راه اندازی این مجله بر این بوده که تمام نقطه نظرات پیشکسوتان حوزه تهیه کنندگان که تجربه‌های عمیق دارند را به محتوای متنی صوتی و تصویری تبدیل کنند و از طرفی به جوان‌تر‌ها انگیزه بدهند.

سعید مقیسه رئیس ساترا گفت: صدا و سیما منزل همه شما بوده و هست و اگر بهانه‌ای برای آمدن باشد ما در ساترا در خدمت شما هستیم، تغییری که اخیرا در ساترا انجام شده است وما در یک سال گذاشته فقط با رسانه‌ها حرف می‌زدیم.

وی افزود: اگر فردی به ما مراجعه می‌کرد و می‌گفت من تهیه کننده، نویسنده و مدیرتولید هستم و طرح دارم می‌گفتیم که باید از طرق رسانه‌ای مرجعیت داشته باشید. در واقع ما در مجوز‌هایی که می‌دهیم سه مجوز اصلی می‌دهیم که یکی رسانه است.

مقیسه در خصوص رویکرد رصتا گفت: درحال حاضر مجمع رصتا بر رسانه‌ها ناظر است و در تلاش هستیم این به عوامل تولید تعمیم پیدا کند از جمله کانون‌های حرفه‌ای و کانون تهیه کنندگان و در این راستا می‌توانیم موارد مربوط به تایید صلاحیت‌ها را از کانون و کارشناسی‌های ویژه استفاده کنیم. حتی برگزاری جشنواره‌ها و رتبه بندی آثار را بتوانیم به عزیزان واگذار کنیم که صحبت‌های اولیه هم انجام شده و مابقی مراحل پیش خواهد رفت. 

در این مراسم از تهیه کنندگان قدیمی همچون عصمت شاکری، مجید قناد، علیرضا اسکندری، فتح الله حداد، فاطمه زهرا بازاری، محمدرضا رحمتیان و تهیه کنندگان جوان تقدیر شد.

 

قوانین جدید فرهنگی در سیاست گذاری های مجلس

قوانین جدید فرهنگی در سیاست گذاری های مجلس

در مراسم رونمایی از مجله «دیداری نو»، علی کریمی فیروزجایی نماینده مجلس ضمن احترام و ابراز خوشحالی از حضور در میان تهیه کنندگان و فعالان عرصه رسانه گفت: 

خداوند بزرگ را شاکرم که در این جمع ارزشمند حاضر هستم در جریان اوضاع و احوال کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری بودم که امروز «مجله دیداری نو» شروع به کار کرده است. معتقدم بخش زیادی از دغدغه ای که در خصوص عفاف و حجاب خانواده ها و ما در مجلس داریم را می توانیم در قالب تامین و تولید محتوایی که این کانون هدف گرفته است، بپردازیم و همه امروز به این مطلب رسیدیم که نهی کردن و حتی موضوعی که شاید امروز سیاست مجلس و دستگاه های نظارتی به نوعی محدودیت های اجتماعی درست نیست و برای اثبات خود باید به سوی فعالیت های ایجابی برویم باید خودمان را اثبات کنیم ما گنجینه ای از زیبایی های تاریخی و فرهنگی هستیم.

photo_2023-05-30_11-24-16

علی کریمی فیروزجایی بیان کرد: ما عضوی از کشورهای دنیا هستیم که از نظر گویشی سرآمد  سایر کشورها هستیم زیرا فارسی مسلط، صاحب خط و رسانه شده است. هر گویشی مانند کردی، سیستان و ... از نظر تعریف علمی زبان هستند و ما یک کشور غنی از نظر فرهنگی هستیم که در دنیا می توانیم آن را بررسی کنیم و باید خلا فرهنگی را که به آن مبتلا شده ایم و نسل جوان ما از فرهنگ کشورهای غربی تقلید می کنند را برطرف کنیم. 

این نماینده مجلس در پایان گفت: ما حامی تهیه کنندگانی هستیم که به دنبال پاسداری از میراث و تمدن ارزشمند می پردازند و در حد توانمان کمک خواهیم کرد و به دنبال پر کردن خلا ها در برنامه هفتم و گزاره ای که مقام معظم رهبری در قالب سیاست گذاری های کلان انجام داده اند، هستیم. این برنامه ها در بند بند قوانین توسعه برنامه هفتم مسیر ها و ریل ها هموار خواهد شد و به دنبال جبران غفلت هایی که درباره حوزه فرهنگ شده است هستیم. 

سال ۱۴۰۲ سال افتتاح های کانون تهیه کنندگان است

سال 1402 سال افتتاح های کانون تهیه کنندگان است امیرحسین خرمشاهی مدیر عامل کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری در حاشیه برگزاری مراسم رونمایی از مجله «دیداری نو» و تقدیر از جوان ترین و مسن ترین تهیه کنندگان کانون گفت: 

IMG_20230530_004551_109

مجله فرهنگی هنری رسانه‌ای «دیداری نو» را در آستانه ولادت امام رضا (ع) افتتاح کردیم.  رونمایی از این مجله زحمت دوستان شورای کانون بود که همه از شورای تهیه کنندگان کانون، صاحب قلم و ایده هستند. دکتر رضا یعقوبی به عنوان مدیر اجرایی، دکتر سبطی به عنوان سردبیر، مریم خانم جلالی به عنوان مدیر  و همه اعضای سردبیری که لطف کردند در یک بازه زمانی سه الی چهار ماهه تحقیق و پژوهش کردند، راهبرد مجله و سبک حضورشان در حوزه رسانه های دیداری را ترسیم کردند.

photo_۲۰۲۳-۰۵-۲۹_۲۲-۴۵-۴۴

خرمشاهی بیان کرد: بهترین شکل ممکن فراهم شد تا از یک مجله تخصصی با نگاه نسبت به وضعیت موجود رسانه‌های تصویری و یک قدم جلوتر از مجله های حوزه سینما و تلویزیون با نگاه آموزشی رونمایی شود. اساتیدی که در این مجله با نگاه آموزشی دست به قلم زدند یکی از برترین ها هستند و این مجله با نگاه مخاطب تخصصی و در عین حال یک نگاهی به عنوان مخاطب عمومی فراهم شد. 

 

او افزود: امروز مجله «دیداری نو» در جمع علما و پیشکسوتان تهیه‌کنندگی افتتاح شد. چگونه میشود در یک کانون صنفی، متولدین دهه ۱۳۲۰ در کنار متولدین ۱۳۷۵ فعالیت کنند و با وجود این اختلاف سنی با یک اشتراکی زیبا و شیرین به نام فرهنگ و هنر و رسانه در کنار هم جمع شوند و فعالیت کنند.

photo_۲۰۲۳-۰۵-۲۹_۲۲-۴۵-۳۶

مدیر عامل کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری گفت: امروز ما در محضر فرهیختگان حوزه اصحاب فرهنگ و رسانه شاهد بودیم که از تهیه کنندگان با سابقه بیش از ۴۰ سال فعالیت در حوزه رسانه و تهیه‌کنندگان جوانی که کانون به عنوان یک خانه امید آغوش باز خود را به روی آنها باز کرده است، قدردانی شد و شاهد بودیم که از تهیه‌کننده‌ هایی باسن حدود ۲۵ سال عضو کانون هستند و به عنوان مستندسازان و فعالین در حوزه جبهه انقلاب اسلامی مستند های خوبی ساختند و جایزه های خوبی در جشنواره های مختلف کسب کردند نیز در کنار پیشکسوتان تقدیر شد. 

IMG_20230530_071928_976

امیر حسین خرمشاهی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲، سال افتتاح برای کانون خواهد بود، توضیح داد: به زودی به سمت افتتاح آموزشگاه کانون با ۱۴ عنوان برای انتقال تجربه از پیشکسوتان با بیش از چهار دهه تجربه در حوزه رسانه مثل فیلم سازی و برنامه سازی برای نسل جوان رونمایی خواهیم کرد و این آموزشگاه  به زودی آغاز به کار خواهد کرد. 

او ادامه داد: علاقمندان می توانند به شکل آنلاین و حضوری از طریق سایت کانون ثبت نام کنند. علاقمند برای این ثبت نام هزینه بسیار کمی را پرداخت می کنند که قابل قیاس با آموزشگاه های بخش خصوصی نیست. گواهینامه مشترک بین کانون تهیه کنندگان و وزارت ارشاد و سازمان فنی حرفه ای داده می شود که قابل ترجمه و قابل ارجاع به کشورهای اروپایی است.

photo_۲۰۲۳-۰۵-۲۹_۲۲-۴۵-۴۶

مدیر عامل کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری بیان کرد: عناوینی چون کارگردانی، بازیگری، تدوین،تصویربرداری، فیلمنامه‌نویسی، عروسک سازی، صدابرداری، مجری گری، گویندگی، اجرای برنامه های زنده و ... در آموزشگاه کانون برگزار خواهد شد.  کانون تهیه کنندگان گان تضمین می کند که در این آموزشگاه حداقل از هر دوره بین سه تا پنج نفر از میان کسانی که با نمره a پذیرفته شوند در صنعت رسانه استفاده شود. 

IMG_20230530_005008_614

امیرحسین خرمشاهی در پایان سخنانش گفت: آموزشگاه غیر انتفاعی است و به دنبال تولید ثروت در حوزه فرهنگ و هنر است. همانگونه که سعید مقیسه و مهدی فرجی به عنوان رئیس هیئت مدیره وعده دادند در شش ماه دوم سال 1402جشنواره افتتاح خواهد شد و نکته مبارک و بسیار ارزشمند  افتتاح VOD کانون است که به دست تهیه کنندگان موثر در حوزه رسانه مدیریت خواهد شد.

IMG-20230530-WA0020

محمود گبرلو ؛ رسانه بحران ساز و بحران زاست

محمود گبرلو ؛ رسانه بحران ساز و بحران زاست

 در مراسم رونمایی از مجله «دیداری نو» که در روز دوشنبه 8 خرداد در موزه فرش ایران برگزار شد، محمود گبرلو، مجری و منتقد سینما گفت: رسانه یک قدرت برتر است و دیگر سلاح بمب و موشک تاثیری ندارد. وسیله دیداری و تصویر دیداری قدرت برتر محسوب می شود و کاری می کند تا دنیا از تلویزیون تاثیر بگیرند.تلویزیون در نگاه سنتی ما همان منبر است و اینجا باید حواسمان جمع باشد و از این قدرت خوب استفاده کنیم.

این منتقد بیان کرد: یک کانون و مجله زمانی می تواند قدرتمند باشد که خط شکنی کرده و از تکنولوژی استفاده کند تا در دنیا مطرح شود؛ به شرط اینکه قدرت برتر و رسانه را بفهمد که به چه چیزهایی نیاز دارد و اجازه بدهیم آزادانه کار کند.

گبرلو ادامه داد: سال گذشته که کشور دچار بحران شده بود، اگر رسانه ملی خوب و دقیق عمل می کرد آن اتفاقات نمی افتاد. رسانه ملی درک درستی از قدرت رسانه نداشت و به برنامه سازان و تهیه کنندگان و مجری ها اجازه نمی داد با میل شخصی و تجربه خودشان برنامه را ارائه دهند.

گبرلو ضمن تشکر از ضرغامی، رئیس پیشین صدا و سیما توضیح داد: در یک دوره ای در خانه سینما هنرمندان به کف خیابان آمدند و در خانه سینما بسته شد و در رسانه های دنیا موجی به راه افتاد وعوامل تلویزیون نمی دانستند که چه کنند، ما در برنامه "هفت" آقای فرح بخش و تآقای اسعدیان تهیه کنندگان تلویزیون را به برنامه آوردیم و صبح فردای آن روز همه به خانه سینما بازگشتند که این قدرت رسانه است یعنی قدرت اختیار دادن به برنامه سازان. من خواهش می کنم این قدرت را از متخصصان حرفه ای و کار بلد نگیرید. رسانه هم می تواند بحران زا باشد و هم بحران زدایی کند.

فرصتی که ساترا برای کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری ایجاد کرد

فرصتی که ساترا برای کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری ایجاد کرد

سعید مقیسه، معاون رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه برگزاری مراسم رونمایی از مجله «دیداری نو» و تقدیر از جوان ترین و مسن ترین تهیه کنندگان کانون در ابتدا گفت: 

امروز به احترام حضور عزیزان و هنرمندان فعال در این عرصه حضور پیدا کردم. صدا و سیما رسانه ای است که به عنوان خاستگاه هنرمندان و تهیه کنندگان شناخته می شود و همچنان در حال فعالیت در کنار دوستان است، چه در برنامه هایی که به صورت مستقیم با صدا و سیما فعالیت می کنند چه دوستانی که به شکل غیر مستقیم تولید دارند. هر کمکی که کانون و سایر فعالان رسانه نیاز داشته باشند در ساترا انجام خواهد شد و این مراسم بهانه ای برای گرد هم جمع شدن است.

معاون رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ما تا یکسال گذشته در سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر فقط با رسانه ها همکاری می کردیم یعنی در ابتدا باید یک رسانه ای وجود داشت تا بتوانیم با یکدیگر فعالیت کنیم اما موضوعی که جدیدا در ساترا مطرح شده است این است که سه مجوز وجود دارد، یک مجوز در خصوص رسانه، مجوز فلمنامه و مجوز انتشار.

سعید مقیسه ادامه داد: مجوز انتشار را نگه داشتیم که اگر شخصی قرار است محتوایی تولید و منتشر کند باید از طریق یک رسانه ای آن را منتشر کند اما در سایر موارد نیاز به رسانه نیست تنها باید صحبت کنیم. لذا طرح و ایده را از رسانه نمیگیریم طرح را از کسی که به دنبال تولید برنامه است می گیریم، فیلمنامه را از نویسنده می گیریم و مجوز تولید را به نویسنده می دهیم.

او افزود: تنظیم گر به واسطه وظیفه ای که به آن سپرده شده باید در هدف اصلی قدم بردارد و باید تنظیم مقررات، نظارت و تنظیم گری منافع مخاطب ، منافع ذی نفعان صنعت تولید و انتشار و منافع ملی را مورد بررسی قرار دهد. برای بررسی منافع ملی مجمع تحلیل گران راه اندازی شده تا همه کسانی که حرف و تحلیل و انتقادی دارند به این مجمع مراجعه کنند و همچنین برای بخش تنظیم گری صنعت رسانه، صنعت رصتا را ایجاد کرده ایم.

photo_2023-05-29_21-19-46

معاون رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنانش توضیح داد: مجمع رصتا ناظر بر رسانه هاست و آمادگی داریم تا به عوامل تولید از جمله کانون های حرفه ای، کانون تهیه کنندگان و مباحث تعیین صلاحیت ها و کارشناسی ها را انجام دهیم و برگزاری جشنواره ها و رتبه بندی آثار را داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم بیشتر از هنر و تجربه عزیزان استفاده کنیم. امیدوارم نهاد دیداری به شکوفایی عالی برسد فضای مجازی فرصت های جدیدی را ایجاد می کند. 

سعید مقیسه در پایان گفت: فضای مجازی ناگهان فرصت های متعدد را برای رسانه های ایران و سایر کشورها ایجاد کرده است که جذب همه فرصت ها، تبدیل ظریفیت ها به فرصت و جلوگیری از تبدیل شدن به تهدید، نیازمند حضور همه کانون ها برای افزایش تولیدات فرهنگی در چارچوب و ریل گذاری است. برای حضور بخش خصوصی در رسانه به عنوان نمایش خانگی و کانون های تخصصی این شرایط لازم است و باید مراقب باشیم ظرفیت ها تبدیل به تهدید نشوند تا بتوانیم برای فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان تلاش کنیم. 

انتهای پیام/

نظر شما