نشست هفته با عوامل مستند «لاتارینو»؛

درباره لاتارینو چه می دانید؟

۱۴۰۲/۰۳/۱۴ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۳۲۰
درباره لاتارینو چه می دانید؟
مجید رستگار، کارگردان و حسن پناهی تهیه کننده مستند «لاتارینو» که با موضوع نقد و بررسی اکوسیستم استارتاپ ها در ایران تولید شده است با حضور در خبرگزاری برنا درباره چگونگی شکل گیری طرح این مستند و روند تولید آن گفت و گو کردند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مستند «لاتارینو» از جدیدترین تولیدات مرکز مستند سفیرفیلم می باشد که موضوع آن نقد و بررسی اکوسیستم استارتاپ ها در ایران و همچنین نقد معاونت علمی ریاست جمهوری در یک دهه اخیر می باشد.

مجید رستگار، کارگردان مستند «لاتارینو» درباره اینکه چگونه طرح به یک اتفاق تبدیل شد، گفت: این مستند تقریبا اثری است که مربوط به یک ماه و دو ماه نیست ، تقریبا چند سال است که مطرح شده و از  دوسال پیش پیگیر پژوهش هایش شده اند. چون یک مسیر اولیه شکل گرفت که شاید علی الظاهر مسیر بدی نبوده و به دنبال این است که یک اکوسیستم استارتاپی در ایر ان بوجود بیاورد. با توجه به پیشینه خوبی داشته و دیجی کالا و اسنپ در این فعالیت حضور داشتند معاونت علمی خواست تا در این طرح ورود کند. معاونت علمی زمانی که شرایط را دید و متوجه شد که یک سری استارتاپ های موفق مثل دیجی کالا و اسنپ در این فضا حضور دارند به این طرح وارد شد تا بتواند آن را گسترش دهد و استارتاپ ها را در زمینه های مختلف دخیل کند که بتوانند مشکلات زیادی را حل کنند.

کارگردان مستند «لاتارینو» در ادامه گفت: در مرحله اول این موضوع بد نیست و اما کجا مسئله پیدا می کند زمانی که به مرور این ریل گذاری از مسیرش خارج شود و آفت های زیادی پیدا می کند. این موضوع یک پروسه ده ساله است  که از سال 1392 تا 1400 به طول انجامیده است. در دو سال اخیر افراد جدید وارد شده اند که کم کم به مرور این مسیر تغییر می کند، اتفاق های جدید می افتد، آدم های جدید وارد این فضا می شوند، معادلات جدید شکل می گیرد و افراد سودجو می آیند که از این فضا استفاده کنند همچنین معاونت علمی اشتباهات بسیاری می کند؛ تمام این مسائل دلایلی بود که موجب شد تا این دغدغه جدی شود و ما بتوانیم ورود پیدا کنیم و این سیاست گذاری ها را نقد کنیم که در طی این ده سال شکل گرفته است. قبل از اینکه من وارد این قضیه شوم و در این دو سال آقای پناهی و آقای مسعود جلیلوند پژوهش های زیادی در این پروژه انجام دادند.

حضور کارگردان و تهیه کننده مستند لاتارینو در خبرگزاری برنا

حسن پناهی تهیه کننده این مستند بیان کرد: پژوهش کاملا محتوایی بوده درباره اینکه اتفاقات چه بوده، معضلات چه بوده، آسیب ها چه شده و چه مسیری طی کرده اند و ثمره آن بعد از ده سال چه بوده و شتابی که در اولیه داشته است. ازسال 1392 هزینه هایی شد و حجم زیادی از شرکت ها شکل گرفتند، شتاب دهنده ها زیاد شد و در طی  5 الی 6 سال به اوج رسید و زمانی که دیدند اشتباهات زیاد شده و آسیب هایش بیشتر است تقریبا فرود آمد و عملا نگاه که می کنیم میزان ورودی و خروجی به شدت سال های اول پایین آمده است و در سال  1400 درصد آن در بیلبوردهای ما نیز پایین است. 

رستگار در ادامه افزود: در دوران کرونا شرایط خوبی بود برای اینکه این فضاها شکل بگیرند و بشود از این استارتاپ ها استفاده کرد و شرایط خوبی هم وجود داشت و بسیاری از این اتفاقات هم افتاد و شرایط مختلف سیاستگذاری هم که شرایط مختلف که کشورها دارند می توانند دخیل شوند مانند اینترنت و بخش تحریم هم وجود دارد زمانی که یک سیاستگذاری درست باشد خیلی اتفاقات هم نمی افتد و شاید تحریم ها هم آن قدر تاثیرگذار نباشد. 

او ادامه داد: این طرح اول سفارشی نبود و این مبنا که سفارشی وجود داشته باشد نبوده ، در ابتدا یک دغدغه بوده و یک سری اتفاقات افتاده و بررسی شده و نیازمند سرمایه اولیه بوده است. یک سری دغدغه هایی شکل گرفته و این دغدغه در پژوهش ها کامل شده و برای تبدیل شدن به مستند نیاز است که یک گروه حرفه ای تر و جدا از پشتیبانی  مالی بیاید و این اتفاق را حمایت کند. اولین گزینه سفیر حوزه هنری  بوده و گروه سینما که استقبال کردند و در مسیر ساخت مستند قرار گرفت و تقریبا یک سال است که دوستان تلاش می کنند که این مستند را با کارگردان و نویسنده های مختلف بسازند و یک بخشی را پیش بردند اما نتوانستند به نتیجه برسند که در نهایت لطف آنها شامل من شد و پیشنهادی به من دادند که دغدغه فکری آنها هم بود اما چون پژوهشی نبود و من شناختی به این فضا نداشتم قبول نکردم .

حضور کارگردان و تهیه کننده مستند لاتارینو در خبرگزاری برنا

این مستند ساز با بیان اینکه انجام این طرح 2 سال طول کشیده است، گفت: زیرا زمانی شما می توانید نسبت به یک فضا حرفی برای گفتن داشته باشید که به آن اشراف داشته باشید و پژوهشی وجود داشته باشد و زمانی که پژوهش نیست  اینگونه می شود که الان می بینید که انجام یک طرح  دو سال طول کشیده است تا پژوهش کامل شود و به ساخت برسد. ساخت آن از زمانی که پیش تولید رفتیم و من فیلمنامه آن را نوشتم 4 الی 5 سال طول کشید.

 کارگردان فیلم مستند عابدان کهنز بیا کرد: ما در اینجا یک زیستی شکل دادیم وبا مسائلی مواجه هستیم که خود به خود یش می آیند و زیستش یک مدل است و اقتصادش یک مدل دیگر است. نمی توانیم بگوییم که مسائل را نمی خواهم همه با هم می آیند. زیستی که شما شکل می دهید، فضای لوکیشن ها باز یک پله به مهاجرت نزدیک می شود و عامل مهاجرت که شعار مهاجرت معکوس بود و سالنامه مهاجرت معکوس معاونت سالنامه در می آورد که این سالها عکس شد.

حسن پناهی در ادامه گفت: تقریبا ده روز است که اکران های دانشگاهی ما شروع شده و از رونمایی ما  گذشته و 40 اکران در حال انجام است دانشگاه سمنان، پلی تکنیک، دانشگاه علامه،  فردوسی مشهد و علوم پزشکی شیراز  تا آخر ترم تحصیلی در دانشگاه ها اکران می شود. در بعضی مدارس سمپاد هم مستند اکران شده و بازخورد خوبی داشته است و تلاش می کنیم تا 10 خرداد بیش از 100 دانشگاه اکران داشته باشیم و سپس در فضای مجازی بحث آن داغ تر می شود ونسخه آن آماده و  در فضای مجازی می چرخد. 

این تهیه کننده در ادامه افزود: ما هدفمان این است که حول این موضوع می خواهیم بحث راه بیفتد اما نه بحث سیاسی است بلکه یک نقد اجتماعی و یک نقد ساختاری یک دهه ای در ایران صورت بگیرد که ممکن است به مزاج بعضی دوستان خوش نیاید. هدف مان این است که بحث پیش بیاید و در این فضا به پیش برویم و در مورد آن صحبت کنیم .از طرف دیگر هم ما در این فضا زیاد مستند نداریم و در این 6 الی 7 سال در این فضا مستندی ندیدم و کتاب هم نوشته نمی شود و این بهانه خوبی است که اکوسیستم استارتاپی و فعالیت معاونت علمی نقد بشود و نقد درست و اصولی بشود و امیدوارم این اتفاق بیفتد. طیف وسیعی که درگیر این موضوع شده 5 درصد فضای ایران و نخبگانش بودند که یک اتفاقاتی در این یک دهه رقم خورده و منابعی اتلاف شده، عده ای عمرشان تمام شده و مهم است در مورد آنها صحبت شود و هدف اصلی مستند نیز همین این است. امیدوارم که ما فروش مجازی خوبی داشته باشیم که تکثیر شود و حرف ها خوب شنیده شود. 

مجید رستگار توضیح داد: این یک شروعی است که ما در این فضا با تولید محتوای رسانه ای یک اصلاح ساختاری داشته باشیم و این اتفاقاتی که از سال اواخر دولت آقای احمدی نژاد شروع شد و کل دولت آقای روحانی را و اوایل دولت آقای رئیسی رادر بر می گرفت یک اصلاحی صورت بگیرد. جدا از این که ما به کدام طرف علاقه داشته باشیم و یا نداشته باشیم باید یک روندی اصلاح شود.

پناهی با اطلاع از وضعیت اکران این مستند بیان کرد: دانشگاه ها اگر درخواست دارند می توانند درخواست خود را در سایت سفیر ثبت کنند با آنها تماس گرفته می شود و سعی می کنیم که در همه دانشگاه ها چه دولتی و خصوصی و پیام نور با توجه به درآمدها چون برای اکران ها یک مبلغی هم دریافت می کنیم این اکران انجام شود و سپس در فضای مجازی هم این اثر عرضه می شود و از اواخر خرداد با قیمت اصلی خودش دراختیار علاقمندان قرار می گیرد. 

کارگردان مستند «لاتارینو» ادامه داد: برای من مهم است بخش فوری آن اینکه هر اثری که می سازم با اثر قبلی من متفاوت باشد و نمی خواهم که کار یکسانی باشد چون دوست دارم هر کار با کار قبلی ما به ازاء نداشته باشد و مهم است که مخاطبی که فیلم دیده چقدر با آن ارتباط برقرار کرده است. فرم و محتوا و نشانه گذاری در بک گراند و پس زمینه و لایه های دوم و سوم وجود دارد را ببینیم متوجه می شویم و مسئله بعدی اینکه وقتی که شما با متخصصان اثر را می بینیم متوجه می شویم که صحبت هابب که می کنند را متوجه نبودی و برداشت های آنها متفاوت است.

حضور کارگردان و تهیه کننده مستند لاتارینو در خبرگزاری برنا

حسن پناهی افزود: در اکران حوزه هنری  بازیگران هم بودند برای دیدن اثر که از دید خودشان با این فضا هم شاید آشنا نبودند ولی برایشان جذاب بود که چنین موضوعی هست و واقعا و شاید به آن توجه نکرده بودند و گپ و گفت ها در این فضا هم برای کار و هم برای ما که می بینیم  خوب است و بازخورد آنها در روند کمک می کند . 

رستگار در پایان گفت: ما با نشانه هایی که داریم تصمیم داریم که بازگشت سرمایه داشته باشیم و هزینه معقول داریم؛  نسخه ای که برای فروش داریم 30 هزار تومان است با درصدی تخفیف که اوایل وجود دارد اما از اواخر خرداد به قیمت اصلی به فروش می رود و هزینه اکران دانشگاهی هم 550 هزار تومان است. امیدواریم که هزینه های فیلم را جبران کنیم و هزینه های خوبی را برای فروش حساب کردیم که درآمد خوبی داشته باشیم و این مستند پرخرج نبوده است.ما با پروداکت سینما و تلویزیون جلو رفتیم و برای همین هزینه ها کم است.این مستند را در 6 روز تولید کردیم که عوامل بسیار کم بودیم، من، تصویر بردار و نهایت نیرو سه چهار نفر در ساخت حضور داشتیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز