گزارش هفته؛

سینمای دفاع مقدس روایتگر بخش مهمی از تاریخ ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۸ - ۰۷:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۲۲۰۵
سینمای دفاع مقدس روایتگر بخش مهمی از تاریخ ایران
ژانر دفاع مقدس را مدت ها می توان در سینمای ایران در اوج نگه داشت چرا که هم مخاطب آن وجود دارد و هم زوایایی از جنگ هنوز به شکل دست نخورده می تواند پر از اتفاقات جذاب و دوست داشتنی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ اگر از سختی های تولید در ژانر دفاع مقدس بگذریم و هزینه های هنگفت این گونه فیلمسازی را تامین کنیم شک نکنید که می شود در همین آشفته بازار سینما، گیشه قابل قبولی را برای ژانر دفاع مقدس متصور بود. سینمای دفاع مقدس بخشی از فیلم های سینمای ایران را در بر می گیرد که طرفدران بسیاری داشته و روایتگر بخش مهمی از تاریخ ایران بوده است و تلاش دارد تا رشادت ها و تلاش های ارزشمند و اثرگذار دوران دفاع مقدس را به تصویر بکشد. این سینما یکی از جریانات مهم سینمای ایران است که این روزها با داغ شدن ژانر کمدی و کوچ مخاطبان به سمت تولیدات شبکه نمایش خانگی کمرنگ تر و کم فعالیت تر شده است.

سینمای دفاع مقدس اقیانوسی بی پایان است

سینمای دفاع مقدس اقیانوسی بی پایان است

 سینمای دفاع مقدس همیشه در تلاش بوده تا به بهترین شکل دوران دفاع مقدس و اثرات آن را به مخاطب نشان دهد اما متاسفانه به این حوزه آنگونه که باید توجه نشده است و سینمای دفاع مقدس به قدری کمرنگ و کم فعالیت شده است که گویی این سینما در حال از بین رفتن است. 

حمید بهمنی، کارگردان و نویسنده حوزه دفاع مقدس در این باره معتقد است:

پس از جنگ جهانی دوم سینمای جنگ جهانی دوم تمام نشده است و برای ماجراهایی که وجود داشته فیلم های متعددی ساخته شده است پس بنابراین سینمای دفاع مقدس نیز تمام نشده است. جنگ ایران و ایران و 8 سال دفاع مقدس سینمایی است که هیچگاه پایان ندارد دلیل عمده آن نیز مفاهیم دینی و مسائلی که در حوزه دفاع مقدس بوده است به تمام شرایط دینی کشور رسوخ کرده است و در بخش ادبیات، موسیقی، هلوگرافیک و همچنین در بخش سینما به همین علت سینمای دفاع مقدس نیز هیچگاه پایان ندارد و تا سال های سال نیز ادامه خواهد داشت به تعبیر مقام معظم رهبری فرهنگ دفاع مقدس اقیانوسی است که ما از آن جرعه جرعه برداشت می کنیم سینمای دفاع مقدس به قدری وسیع است که شاید تا 300 سال دیگر نیز این سینما ادامه داشته باشد. 

کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» گفت: سینمای دفاع مقدس به قدری سرشار از ایده ها، مفاهیم و داستان ها و ماجراهایی است که در حال حاضر طبعات این نگاه ادامه دارد و اگر سالانه صدها فیلم سینمایی نیز ساخته شود ما همچنان فرهنگ دفاع مقدس را ادامه خواهیم داد به قدری این داستان ها فراوان هستند که به هر شکلی از طنز گرفته تا مسائل اجتماعی و استراتژیک و سینمای مدافعین حرم همه دارای داستان ها و ماجراهای فراوانی هستند که میتوان هزاران فیلم ساخت.

937309_873

بهمنی افزود: همچنین شهدایی که در حوزه مدافعین حرم هستند به قدری داستان ها و قصه های وسیع دارند که مانند داستان های 8 سال ایستادگی قابل دفاع و اجرا است. عملکرد ضعیف مدیرلان فرهنگی و افراد حاضر در این حوزه دلیل بر ضعیف بودن سینمای دفاع مقدس و نبودن داستان ها و ماجراهای جذاب برای ساخت فیلم نیست و این سینما به پایان نرسیده است.

این کارگردان در ادامه بیان کرد: سینمای دفاع مقدس به تنهایی حرف برای گفتن دارد و شامل موضوعات بکری است می تواند مخاطب را خیره کند مجموعه ای از داستان های حوزه دفاع مقدس را جمع آوری کرده ام که بسیار بکر و نو هستند و کسی به سراغ این ماجراها و داستان ها نرفته است. این پویایی و اقیانوس به قدری پر از ایده و داستان است که حد ندارد حال اگر فیلمساز و تهیه کننده ای فیلمی نمیسازد دلیل بر اتمام این سینما نیست.

حمید بهمنبی با اشاره به اینکه اگر ما به دنبال قهرمان سازی های به شکل قهرمان های خارج از سینمای باشیم نمی توانیم قهرمان سازی کنیم، توضیح داد: قهرمانان ما کاملا زمینی، ملموس و بسیار دوست داشتنی هستند اما قهرمانانی که در غرب و یا سینمای آمریکا به آن  توجه می شوند نه تنها مملموس نیستند بلکه فقط در رویا و نگاه ذهنی می توان به آن ها دست یافت اگر به دنبال قهرمان سازی به شکل غربی ها هستیم بهتر است که اصلا قهرمان سازی شکل نگیرد اما اگر می خواهیم به واقعیت نزدیک باشیم مطمعنا و یقینا بسیار می توانیم موفق باشیم و تاثیر بسیار مثبتی را به لحاظ قهرمان سازی ایجاد کنیم داستان هایی وجود دارد که انقدر این قهرمان مهم و تاثیرگذار است که قهرمانان خارجی ارزشی در برابر آن ها ندارد چون انسانی زمینی، قابل لمس و از دل جامعه بوده که بسیار فداکاری کرده است. نمونه آن سردار قاسم سلیمانی است که پس از شهادتشان بسیار شناخته شدند و امثال ایشان بسیار هستند که آنگونه که باید شناخته نشدند.

او ادامه داد: اطلاعات محدودی که در انتشارات و بازار وجود دارد اما موضوعات بکر بسیار هستند و ما فقط باید علاقه مندی خودمان را نشان بدهیم مطمعنم اگر فیلمسازان، تهیه کنندگان، دست اندرکاران سینما به سمت مفاهیم ارزشی سینمای دفاع مقدس بروند حتما مخاطبان خاص و عام را جذب خواهند کرد زیرا سینمایی پاک است و دروغ و سیاه نمایی در آن وجود ندارد اما ایثار و فداکاری و محبت و دوستی و رشادت و عشق به خانواده وجود دارد و مسائلی هستند که در جامعه ما فراموش شده است و مخاطب به این مباحث علاقه دارد. 

کارگردان مجموعه تلویزیونی «دولت عشق» توضیح داد: آنقدر که ما فیلم های سیاه نمایی علیه ایرانی ها دیده ایم خسته شدیه ایم و سریال هایی از شبکه های نمایش خانگی منتشر می شود که ارزش محتوایی چندانی ندارند اما هزینه های هنگفتی چند صد میلیاردی بابت این نوع سریال ها پرداخت می شود اما هزینه های مناسبی برای سینمای دفاع مقدس که بیانگر فرهنگ ایران است نمی شود و فیلم هایی ساخته می شوند که ضد ایران است و مخاطب را وارد نا امیدی و غرب زدگی و بی هویتی وارد می کند. قطعا ما می توانیم در حوزه دفاع مقدس موفق باشیم مثلا برای نمونه فیلم سینمایی آژانس شیشه ای که چندین سال از ساخت این فیلم می گذرد اما همچنان مخاطب خود را دارد و حتی در حوزه طنز فیلم سینمایی لیلی با من است ساخته شده و بسیاری از مخاطبان را به خود جذب کرد بنابراین اگر در مسیر درست به ساخت فیلم های حوزه دفاع مقدس بپردازیم می توانیم بسیار موفق عمل کنیم.

حمید بهمنی در پایان گفت: رسانه ها نباید تنها به گفت و گو بسنده کنند بلکه باید مطالبه گری شود و از مسئولین فعال در حوزه سینمای دفاع مقدس درخواست داشته باشند تا به این حوزه توجه بیشتری شود و حتی در این حوزه سریال سازی شود. 

سینمای دفاع مقدس بهترین بستر برای قهرمان پروری است

سینمای دفاع مقدس بهترین بستر برای قهرمان پروری است

سینمای دفاع مقدس یادآور رشادت ها و فداکاری های دوران 8 سال دفاع مقدس است. این سینما به مجموعه فعالیت‌های نظامی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایران در طول هشت سال جنگ ایران و عراق اشاره می‌کند. اما این روزها این سینمای پرتلاطم و پر قصه کم رنگ تر از گذشته در حال فعالیت هستند. 

انسیه شاه حسینی، فیلمنامه نویس و کارگردان در این باره معتقد است:

سینمای دفاع مقدس تازه شروع شده است زیرا یک دوره ای زمان افول خودش را طی میکرد و مورد نامهربانب مسئولین فرهنگی قرار گرفت اما خوشبختانه امروز شرایطی ایجاد شده است که این سینما می تواندا به رشد خودش که متوقف شده بود ادامه بدهد. 

کارگردان فیلم سینمایی «شب بخیر فرمانده» گفت: این ژانر همچنان می تواند پر قدرت فعالیت کند اما این موضوع باز می گردد به نحوه فعالیت و عملکرد مسئولین فرهنگی که سینمای دفاع مقدس به چه میزان برایشان دغدغه است و انگیزه برای فعالیت دارند. اشخاص3 دلسوخته برای فعالیت در این عرصه وجود دارند و هنرمندان در این زمینه مقصر نیستند. 

شاه حسینی بیان کرد: به تعداد رزمندگان، انسان های فعال در دفاع مقدس، مرزنشینان، سربازان، بسیجیان و هر رزمنده ای که تفنگ به دست شد تا از میهن دفاع کند قصه، داستان های جذاب، سرود و شعر و ... داریم و می توان فیلم ها، سریال ها و تئاتر های زیبایی ساخت. طبق گفته مقام معظم رهبری: «سینمای دفاع مقدس اقیانوسی است که می توان سال های سال در آن غوطه خورد و سیر کرد.»

کارگردان و نویسنده «زیباتر از زندگی» ادامه داد: برای قهرمان پروری به شخصی نیاز داریم که علیه ظلم و ستم قیام می کند و تا مرز شهادت ایستادگی کند، در سینمای دفاع مقدس به راحتی می توان با این داستان ها تازید. بهترین بستر قهرمان سازی و قهرمان پروری در تمام ژانرهای سینمایی، سینمای دفاع مقدس است، به دلیل شرایط و موضوع هایی که دارد قهرمانان بسیاری را در خود جای داده است. 

این کارگردان افزود: موفقیت کارگردانان نسل جدید سینمای دفاع مقدس به میزان انگیزه آن ها باز می گردد و نسل جوانی که میخواهد در این عرصه فعالیت کند باید بداند که برای چه قدم در این مسیر گذاشته است؟ آیا به این ژانر علاقه قلبی دارد؟ آیا به دنبال ایجاد تغییرات در این حوزه است؟ یا به دنبال حل سوالات خود برای بررسی عوامل جنگ است؟ 

شاه حسینی در پایان گفت: بسیاری از فیلم های آمریکایی که درباره جنگ های مختلف آن کشور ساخته می شود توسط افرادی است که اصلا در زمان آن جنگ حضور نداشتند و برای کشف و پژوهش علل ایجاد آن جنگ دست به ساخت فیلم های این چنینی زده اند. با آگاهی کامل به دنبال ساخت فیلم های جنگی می روند، در حالی که ساخت فیلم های جنگی تنها به جنگیدن و کشت و کشتار ختم نمی شود.

انتهای پیام/

نظر شما