مرمت فیلم بهرام بیضایی توسط بنیاد مارتین اسکورسیزی

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۱۲:۰۳:۴۴
کد خبر: ۱۴۸۲۶۴۷
مرمت فیلم بهرام بیضایی توسط بنیاد مارتین اسکورسیزی
نسخه‌های 4k «چریکه تارا» و «غریبه و مه» رونمایی می‌شوند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ نسخه جدیدی از دو فیلم از آثار بهرام بیضایی در فستیوال فیلم ایل چیمنا ریتراتو بزرگترین جشنواره فیلم‌های مرمت شده دنیا به نمایش درخواهند آمد. 

«غریبه و مه» محصول سال ۵۳ سومین فیلم بلند بهرام بیضایی بود و مدت‌ها نسخه مناسبی از این فیلم وجود نداشت، اما به گفته احسان خوشبخت منتقد و از مشاوران ترمیم آثار ایرانی این جشنواره این نسخه از نگاتیوهای اصلی دوربین مرمت شده و نسخه‌ای 4K خواهد بود. مثل همیشه بنیاد فیلم مارتین اسکورسیزی متولی این بازسازی بوده و برای این فیلم بنیاد جورج لوکاس/هابسن هم هزینه ترمیم را متقبل شده است.

همچنین نسخه بازسازی شده فیلم «چریکه تارا» با بازی سوسن تسلیمی هم در این جشنواره به نمایش درخواهد آمد. این ترمیم در تهران و توسط استودیو روشنا به سرپرستی کامران سحرخیز انجام شده است.

در سالهای گذشته و با توجه به نبود سرمایه‌گذاری و توجه لازم برای ترمیم آثار سینمای مهم سینمای ایران در پیش انقلاب، جشنواره فیلم ایل چیمنا ریتراتو که به همت بنیاد فیلم اسکورسیزی و خانه سینما و سینما تک شهر بولونیا برگزار می‌شود، به معدود جاهایی بدل شده که می‌توان انتظار مرمت شاهکارهای تاریخ سینمای ایران را در آن داشت. پیشتر در سال ۲۰۲۰ پخش نسخه مرمت شده فیلم «شطرنج باد» محمدرضا اصلانی در این جشنواره، نگاهی جدید به سینمای هنری ایران در میان منتقدان داخلی و خارجی ایجاد کرد و بسیاری لب به ستایش این اثر قدرنادیده سینمای ایران کردند.

انتهای پیام/

نظر شما