در نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مطرح شد:

رشد پنجاه درصدی حضور ناشران بین المللی در نمایشگاه کتاب تهران/ منتظر نمایشگاهی باشکوه و منظم باشید

۱۳۹۴/۰۲/۱۴ - ۱۱:۳۰:۱۲
کد خبر: ۲۸۲۲۷۸
رشد پنجاه درصدی حضور ناشران بین المللی در نمایشگاه کتاب تهران/ منتظر نمایشگاهی باشکوه و منظم باشید
نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح امروز با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، رییس اتحادیه ناشران ایران و اهالی رسانه برگزار شد. در این نشست صالحی از حضور پررنگ ناشران بین المللی در این نمایشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس ادبیات و کتاب خبرگزاری برنا، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در نشست خبری از حضور پررنگ ناشران بین المللی خبر داد و گفت: امسال بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی تهران را به معنای واقعی کلمه در حد بین المللی برگزار خواهیم کرد و شدیدا پای این ادعا خواهیم ایستاد.

صالحی افزود: گواه این حرف رشد پنجاه درصدی حضور ناشران بین المللی که هر کدام از آن ها در کشور خود شناخته شده و صاحب سبک هستند. متاسفانه در سالیان گذشته به دلایل اقتصادی و سیاسی مثل تحریم ها آنطور که باید و شاید کشورهای مختلف حضور پررنگی در نمایشگاه نداشتند اما امسال کشورهایی مثل فرانسه، انگلیس، ایتالیا، ژاپن و ... در نمایشگاه با حضور خود فضای بین المللی تری را به بیست و هشتمین نمایشگاه تهران خواهند داد.

وی ادامه داد: امسال کشور عمان به عنوان میهمان ویژه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور خواهد داشت که این انتخاب با توجه به مجاورت منطقه ای و اشتراکات فرهنگی صورت گرفته است و کشور عمان با آغوشی باز از حضور در این نمایشگاه استقبال کرده و با دستی پر به یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور خواهد آمد.

امیر مسعود شهرام نیا قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران نیز در ادامه نشست با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و رکوردهایی مانند تعداد بالای بازدیدکننده که از خود به جای گذاشته است، گفت: نمایشگاه کتاب تهران قطعا جزو پرمخاطب ترین و به همین اعتبار مهمترین نمایشگاههای کتاب در جهان است. در همین رابطه امسال تعامل با نمایشگاههای کتاب دنیا تقویت شد که این مسئله منجر به غنی شدن بخش بین الملل نمایشگاه کتاب شده است.

وی همچنین بعد اقتصادی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را مهم توصیف کرد و در ادامه آن را فرصتی خوب برای تعامل اهل قلم با یکدیگر در حوزه های مختلف خواند و از برپایی ۵ تالار گفتگو علاوه بر سرای اهل قلم در بخش های مختلف نمایشگاه خبر داد و گفت: تالارهای گفتگو در بخش بین الملل هر روز با عنوان یکی از کشورها نامگذاری شده است، علاوه بر آن در هر یک از بخش های ناشران بین الملل، آموزشی، دانشگاهی و کودک و نوجوان سالن هایی برای برپایی نشست های جنبی طراحی شده است. در مجموع حدود ۶۰۰ نشست در این تالارها برگزار می شود.

قائم مقام نمایشگاه از بهبود وضعیت حضور ناشران در نمایشگاه امسال با راه اندازی سامانه ای مکانیزه از سوی موسسه نمایشگاه های فرهنگی خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار تمام اطلاعات مربوط به مراحل مختلف ثبت نام، حضور و خروج از نمایشگاه برای ناشران به صورت الکترونیک به آنها ارائه شده است.

وی همچنین از هزینه شدن تمامی سهمیه ۱۰ میلیارد تومانی بن کارت الکترونیک خرید کتاب از نمایشگاه امسال از سوی دانشجویان و طلاب ظرف چند روز گذشته خبر داد و در خصوص اطلاع رسانی نمایشگاه امسال هم، گفت: امسال از طرق مختلف از جمله وب‌سایت و یک اپلیکیشن مجهز، امکان اطلاع رسانی آسان نمایشگاه برای عموم بازدیدکنندگان فراهم آمده است.

شهرام نیا همچنین از برخی اقدامات ابتکاری از سوی گروه های مختلف در نمایشگاه امسال خبر داد و با ذکر مثالی گفت: گروهی از تصویرگران کتاب که مطلع شدند خانم کینی رئیس نمایشگاه کتاب بولونیا در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا می کند تصمیم گرفتند که یک دیواره تصویرگری از آثارشان در نمایشگاه ایجاد کنند.

معاون اجرایی نمایشگاه در پاسخ به سئوالی در مورد نحوه تعامل وزارت ارشاد با مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، گفت: هم آقای صالحی و هم ما تاکید داریم که از ظرفیت های تشکل های مختلف در حوزه های مختلف نشر نهایت استفاده صورت گیرد. دوستان مجمع ناشران انقلاب اسلامی مکاتبه ای با ما داشته اند ولی این مکاتبه مربوط به قبل از واگذاری امور به تشکل ها بود.

شهرام نیا گفت: مذاکراتی با این دوستان انجام و مقرر شد که آنها نیز در قالب تعیین شده تعامل کنند اما با توجه به اینکه مدیر کمیته جنبی به شکلی دموکراتیک و بر اساس رای اعضای تشکل های مختلف انتخاب می شد و پروسه انتخاب این مدیر هم اندکی طولانی شد در نهایت هم به جمع بندی نرسیدند و این موضوع به مجموعه وزارت ارشاد ارجاع شد و در نهایت هم خانه کتاب هم به عنوان مدیریت کمیته جنبی تعیین شد.

وی ادامه داد: قرار بر این شده است که دوستان ما در مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کنند و از تجربیات آنها استفاده شود، ضمن اینکه ما خشنودیم که دوستان مجمع بدون هیچ چشم‌داشتی برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده اند.

معاون اجرایی نمایشگاه همچنین با اشاره به حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو در سال جاری از حضور رئیس این نمایشگاه در نمایشگاه کتاب تهران با هدف تقدیم دعوتنامه به رئیس نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: تهران در نمایشگاه سال آینده کتاب پاریس هم به عنوان شهر مهمان انتخاب شده است و لذا امسال رئیس نمایشگاه کتاب پاریس و مدیر بخش کشور مهمان و شهر مهمان این نمایشگاه هم به نمایشگاه کتاب تهران خواهند آمد.

شهرام نیا در خصوص نحوه تعامل با صنف صنعت چاپ برای برپایی سالن چاپ نمایشگاه کتاب تهران، گفت: نمایشگاه کتاب، نمایشگاه کتاب است و در واقع نامش روی خودش است. با این حال امسال تدبیری اندیشیدیم که در سالن های جنبی نمایشگاه، سالنی هم به فعالیت هایی که در حوزه خدمات پیرامونی نشر انجام می شود برپا شود. با مجموعه ای که برگزار کننده نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران هم بودند هماهنگی هایی به عمل آمد و قراردادی تنظیم شد اما دوستان اتحادیه های چاپ آمدند به ما گله کردند که ما خودمان می توانیم سالن چاپ را برپا کنیم چرا با آنها وارد مذاکره شده اید؟

مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی اضافه کرد: در ادامه این دوستان پای کار آمدند و قراردادی را برای برپایی سالن چاپ تنظیم کردند و پای آن را امضا کردند. ما طبق روال تعرفه مربوط به بخش بین الملل را در قرارداد عنوان کرده بودیم که حدود ۲۰۰ هزار تومان برای هر مترمربع بود اما ۸ روز قبل از نمایشگاه آنها به ما مراجعه کردند و گفتند که ما نتوانسته ایم اعتماد اعضای خود را جلب کنیم. بعد از چند روز ما به آنها این فُرجه را دادیم که از یک تخفیف ۲۰ درصدی در این تعرفه مربوط به سالن بهره مند شوند و سالن را برپا کنند اما آنها گفتند که اصلا امکان برپایی این سالن را نداریم.

در این نشست همچنین سید مهدی جعفری مدیر کمیته روابط عمومی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ثبت نام بالغ بر ۴۳۷ خبرنگار داخلی و ۷۶ خبرنگار خارجی برای پوشش این رویداد خبر داد.

وی همچنین گفت: پوستر نمایشگاه کتاب تهران توسط آقای ابراهیم حقیقی با یک اِلمان و نشان ساده از کتاب و همچنین عدد ۲۸ که نشانه دوره برگزاری نمایشگاه است، طراحی شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز