رحماندوست:

«محتوا» و «ویژگی‌های سخت‌افزاری» شاخص‌های اصلی محصولات فرهنگی هستند

۱۳۹۴/۰۲/۲۰ - ۱۰:۴۳:۲۹
کد خبر: ۲۸۳۷۸۶
«محتوا» و «ویژگی‌های سخت‌افزاری» شاخص‌های اصلی محصولات فرهنگی هستند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از «محتوا» و «ویژگی‌های شکلی و سخت‌افزاری» به عنوان شاخص‌های اصلی و لازم و ملزوم یکدیگر برای کیفی‌سازی محصولات فرهنگی نام برد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مجتبی رحماندوست در آستانه برگزاری سومین همایش ملی آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی گفت: ممکن است یک محصول فرهنگی مانند فیلم یا کتاب با محتوای خوب تولید شده باشد اما به لحاظ معیارهای شکلی مطلوب نباشد و برعکس ممکن است محتوای مبتذل داشته باشد اما از نظر ویژگی‌های شکلی و سخت‌افزاری در مرتبه بالا قرار داشته باشد؛ به نظر می‌رسد هر دو این محصولات فاقد کیفیت هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی و تبدیل شدن محصول به کالا در حوزه فرهنگ را به عنوان جنبه‌هایی از «اقتصاد فرهنگ» نام برد و افزود: هم اکنون با وجود اینکه تا تحقق مطلوب اقتصاد فرهنگ فاصله داریم اما کتاب‌هایی داریم که پس از انقلاب اسلامی به چاپ‌های بیش از 30 و 40 و 50 رسیده‌اند و کتاب‌هایی که به چاپ‌های پنجم و ششم هم رسیده باشند، کم نداریم. همین‌طور فیلم‌هایی که تولید می‌شوند درآمدهای بالا دارند.

رحماندوست با انتقاد از آنچه تحت عنوان جریان ضعیف تبدیل محصول به کالای فرهنگی در کشور نام برده می‌شود، تصریح کرد: اگر تولیدکننده‌ای کتاب یا فیلم خوب تولید نمی‌کند و در چاپ اول و سرمایه‌گذاری اولیه می‌ماند یا اکران‌های متعدد ندارد، اینها مشکل فرهنگی کشور نیست بلکه مشکل تولیدکننده است که نتوانسته محتوای خوب تولید کند و اگر محتوا خوب بوده، قالب خوب نداشته است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره امکان طراحی و فراگیر شدن «نشان استاندارد محصولات فرهنگی» گفت: سال‌های سال در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه ادبیات و رمان مسئولیت داشتم. یک شورا داشتیم که کتاب‌ها را در آن می‌خواندند و اگر ایراد داشت، به نویسنده گفته می‌شد ایراد را رفع کند. اکنون هم با تشکیل گروه‌هایی در دستگاه‌های فرهنگی می‌توان ضوابط تعلق گرفتن مهر استاندارد برای کالاهای فرهنگی مختلف را تدوین کرد.

رحماندوست داشتن مهر استاندارد ویژه در حوزه محصولات فرهنگی را امری قابل دستیابی دانست و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال با مشخص کردن حداقل استاندارد لازم برای چاپ کتاب، می‌توان روی هر کتابی که این حداقل‌ها را دارد، مهر استاندارد زد. این موضوع می‌تواند برای سایر محصولات فرهنگی هم صادق باشد به طوری که هر محصول یا کالای فرهنگی که از حداقل شاخص‌ها و استانداردهای کیفیت برخوردار بود، این نشان یا مهر استاندارد روی آن حک شود.

سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشارکت 25 سازمان و نهاد فرهنگی، علمی و حوزوی از جمله آستان قدس رضوی، صدا و سیما، حوزه هنری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و... 4 و 5 خرداد 94 در برج میلاد برگزار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز