هنرمند جوان انیمیشن ساز :

ساختن انیمیشن در ایران برای همه سخت است

۱۳۹۴/۰۳/۲۰ - ۱۰:۰۷:۳۸
کد خبر: ۲۹۱۱۶۰
ساختن انیمیشن در ایران برای همه سخت است
هنرمند جوان انیمیشن ساز گفت: ساخت انیمیشین و بازگشت مالی این آثار بسیار مشکل است و بیشتر با هزینه شخصی ساخته می‌شوند و این یکی از مشکلاتی است که بر سر راه خیلی از هنرمندان کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا، انیمیشن «خانوم‌گل میخکی» تا کنون بیش از 40 بار نامزد دریافت جایزه‌های جهانی و موفق به دریافت 12 جایزه جهانی شده است.

این نمایشگاه مروری دارد بر مراحل ساخت، آهنگسازی و طراحی انیمیشن «خانوم‌گل میخکی» به کارگردانی سارا طبیب‌زاده؛ همچنین در این نمایشگاه مجموعه‌ای از فریم‌ها و نیز اتودهای اولیه این انیمیشن در معرض نمایش عموم قرار گرفته است و همراه با پخش این انیمیشن فیلمی نیز از چگونگی ساخت آن در نگارخانه «نامی» برای علاقه‌مندان پخش می‌شود.

  سارا طبیب‌زاده متولد سال 1363 کارشناس گرافیک از دانشگاه تهران و کارشناس ارشد انیمیشن از دانشگاه تربیت مدرس است. همچنین این هنرمند، عضو رسمی انجمن تصویرگران ایران، موسس و مدیر «محصولات فرهنگی و هنری سارا» است و سابقه شرکت در نمایشگاه‌های گروهی تصویرگری وکاریکاتور داخلی و خارجی را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

 

انیمیشن «خانوم‌گل‌میخکی» نخستین اثر  ساخته سارا طبیب زاده است و با موفقیت‌های زیادی در جشنواره‌های داخلی وخارجی روبه‌رو شده است که از میان آن‌ها می‌توان به دومین انیمیشن برگزیده در بخش مسابقه ملی، هشتمین دوسالانه انیمیشن تهران سال 1391، جایزه ویژه هیئت داوران و آکادمی نهال در یازدهمین جشنواره فیلم دانشجویی نهال سال 1392، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره «accorto de donne » ایتالیا سال 2013، جایزه بهترین انیمیشن کوتاه «short film festival» مکزیک سال 2013، جایزه ویژه هیئت داوران «Modix filmfestival» ایتالیا سال 2014، جایزه ویژه هیئت داوران « carton film festival » آرژانتین سال 2014، جایزه سوم بهترین فیلم «Farhang film festival» آمریکا سال 2014، جایزه مدیترانه «Tracce film festival» ایتالیا سال 2014، کاندیدای بهترین کارگردانی انیمیشن و بهترین انیمیت «سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران سال 2014‌« و دیپلم افتخار از یازدهمین جشنواره فیلم «کین» ارمنستان اشاره داشت.

سارا طبیب‌زاده در حاشیه افتتاح این نمایشگاه با بیا اینکه ساخت انیمیشن در ایران برای همه به دلایل متفاوتی، سخت است و این موضوع درباره زنان و مردان، مشترک است، اظهار داشت: ایده و طرح «خانوم گل میخکی» براساس واقعیت است. واقعیت برای من سطوح گوناگونی دارد، در سطحی از آن زندگی پیرامونم با دنیای ساختگی و فانتزی این فیلم تطابق دارد. این انیمیشن با استفاده از یکی از روش‌های با سابقه برای‌ ایجاد حس ‌حرکت، یعنی طراحی24 فریم در هر ثانیه ‌ساخته شده‌که‌ به نام تکنیک paper animation شهرت دارد. البته دراین فیلم از تبلت و قلم نوری‌کمک گرفته‌ایم و استفاده ازروش سنتی که همان طراحی روی کاغذ بود را حذف‌ کرده وطراحی‌ها مستقیم در نرم افزار کشیده شد، که با توجه به زمان‌گیر بودن این تکنیک و رنگ‌آمیزی فریم به فریم حدود دو سال ساخت این انیمیشن به طول انجامید.

این هنرمند جوان در ادامه افزود: به هر حال سختی ساختن انیمیشن در ایران بیشتر به دلیل نحوه ارائه آن و مشکلات مربوط به آن می‌شود. البته با حضور سینمای هنر و تجربه و اکران در فضاهایی مثل خانه هنرمندان ایران، نور امیدی برای سازندگان اینگونه فیلم‌ها ایجاد شده است اما هنوز هم بازگشت مالی این آثار بسیار مشکل است و بیشتر با هزینه شخصی ساخته می‌شوند و این یکی از مشکلاتی است که بر سر راه خیلی از هنرمندان خوب کشور قرار دارد.

طبیب زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هنرمندان ایرانی‌ای که در جهان شناخته شده‌اند اما در ایران فرصت اکران فیلم‌هایشان را ندارند، درباره علت موفقیت فیلم خود، گفت: دغدغه چگونه به پایان رسیدن عمر برای همه انسان‌ها که وارد میانسالی می‌شوند امری مشترک است. شخصیت این فیلم از تفاوتی جبری برخوردار است و انسانی ‌است که با احساسات طبیعی دربرابر مقوله زندگی و مرگ دست و پنجه نرم می‌کند و رفتارش نسبت به این دو موضوع می‌تواند از او یک قهرمان بسازد. خانوم گل میخکی زنی است چهل ساله که روی سرش گل‌های میخک روییده است. او از کودکی زندگی متفاوتی را تجربه کرده است و اکنون تنها زندگی می‌کند. دل مشغولی او گل‌های سرش هستند اما این همزیستی ناهمگون خیلی هم آسان نیست و گاهی به ناچار باعث آزار یکی از آن دو می‌شود. این انیمیشن ماجرای این تضاد و تصمیم نهایی زن بر سر ترجیح یا عدم ترجیح خود بر گلهای میخک را به نمایش میکشد.

گفتنی است، کلیپی نیز که توسط سارا طبیب‌زاده برای آلبوم جدید گروه موسیقی «پالت»، ساخته شده است به زودی رونمایی خواهد شد. این کلیپ پیش از رونمایی رسمی، کاندید دریافت جایزه‌ای از یکی از جشنواره‌های ایتالیا شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز