یک هنرمند تجسمی مطرح کرد:

حروف «مقطعه »از رموز قرآن است

۱۳۹۴/۰۴/۲۰ - ۱۵:۳۹:۲۹
کد خبر: ۲۹۸۸۲۰
حروف «مقطعه »از رموز قرآن است
همزمان با فرا رسیدن دهه آخر ماه مبارک رمضان نگارخانه فرهنگسرای گلستان میزبان آثار علی مینایی فرد با عنوان "مقطعه" است .

به گزارش خبرگزاری برنا، علی مینایی فرد با تاکید بر این موضوع که این آثار نگاهی متفاوت به قرآن کریم دارد گفت: تلاش کرده ام تا   14اثر خود را در قالبی متفاوت ارائه کنم و با بهره گیری از آیات الهی و تکنیک خطنقاشی بر زیبایی آثار خود بیافزایم.

این هنرمند با بیان این نکته که  در آغاز 29 سوره از قرآن کریم، حروف مقطعه آمده است افزود: به طور کلی در مجموع 78 حرف از الفبا تحت عنوان حروف مقطعه در قرآن آورده شده است. حروف مقطعه بیشتر در سوره های مکی آورده شده اند و از 29 سوره ای که با حروف مقطعه آغاز می شوند 26 سوره مکی و سه سوره مدنی هستند.

وی ادامه داد : اگر حروف تکراری مقطعه را حذف کنیم 14 حرف باقی می ماند که طبق تفاسیر صورت گرفته این 14 حرف جمله"صراط علی حق نمسکه" به معنی "راه علی(ع) حق است،به آن تمسک جویید"را تشکیل می دهند.

مینائی فرد به دلایل نزول حروف مقطعه در قرآن اشاره کرد و گفت:  در بیان علت نزول این حروف گفته شده است که این حروف برای جلب توجه شنوندگان آورده شده اند زیرا هنگامیکه پیامبر می خواست آیات قرآن را برای مسلمانان تلاوت کند کفار با ایجاد سر و صدا مانع از این کار می شدند ولی با آمدن این حروف در ابتدای هر سوره نظر کفار به شنیدن این حروف جلب می شد و ساکت می شدند تا ببینند پیامبر چه می خواهد بگوید.

او تاکید کرد: سالهاست که بعد از نزول قرآن کریم بر پیامبر هنوز کسی نتوانسته از همین حروف ساده که در اختیارش است آیاتی مانند آن خلق کند .این حروف رموز و اشاراتی است که به نام های خدا و رسول خدا مرتبط است.

این هنرمند قرآنی با تفسیر بعضی از حروف مقطعه در سوره های قرآن بیان داشت: یکی از آیاتی که به حادثه کربلا اشاره داد آیه اول سوره مریم است که با حروف مقطعه "کهیعص"شروع شده و مطابق برخی تفاسیر هر کدام از این حروف به کلمه ای اشاره دارد.

"کاف"به معنای کربلا،"ه"به معنای شهادت امام حسین(ع)و یارانش،"ی"به معنای یزید،"عین"به معنای عطش حسین و"صاد"به معنای صبر امام حسین(ع) و یاران ایشان است.

مینایی فرد در آخر عمل به آیات خدا و  سرلوحه قرار دادن این آیات در امور روزانه  موجب برکات زیادی  در زندگی انسان دانست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز