یادداشت چیستا یثربی درباره روز خبرنگار:

ما همه کاشفان فروتن شوکران هستیم

۱۳۹۴/۰۵/۱۷ - ۱۳:۲۳:۱۴
کد خبر: ۳۰۶۴۴۰
ما همه کاشفان فروتن شوکران هستیم
چیستا یثربی کارگردان و نمایشنامه نویس که خود فعالیت حرفه ای را با روزنامه نگاری آغاز کرده است به مناسب هفدهم مرداد و روز بزرگداشت مقام خبرنگار یادداشتی را در اختیار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا قرار داد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در متن یادداشت چیستا یثربی کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر چنین آمده است:

روز خبرنگار را به آزاده ترین انسان های جهان تبریک می گویم. آسان است که اخبار را بشنوی، ببینی، حتی برای خودت تفسیر کنی اما آسان نیست که خودت با دست های خالی و تنها به کمک یک دوربین کوچک خبر را از دل جامعه بیرون بکشی، آن را به زیور کلمات بیارایی، کاری کنی که به چشم بیاید و آنگاه دیگر از هیچ چیز نترسی حتی اگر خبر تو بازتابی داشته باشد که تمام آرامشت را تهدید کند.

روز خبرنگار را به تمام دوستان و همکاران دیرین تبریک می گویم. از آن ها که سال ها وقتی دختری هفده ساله بودم و پا به حیطه خبرنگاری گذاشتم مرا تشویق کردند و از آن ها که مرا سرزنش کردند.

وقتی که پله های مجله سروش هفتگی، زنان، همشهری، روزنامه ایران و ... را بالا و پایین می رفتم فقط به یک جمله از گابریل گارسیا مارکز فکر می کردم «خبرنگاری لذت بخش ترین کار دنیاست چون مکاشفه حقیقت است حتی از نویسندگی برایم عزیزتر است. کار خبرنگار روشن کردن شعله ای در تاریکی است. هرچقدر شعله کوچک باشد باز هم تاریکی را می شکافت».

این جمله همیشه الگوی خبرنگاری من بوده است. وقتی که پشت در بسته سازمان ها و نهادهای اداری می ماندم، وقتی که بسیاری از افراد به تجهیزاتم به بدبینی نگاه می کردند و با بدبینی کارت خبرنگاری من را به سخره می گرفتند، وقتی مجبور بودم حرفه خود را به همه توضیح بدهم تا از من نترسند، همیشه با خودم می گفتم شجاع ترین، رزمنده ترین و آزادترین انسان های جهان خبرنگارها هستند حتی اگر نامشان در تاریکی تاریخ گم شده باشد. اگر آن ها توانستند حقیقت را آفتابی کنند چرا من نتوانم؟ بنابراین هرگز از حقیقت نترسیدم.

در جامعه ما هنوز خبرنگاری به مقام بالا آنگونه که شایسته است دست نیافته و علت اصلی آن عدم آشنایی بیشتر مردم با این حرفه سخت است.

خبرنگاری از خطرناک ترین شغل های دنیاست که بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد. آدم های زیادی مثل ورونیکای ایرلندی می میرند تا آدم های دیگر با واقعیت جامعه خود آشنا شوند. پس به آن هایی تبریک می گویم که خبرنگارها را نمی شناسند، به آن هایی تبریک می گویم که وقتی کارت خبرنگاری تو را می بینند فکر می کنند موجودی مریخی دیدند، به آن هایی تبریک می گویم که از ورود تو به خاطر خبرنگار بودنت به هر جایی که باید آزاد بیاندیشی و آزاد ببینی خود داری می کنند، به آن هایی تبریک می گویم که تو را نمی شناسند و روزی تو را خواهند شناخت. به تو همکار عزیزم که به گفته شاملو «ما همه کاشفان فروتن شوکران هستیم» قرار نیست فتح بزرگی داشته باشیم همین که در کنار نشان دادن تلخی ها امیدواریم و نشاط را در جامعه کشف کنیم کار بزرگی است. کاری است که آزادگان جهان انجام می دهند.

همکار و دوست عزیزم روزت مبارک.

چیستا یثربی

17مرداد 1394

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز