معاون وزیر ارشاد: کتاب و کتابخوانی در معرض هشدار و تهدید است

۱۳۹۴/۰۷/۲۲ - ۱۱:۰۹:۵۸
کد خبر: ۳۲۹۶۳۶
معاون وزیر ارشاد: کتاب و کتابخوانی در معرض هشدار و تهدید است
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کالاهای فرهنگی نقطه خروجی فرهنگ هستند؛ به طوری که ارزش ها، باورها و نگرش ها در این کالاها نمود پیدا می کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ، سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی- اسلامی و رویکرد کودک و خانواده که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، افزود: جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی با این نگاه برگزار شد که این کالاها که هم خروجی فرهنگ و هم دریچه فرهنگ هستند، مورد توجه بیشتر قرار گیرند.

وی افزود: این اتفاق امسال در سه حوزه با رویکرد کودک و خانواده آغاز شد. کودکان آینده سازان جامعه هستند و بخش قابل توجهی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند.

صالحی با اشاره به این نکته که 15 میلیون نفر از جمعیت کشور، کودکان زیر 15 سال هستند و ما این جمعیت را به عنوان بازار بزرگ مصرف کالاهای فرهنگی در فرا دید خود داریم، افزود: خانواده نیز همواره در فرهنگ ایرانی حرمت داشته است و نسبت به آن دلهره ها و دغدغه ها داریم؛ 20 میلیون خانوار ایرانی سبدهای مصرفی دارند که در آن ها کودکان جایگاه مهمی دارند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بیان کرد: امسال این جشنواره در سه حوزه برگزار شد که یکی از آن ها کتاب-اسباب بازی بود؛ همه می دانیم که کتاب و کتابخوانی در معرض هشدار و تهدید است و اگر کودکان ما کتاب نخوانند اتفاق بدی می افتد؛ کتاب برای ارتقای تفکر، گنجینه زبانی و جسم و روح سالم، لازم است.

وی تصریح کرد: قالب های جدیدی از نوع کتاب-اسباب بازی تلاش می کنند که فرم های نوینی را برای جذابیت کتاب و کتابخوانی بسازند؛ این الگوی تازه در کشور ما الگویی است که می تواند برای گسترش کتابخوانی مورد حمایت قرار بگیرد.

صالحی سپس به موضوع دومی که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفت یعنی نوشت افزار پرداخت و گفت: 17 میلیون ایرانی با نوشت افزار مرتبط هستند؛ نوشت افزارها بازار قابل توجهی در حوزه کالاهای فرهنگی دارند. در چند سال اخیر گام هایی در رابطه با تولید نوشت افزار صورت گرفته و تشکلی پدید آمده است؛ اما در عین حال حداقل 90 درصد آن چیزی که در فضای نوشت افزارها دیده می شود غیر ایرانی است و آنچه هم که به عنوان نوشت افزارهای ایرانی تلقی می شود یا اقتباسی بوده یا اینکه حداکثر در روی جلد نمایی از فرهنگ اسلامی-ایرانی دارند.

وی افزود: حوزه نوشت افزار به معنای عام خود که یک بسته وسیعی است نیاز به کار بسیار دارد و در این حوزه به طور خاص کارهای مهمی می توان انجام داد. آنچه که در این جشنواره شاهد آن بودیم نشان داد که تکاپوهای خوبی وجود دارد اما با آنچه که باید باشد فاصله زیادی دارد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حوزه سومی که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفت (اسباب بازی) نیز بیان کرد: اسباب بازی در سرگرمی، تربیت و آموزش و همچنین در حوزه اقتصادی جایگاه خاص خود را داشته و دارد. در این حوزه ما می دانیم که فاصله زیادی با آنچه که باید باشیم داریم. بیش از 95 درصد از اسباب بازی ها از خارج وارد کشور می شوند و حامل معانی فرهنگی خود یا حداکثر کارکردهای بی معنا هستند. در این حوزه مجموعه اسباب بازی هایی که به جشنواره رسید امیدهایی را به وجود آورد.

وی به عنوان کارنامه نخستین جشنواره جایزه کالاهای مصرفی فرهنگی در حوزه اسباب بازی به چند دستاورد اشاره کرد و گفت: این جشنواره فرصت یک تجمیع را به وجود آورد؛ هزار و 700 اثر رسیده به جشنواره، موجودی ما در سال های اخیر در سه حوزه کتاب-اسباب بازی، نوشت افزار و اسباب بازی است. این مجموعه به ما کمک می کند تصویر درستی از داشته های خود داشته باشیم. این کنار هم آمدن فرصتی را می سازد برای برنامه ریزی آنچه که در آینده باید به وجود بیاید.

صالحی دستاورد مهم دیگر این جشنواره را ایده هایی دانست که در آن مطرح شد و افزود: حداقل 300 ایده در سه حوزه مذکور به جشنواره رسید؛ ایده هایی که ممکن است هنوز تا خلق یا تولید فاصله داشته باشند، اما چشم اندازهایی را برای آنچه که باید به وجود بیاید می آفریند.

وی درباره دیگر دستاورد جشنواره نیز گفت: در حوزه هایی که مجمع ها یا انجمن های صنفی حضور داشتند عملاً امکان این مشارکت را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و مجموعه های همکار با این نهادهای صنفی پدید آورد. همچنین مشارکت میان نهادهای صنفی با داوران علمی و آکادمیک تر؛ کنار هم نشستن این دستگاه های چندگانه، افقی را برای فرا راه ایجاد می کند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: دقیق تر شدن شاخص ها یکی دیگر از نتایج مهم این جشنواره بوده است؛ این حرکت که حرکتی تازه و نو پا است به طور طبیعی اگر بخواهد به داوری سپرده شود باید شاخص هایی روشن تر و با معیارهای مشخص تر داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که در دوره های بعدی علاوه بر سه حوزه کتاب-اسباب بازی، نوشت افزار، و اسباب بازی حوزه های دیگر نیز به این جشنواره افزوده شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند در پرتو این جشنواره برای خلق تولیدات بهتر در فضایی پر رقابت اما پر تأثیر فرصت سازی کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز