چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی برگزیدگان خود را شناخت

۱۳۹۴/۰۷/۲۲ - ۱۳:۱۷:۰۰
کد خبر: ۳۲۹۷۱۷
چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی برگزیدگان خود را شناخت
مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی برگزار و برندگان آن معرفی شدند که «روی ماه خداوند را ببوس»، «منِ او» و «مدیر مدرسه» مورد توجه‌ترین کتاب‌ها بودند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ،  چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی، عصر ۲۱ مهرماه در ایوان شمس به کار خود پایان داد و برندگان این جشنواره معرفی شدند.

الهام غفارزاده، مائده ایمانی، سولماز اسدی، حسین نورانی و محمد احمدی به ترتیب نفرات اول تا پنجم این جشنواره در بخش آزاد بودند.

در بخش ویژه نوجوان نیز دو کتاب «شازده کوچولو» اثر سنت اگزوپری و «بچه‌های قالیباف خانه» از هوشنگ مرادی کرمانی انتخاب شده بودند که به ترتیب حمیدرضا فیضی، فاطمه کریمی و رقیه آفنداک نفرات اول تا سوم این بخش شدند.

صادق کرمیان رئیس فرهنگسرای عطار و مدیر فرهنگی- هنری منطقه ۱۰، در ابتدای این مراسم ضمن عرض تسلیت و تعریت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و همچنین خوشامدگویی به مهمانان به پیشینه تاریخی – فرهنگی ایران اشاره و بیان کرد: فرهنگ مکتوب باعث غنای فرهنگی هر سرزمین می‌شود آنچه به عنوان کتاب برای ما به یادگار باقی مانده حاصل تلاش شاعران، نویسندگان و اندیشمندان بوده که در طول زمان به صورت مکتوب درآمده و وظیفه ما حفظ و اشاعه و انتقال این فرهنگ مکتوب است.

او به سابقه برگزاری جشنواره مجازی کتابخوانی اشاره کرد و افزود: این برنامه ابتدا یک مسابقه محلی منطقه‌ای بوده است اما در چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی شاهد حضور شرکت کنندگانی از سراسر ایران و حتی خارج از کشور هستیم. خوشحالیم که فضای مجازی این امکان را در اختیار شرکت کنندگان قرار داده که در هر کجای ایران بتوانند در این مسابقه شرکت کنند.

مهم‌ترین تفاوت جشنواره مجازی کتابخوانی در تشریحی بودن است

در بخشی از مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی، حسن آذری دبیر جشنواره گسترش فرهنگ عادت به مطالعه معرفی غیر مستقیم آثار فاخر، تغییر گرایش مخاطب از کارهای سطحی به رمان‌های ارزشمند و استفاده از فضای مجازی را از مهم‌ترین اهداف جشنواره دانست.

او به بخش‌های مختلف جشنواره مجازی کتابخوانی اشاره و بیان کرد: این جشنواره در سه بخش آزاد، نوجوان و کودک برگزار شد. امسال برای نخستین بار بچه‌های ۴ تا ۸ سال می‌توانستند در یک مسابقه کتابخوانی شرکت کنند به این ترتیب که ما کتابی مرتبط با محیط زیست را معرفی کرده بودیم و از والدین خواسته بودیم این کتاب را برای بچه‌هایشان بخوانند، بچه‌ها برداشت خودشان را نقاشی کنند و بزرگ‌تر از نقاشی بچه‌ها عکس بگیرند و برای ما ارسال کنند.

آذری با اشاره به تعداد شرکت کنندگان در جشنواره مجازی کتابخوانی گفت: ۶ هزار و ۵۰۵ نفر در چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی شرکت کرده بودند که کوچک‌ترین شرکت کننده ۳ سال و مسن‌ترین ۷۲ سال داشتند. کتابهای «روی ماه خداوند را ببوس»، «مدیر مدرسه»، «من او»، «غرور و تعصب»، «سو و شون» و «بینوایان» مورد توجه‌ترین آثار این دوره از جشنواره بودند.

خوشحالم که تلخ‌ترین کتاب من همچنان خواننده دارد

هوشنگ مرادی کرمانی نیز در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی، نخستین کتاب را کتاب طبیعت دانست و افزود: انسان نخستین نیزه‌ای به دست گرفت تا به شکار پرندگان برود ناگهان چشمش به کره بزرگ سرخ رنگی افتاده که پشت کوه پنهان می‌شد. با دیدن این منظره شکار پرنده را فراموش کرد و برای ثبت این لحظه و این کره بزرگ رنگی شاعرانگی در پیش گرفت و اولین کتاب ذهنی خود را نوشت این گونه بود که انسان، انسان شد و کتاب طبیعت و انسانیت را خواند.

نویسنده «قصه‌های مجید» به سفر چند سال پیش خود به کشور سوئد اشاره و بیان کرد: کتابخانه بین المللی سوئد چند سال پیش از من به عنوان یک نویسنده ایرانی و همچنین از نویسندگان روسیه، کرواسی و آمریکای لاتین دعوت کرده بود تا به این کشور برویم و برای بچه‌ها کتاب بخوانیم. در طول این سفر از خود سئوال می‌کردم چرا دولت سوئد و شهرداری استکهلم با پولی که از مالیات مردم سوئد دریافت می‌کنند از یک نویسنده ایرانی خواسته‌اند تا برای ایرانیان ساکن در آن کشور کتاب بخواند و قصه بگوید.

مرادی کرمانی یکی از وظایف عمده شهرداری‌ها را پرداختن به مقوله فرهنگ دانست و افزود: به نظر من هر چیز خوبی در هر کجای دنیا قابل تحسین است. من آن روز کار شهرداری سوئد را تحسین کردم همانگونه که امروز اقدام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را در برگزاری جشنواره مجازی کتابخوانی قابل تقدیر می‌دانم.

نویسنده کتاب «بچه‌های قالیباف خانه» با اشاره به اینکه برگزار کنندگان تلخ‌ترین کتاب او را برای مسابقه کتابخوانی انتخاب کرده‌اند؛ گفت: در همه آثار من رگه‌هایی از طنز وجود دارد بچه‌های قالیباف خانه تنها کتابی است که هیچ نشانی از طنز در آن وجود ندارد و تلخ‌ترین کتاب من است. این کتاب اولین جایزه خارجی یعنی جایزه هانس کریستین اندرسن را برای من به ارمغان آورده و ۴۰ سال پیش منتشر شده است. خوشحالم که هنوز این کتاب خوانندگان خاص خود را دارد.

پس از آن افشین علاء و حامد عسگری دو شاعری بودند که در این برنامه شعرهایی را در سوگ جان باختگان منا خواندند.

جشنواره مجازی کتابخوانی با خواندن بیانیه هیئت داوران از سوی مصطفی رحماندوست به پایان رسید.

در این بیانیه آمده بود: خوانندگان به یاری کتاب می‌توانند به دنیاهای دیگر سفر کنند و با آدمهای جدیدی آشنا شوند همچنین حس صلح دوستی، احترام به سایر انسان‌ها، احترام به طبیعت و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم با خواندن کتاب بر ما برانگیخته می‌شود.

این شاعر کودک و نوجوان همچنین بیان کرد: یکی از اهداف جشنواره مجازی کتابخوانی توجه به رمان بوده است. این جشنواره کوشیده تا رمان‌های فاخر را به علاقه مندان معرفی کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز