گزارش اختصاصی خبرگزاری برنا از نمایش "بوقلمون"

اجرای "بوقلمون" در جهت احیا نمایش ایرانی است

۱۳۹۴/۱۰/۰۴ - ۱۰:۲۰:۴۶
کد خبر: ۳۵۳۳۳۰
اجرای بوقلمون در جهت احیا نمایش ایرانی است
نمایش "بوقلمون" تقیانی‌پور این روزها در تالار چهارسو به روی صحنه می رود که در 33امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر موفق به کسب 4 تندیس جشنواره و 2 تقدیر در بخش های کارگردانی، نویسندگی، بازیگری زن و مرد،موسیقی و طراحی لباس شده و از 29 آذر تا 25 دی میزبان دوستداران خود هست.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری برنا، در اولین روزهای آخرین فصل سال فرصتی دست داد  تا به تماشا نمایش موزیکال سنتی ایرانی "بوقلمون" بروم، نمایشی که  به نویسندگی و کارگردانی خیراله تقیانی ژور و تهیه کنندگی جواد نوری و از بازیگرانی نظیر مه لقا باقری در کنار سیروس همتی،علی سلیمانی و محمد صادق ملک بهره می برد،این نمایش روایتگر انسان هایی بوقلمون صفت هست که برای کسب ما و جاه و مقام به راحتی از روی کرامات انسانی و آبروی آدم ها گذر می کنند.

قبل از ساعت 19:30 وارد گود زورخانه می شویم. یک زمین هشت ضلعی که در دو طرف آن دو دمبل قرار داده شده و با ورود ما زنگ این زورخانه به صدا در می آید. موسیقی ای که به شیوه نقالی و زورخانه ای در سالن در حال اجرا هست ذوق مخاطب را چند برابر می کند.

نمایش "بوقلمون" به نویسندگی و کارگردانی خیراله تقیانی ژور و تهیه کنندگی جواد نوری و از بازیگرانی نظیر مه لقا باقری در کنار سیروس همتی،علی سلیمانی و محمد صادق ملک بهره می برد،این نمایش روایتگر انسان هایی بوقلمون صفت هست که برای کسب ما و جاه و مقام به راحتی از روی کرامات انسانی و آبروی آدم ها گذر می کنند.

اعدام به جرم اهانت به پهلوان اکبر

گروه، گروه بسیار منظمی است و این را با راس زمان شروع کردن کار به مخاطب نشان می دهد.در ابتدا با سبدی ازسیب، نقل و باقالی پذیرایی بصری می شویم, اما لحظه ای بعد شاهدصحنه تکان دهنده اعدام هستیم. اعدام به جرم اهانت به پهلوان اکبر! اولین تناقض درذهن شکل می گیرد, اعدام!؟ پهلوان !؟ اما ناگهان با ورود کولی پری به گود غائله ختم به خیرمی شود.

هرچقدر زمان پیش می رود تحرک پهلوانان وانرژی نمایش بیشترمی شود و لحظه ای نیست که خنده ی تماشاگران به گوش نرسد.عقربه های ساعت درطول این نمایش عجیب حرکت می کند مدام به جلو و عقب می روی و لحظه ای به سال ها قبل و لحظه ای به دنیای مدرن امروز برمی گردید، نمایش حدود ساعت 9 شب دربین خنده وشادی حضار به پایان می رسد وعلی سلیمانی همکاران خود را معرفی می کند.

 حضور در پشت صحنه "بوقلمون"

همسر جواد عزتی یعنی مه لقا باقری درحال خوش آمدگویی با میهمانان ویژه خود یعنی رضا صابری , هادی کاظمی وصبا کمالی هست، برای گفتگو دقایقی ازمن فرصت می خواهد، دوستان خود را بدرقه می کند. دراین فاصله هادی کاظمی به یادگار نوشته ای را به نگارش درمی آورد وبعد از آن همه ی دوستان درگود زورخانه برای گرفتن عکس یادگاری جمع می شوند.

بعد ازگرفتن عکس درحالی که مه لقا باقری آماده  رفتن می شود از او درمورد مولفه هایی حضور در "بوقلمون" سوال کردم که وی اظهار داشت: نقش به خوبی مورد نگارش و تحریر قرار گرفته بود از جذابیت های دراماتیک گونه زیادی بهره می برد همین مسئله موجب شد که برای نقش آفرینی در آن انگیزه خاصی پیدا کنم.

باقری با اعلام اینکه تقیانی پور خوش فکر هست، بیان کرد: وی از کلاژ مدرن نمایش های ایرانی در آثارشان استفاده کردند واین ها باعث می شود بازیگری که دوست دارد خودش رابه چالش بکشاند قبول کند که در آثار وی به روی صحنه برود، از ماحصل بازی در این  نمایش راضی هستم.

کولی پری نمایش بوقلمون جایگاه این کار را درکارنامه بازیگری خود یک جایگاه دلچسب می داند و تاکید می کند: با جایزه ای که برای این اثر دریافت کرده ام، خستگی آن از تنم خارج شده، امیدوارم که مسیر موفقیت در این عرصه همچنان برای این گروه ادامه پیدا کند.

اجرا "بوقلمون" در جهت احیا نمایش ایرانی است

با خداحافظی از باقری به سراغ آقای تقیانی پور نویسنده و کارگردان این اثر می روم که وی سخنان خود درباره "بوقلمون را اینگونه اغاز می کند: علاقه به آیین زورخانه ای و احیای نمایش ایرانی تاثیر زیادی در بر روی صحنه بردن  "بوقلمون" نقش" داشت، تمام تلاشمان این است حرف روز را در نمایش ایرانی بزنیم و از حالت موزه ای آن را رها کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز