خانه ایثار و مقاومت؛

نشست «ایثار در اسطوره‌های ایرانی» برگزار شد

۱۳۹۴/۱۱/۰۷ - ۱۴:۲۹:۰۴
کد خبر: ۳۶۶۴۵۱
نشست «ایثار در اسطوره‌های ایرانی» برگزار شد
نشست تخصصی «ایثار در اسطوره‌های ایرانی» با سخنرانی ابوالفضل عربشاهی در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

   به گزارش خبرگزاری برنا،  بیست و هفتمین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های خانه فرهنگ ایثار و مقاومت با عنوان «ایثار در اسطوره‌های ایرانی»  روز سه‌شنبه 6 بهمن‌ماه 94 با حضور جمعی از علاقه مندان این حوزه برگزار شد.

در ابتدا ابوالفضل عربشاهی به ریشه یابی، ایجاد و رد پای ایثار در اسطوره های ایران باستان پرداخت و موضوع مورد بحث را در سه مرحله: تعریف اسطوره در فرهنگ ایرانی، کاربرد و اهمیت اسطوره‌ها و اولین رد پای ایثار در اسطوره  را طبقه بندی و به ترتیب مورد بررسی قرار داد.

وی ضمن تعریفی از اسطوره‌ به برخی از اسطوره‌های ایرانی که در اخلاق و انسان دوستی محبوب و مورد اعتماد مردم زمان خود بوده‌اند اشاره کرد. اسطوره های همچون پهلوان پوریای ولی که در مسیر جوانمردی و فداکاری جلوه بسیاری داشته است، دیگری رستم، آرش،سیاوش و... بسیار از شخصیت های اسطوره‌ای ایثارگر که همواره در برگ‌های زرین تاریخ و ادب این مرزو بوم می‌درخشند و تا همیشه الگوی ناب اخلاق و انسانیت هستند.

عربشاهی به پیشینة روحیه ایثارگری در تاریخ پیش و بعد از اسلام اشاره کرد و گفت: تاریخ ایران عزیزمان، موج می‌زند از فضیلت‌های گهربار فردی و انسانی که در سایه روحیه ایثار به یک فضیلت اجتماعی تبدیل شده است.

وی یکی از آبشخورها و سرچشمه‌های اصلی در حوزه ایثار را کتاب اوستا و بعد ازآن کتابهایی که به خط و زبان پهلوی نوشته شده است؛ دانست و مهمترین منبع در حوزه اساطیری را شاهنامه فردوسی معرفی کرد و گفت: بخش بزرگی از شاهنمامه به اسطوره های ایرانی پرداخته و سرشار از ایثار و ازخودگذشتگی است، ایرانی های باستان اعتقاد داشته اند پنج عنصر باید در انسان وجود داشته باشد که آن شامل؛ نیروی اهو یعنی جان، دین،فهم و ادراک بشر، روح و وجدان و دفاع و ایستادگی می‌باشد.

عربشاهی در ادامه به تعریف لغت فروهرها و اعتقاداتشان در عهد باستان پرداخت و اضافه کرد: فروهرها کسانی هستند که در مقابل پلیدی‌ها و زشتی‌ها می‌ایستند و از دین و آیین خود دفاع می‌کنند در واقع وظیفه‌شان دفاع و ایستادگیست؛ چرا که ایثارگران اغلب دلاوران شجاعی هستند که می‌توانند از خود عبور کنند، دلاور نه به آن معنا که هیکل درشتی داشته باشند بلکه به دلاور گونه بودن دل است و ما این نیروهای عظیم انسانی را در شاهنامه فردوسی بسیار می‌بینیم که گرد هم جمع شده‌اند.

عربشاهی یکی از بارزترین نمود اسطوره‌ها را حماسه ها دانست و افزود؛ ایثار و ایثارگر یکی از فضیلت‌های حماسه هستند و اگر نباشند حماسه ای رخ نمی‌دهد و مردم سرزمین ما در طول تاریخ با این فضیلت‌ها و حماسه‌ها آشنا و همراه بوده و همواره رد پاهای عمیقی از ایثار را در دل خود نگاه داشته‌اند.

وی همچنین شخصیت رستم در شاهنامه را یکی از شخصیت های ایثارگر دانست که برای دفاع از هموطنان و هم کیشان خود همواره کوتاهترین و پرخطرترین راه را انتخاب می‌کرد و از هفت خان رستم می‌گذشت و نیز اسفندیار که برای دفاع از ناموسش خودش را به آب و آتش زد و بسیار شخصیت های تاریخی دیگر که نماد ایثار و فداکاری هستند.

ابولفضل عربشاهی در پایان نشست، ضمن پرداختن به پاره‌ای از مصادیق ایثار و فداکاری، اولین ردپا و ریشه‌های ایثار را در خلقت فروهرها یا فروشی‌ها دید و گفت، «فروهرها» اولین رد پاهای ایثار و فداکاری در طول تاریخ سرزمین ما هستند، به این دلیل که از خود به نفع مردم و هم‌کیشان خود می‌گذشتند و از ناموس و آیین خود دفاع می‌کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز