جمعی از سینماگران خواستار شدند:

لزوم تداوم کاخ مردمی جشنواره فجر در سال های آینده

۱۳۹۴/۱۱/۲۶ - ۱۴:۳۴:۳۲
کد خبر: ۳۷۳۷۴۸
لزوم تداوم کاخ مردمی جشنواره فجر در سال های آینده
جشنواره فیلم فجر یکی از مهمترین رخدادهای فرهنگی و سینمایی سال است و برگزاری هرچه بهتر و باشکوه تر آن از دغدغه های مسئولان سینمایی و سینماگران کشور است. همواره مدیران دوره های مختلف جشنواره هم می کوشند تا با برنامه ریزی های درست، جشنی درخور شآن سینمای ایران و مورد رضایت مردم و جامعه سینمایی برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا، در این راستا، «کاخ مردمی» جشنواره یک اتفاق تازه در فجر 34 بود که توسط محمد حیدری دبیرجشنواره، برای نخستین بار طراحی شده تا هنرمندان، فیلمسازان و مردم در آن با هم به تماشای فیلم بنشینند.

پردیس سینمایی"ملت"با چهار سالن مجهز، عهده دار میزبانی از مردم و فیلمسازان برای تماشای فیلم در کنار هم، در طول روزهای برگزایر جشنواره فجر بوده است. اتفاقی که استقبال گسترده مردم و هنرمندان نشان داده است طرحی ضروری و حرکتی موردنیاز و تاثیرگذار در تقویت پیوند مردم با سینما بود.

نظر چند تن از کارشناسان سینما را در خصوص احتمالا نقاط ضعف و قوت کاخ مردمی جشنواره جویا می شویم زیرا همواره تصمیمات جدید با موافقان و مخالفانی همراه است:

جشنواره فیلم فجر با کاخ سینمایی پردیس، مردمی تر شد

مهران میرزایی، بازیگر سینما معتقد است برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در برج میلاد و کاخ مردمی پردیس سینمایی ملت، سبب مردمی تر شدن این فستیوال هنر هفتم در کشور شد.

 وی ادامه می دهد: جشنواره های سینمایی فجر که طی ۳۴ سال گذشته برگزار شده همیشه روی یک نوار و ریل بوده است اما امسال یک نقطه عطفی برای این بزرگترین جشنواره هنری کشور ایجاد شده است.

وی اضافه می کند: ایجاد کاخ مردمی برای جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اقدامی ارزشمند و مطلوب بوده است.

 این بازیگر سینما با بیان اینکه طی سال های گذشته همیشه این جشنواره یا در برج میلاد و یا در سینما فلسطین و چند سینمای محدود برگزار می شده و تماشاگران فرصتی نداشتند تا با هنرمندان سرزمین شان از نزدیک آشنا شوند. خاطرنشان می سازد: ایده برپایی فرش قرمز مردمی و کاخ مردمی در بین مردم بسیار ارزشمند بوده و سبب تعامل هنرمندان با مخاطبان می شود.

کاخ مردمی جشنواره اقدامی ستودنی ست

حسین فرحبخش کارگردان فیلم «آبنبات چوبی» که فیلمش در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و چهارم حضور دارد، در باره این اقدام می گوید : مهمترین ویژگی و حُسن ایجاد کاخ مردمی جشنواره نظراتی است که پس از تماشای فیلم کارگردان ها از مردم که مخاطبان اصلی فیلم هستند، می گیرند.

وی با اشاره به اقدامات مثبت جشنواره امسال، می افزاید: دیدن فیلم همراه با عوامل آن اثر، هم برای مردم و هم برای سینماگران جذابیت دوچندان دارد بنابراین باید این اقدام مثبت جشنواره را ستود.

این کارگردان و تهیه کننده سینما با بیان اینکه عوامل فیلم همواره در برج میلاد یعنی کاخ جشنواره با رسانه های مختلف به تماشای فیلم می نشستند و کمتر با مردم در ارتباط بودند. اضافه می کند: یک فیلمساز همواره علاقمند است علاوه بر نظرکارشناسان، نظرات توده مردم درباره فیلم خود را نیز بداند که با ایجاد کاخ جشنواره این امکان فراهم خواهد شد.

وی خاطرنشان ک: با توجه به تصمیمات و اقداماتی که تا به حال گرفته شده به نظر می رسد جشنواره منظم و خوبی بوده است.

فعلا نمی توان درباره کاخ مردمی جشنواره نظر داد

فرزاد موتمن که امسال با فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره کاخ مردمی جشنواره به ایرنا، گفت: البته در سال های گذشته که کاخ مردمی هم ایجاد نشده بود بنده به همراه عوامل فیلمم در سینمای های مختلف با مردم به تماشای فیلم می نشستیم.

این کارگردان سینما افزود : بنابراین من ترجیح می دهم در سینما های مختلف با مردم شمال و جنوب شهر به تماشای فیلم بنشینم چون معتقدم نگاه این افراد با هم متفاوت است و قطعاً نظرهای مختلفی هم در ارتباط با فیلم خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه پردیس ملت به صورت متمرکز علاقمندان سینما را در یک محل و در طول برگزاری جشنواره دور هم جمع می کند، اظهار داشت: این اقدام به نظر کار مثبت و خوبی است و به فیلمسازانی که زمان مناسب برای حضور در سینماهای مختلف ندارند کمک می کند تا در یک محل از نظرات مخاطبان خود بهرمند شوند.

موتمن خاطرنشان کرد: البته این اتفاق برای نخستین بار است که می افتد و باید پس از برگزاری معایب و محاسن آن را بهتر می توان بررسی کرد.

کاخ مردمی رونق جشنواره را بیشتر می کند

کیوان کثیریان عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی نیز درباره راه اندازی کاخ مردمی جشنواره معتقد است این تصمیم توسط مدیر جشنواره گرفته شده و قطعاً برای رونق بخشیدن بیشتر به جشنواره است.

وی با بیان اینکه اکران فیلم های جشنواره فجر در فضایی متمرکز غیر از برج میلاد که برای اهالی رسانه است، احساس می شد تا مردم نیز در این جشن سینمایی بیشتر دخیل شوند ادامه می دهد: از آنجایی که ماهیت و فلسفه اصلی برگزاری جشنواره فیلم فجر بیشتر به جشن نزدیک است تا رقابت، بنابراین برنامه هایی مانند ایجاد کاخ مردمی جشنواره به باشکوه تر شدن این جشن سینمایی کمک می کند.

کثیریان خاطرنشان می سازد: در واقع برنامه هایی که در طول ۱۰ روز برگزاری جشنواره باعث نزدیک تر شدن مردم به سینما و مانند گذشته صف کشیدن علاقمندان به سینما برای خرید بلیت شود، موثر است و قابل پیش بینی است که کاخ مردمی جشنواره از بخش های تازه طراحی شده و نوپای فیلم فجر می تواند ارتباط نزدیکتری بین هنرمندان و علاقمندان سینما ایجاد کند و این تجربه جدیدِ، کاخ مردمی در مهمترین رخداد فرهنگی سال کشور به باشکوه تر شدن این رویداد کمک کرده است.

فراهم کردن محیطی امن برای همه مردم

مجید مظفری، بازیگر با سابقه کشورمان گفت: ایجاد کاخ مردمی به صورت توامان تکریم هنرمندان و مردم را به همراه داشت تا در این ایام همه در کنار هم باشند.

وی افزود: خوشبختانه در طول مدت برگزاری جشنواره اغلب واکنش‌هایی چه از سوی مردم، چه هنرمندان و چه دوستان رسانه نثبت به این اتفاق مثبت بوده است. در کاخ مردمی، نه هنرمندان مزاحم مردم بودند و نه بالعکس. همه در کنار هم بودند و خوشبختانه با نظم و مدیریت خوبی که اعمال شد روزانه نزدیک به 4هزار نفر در پردیس ملت حضور یافتند.

مظفری خاطرنشان ساخت: مردم مهم‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌های سینما هستند و خوشبختانه در کاخ مردمی آرامش نسبی برای مخاطبان فراهم بود چه از نظر پارکینگ و رفت و آمد مردم و چه برقراری نظم در صف‌ها و چه پذیرایی مختصری که از مردم و هنرمندان به عمل آمد.

وی ادامه داد: وقتی به مخاطب احترام گذاشته و محیطی امن برای حضور خانواده‌ها فراهم شود، حضور مردم هم در سینماها گسترش می‌‌یابد. گاهی وقت‌ها نکات ریزی وجود دارد که شاید در نگاه اول چندان به چشم نیاید ولی می‌تواند در میزان استقبال یا عدم استقبال مردم از سینما تاثیرگذار باشد.

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سینما رفتن آیین است که باید ارکانش برمبنای احترام به مردم بنا شود. جدای از کیفیت خود فیلم، سالن سینما باید حتما صندلی‌‌های راحتی داشته باشد. کیفیت صدا و تصویر هم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، ضمن اینکه با حضور هنرمندان در ایام اکران عمومی می‌توان مخاطبان بیشتری را جذب کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز