پرده نمایش سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد بسته شد

۱۳۹۴/۱۱/۳۰ - ۱۰:۲۶:۱۳
کد خبر: ۳۷۵۱۵۷
پرده نمایش سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد بسته شد
-پرده نمایش سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد شامگاه پنجشنبه با برپایی مراسم تقدیر از برخی فعالان این حوزه بسته شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، پس از ۱۰ روز اکران فیلم های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در مشهد، آیین اختتامیه این جشنواره با حضور کارگردانان و تهیه کنندگان دو فیلم برتر جشنواره و همچنین فریدون جیرانی و شهاب ملت خواه و با اجرای رضا یزدانی در تالار سینمایی شهید اصغر زاده و با حضور جمعی از هنرمندان مشهدی برگزار شد.

در این مراسم از فریدون جیرانی و شهاب ملت خواه به نمایندگی از دیگر هنرمندان خراسانی به پاس سال ها تلاش در عرصه فیلم سازی تقدیر به عمل آمد.

هنر هفتم ایرانی در اختیار خراسانی ها است

جیرانی در این مراسم به نقش سینماگران مشهدی در بدنه سینمای ایران اشاره کرد و گفت: اگر بخواهم خراسانی های سینمای ایران را معرفی کنم، هنر هفتم ایران زمین در اختیار سینماگران خراسانی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه سینما به عنوان تنها تفریح مشهدی های قدیم شناخته می شد، ادامه داد: جوانان هم نسل من روزهای فراغت خود را در سینماها می گذراندند و شاید همین مسئله دلیل حضور پررنگ مشهدی ها و خراسانی ها در بدنه سینمای ایران باشد.

جیرانی از جشنواره فیلم فجر امسال ارزیابی خوبی داشت و گفت: حضور جوانان در فیلم های برجسته ای چون «ابد و یک روز»، «چهارشنبه» و دیگر فیلم های جوان ها نشان دهنده ظرفیت بالای فیلم سازی در کشور است و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

کارگردان باسابقه مشهدی به مشکلات بسیار جوانان برای ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی در شهرستان ها اشاره کرد و ادامه داد: مشکل اصلی در این جایگاه تمرکزگرایی و پایتخت گرایی است و نه تنها مشهدی ها که همه هنرمندان در شهرهای کوچک و بزرگ با این مشکل مواجه هستند.

بدنه اصلی سینمای ایران را مشهدی ها ساخته اند

شهاب ملت خواه که پایه گذار اولین موسسه فیلم نامه نویسی در استان است در ادامه این مراسم با مردم حاضر در تالار شهید اصغرزاده سخن گفت.

ملت خواه با بیان اینکه بندی اصلی سینمای ایران را مشهدی ها ساخته اند، گفت: وقتی مشهد چنین ظرفیتی برای هنر به ویژه هنر هفتم دارد، چرا هنرمند مشهدی برای ابراز هنر خود به تهران برود.

وی تأکید کرد: در دنیایی که غرب آن به سینمای هالیوود و شرق آن به سینمای بالیوود می نازد، ایران باید به سینمای بینالود افتخار کند.

ملت خواه ادامه داد: در فضای این سرزمین پاک می توان دستگاه سینمایی را به قدری توسعه داد که بتواند با دو مرکز فیلم هند و امریکا رقابت کند.

وی با بیان اینکه مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران ظرفیت بالایی برای تولید آثار معنوی در سطح جهانی دارد، گفت: مشهد و خراسان نیروی کافی برای پرداختن به هنر دارد اما چرا پول های این استان به اندازه کافی صرف امور هنری نمی شود.

شب تشویق ها و قدردانی ها

در ادامه این مراسم از سروش محمدزاده کارگردان فیلم «چهارشنبه» تقدیر شد. محمدزاده در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بخش هنر و تجربه شد.

حامد کاتبی که با انیمیشین «در مسیر باران» در این دوره از جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر قرار گرفته بود، در مشهد نیز به پاس زحماتش در ساخت و کارگردانی این انیمشن قدردانی شد.

عباس لاجوردی که فیلم «جشن تولد» را نویسندگی و کارگردانی کرده در این مراسم حضور داشت و مورد تقدیر واقع شد. لاجوردی پس از دریافت لوح تقدیر خود از دست استاندار خراسان رضوی از مشکلات خود در ساخت این فیلم گفت و از مسئولان خراسانی درخواست همکاری بیشتر برای تولید محصولات مستند و سینمایی کرد.

دیگر مهمانان ویژه آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، سعید روستایی، نویسنده و کارگردان فیلم «ابد و یک روز» و سعید ملکان تهیه کننده این فیلم بودند.

همچنین هادی حجازی فر بازیگر نقش جاویدالاثر احمد متوسلیان در فیلم «ایستاده در غبار» که عنوان بهترین فیلم سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را کسب کرده و  حبیب الله والی نژاد تهیه کننده این فیلم در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم از سعید روستایی و سعید ملکان، هادی حجازی و حبیب الله والی نژاد تقدیر به عمل آمد.

فیلم برجسته «آزادی» ساخته رضا فرهمند و کمیل سهیلی که به کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار می پردازد، در جشنواره فیلم فجر در تهران و مشهد به اکران درآمد و در آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر مشهد از زحمات این دو کارگردان مستندساز مشهدی قدردانی شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز