تهیه کننده «۱۸۰ درجه» گفت:

صریح و شفاف هستیم

۱۳۹۴/۱۱/۳۰ - ۱۳:۵۷:۱۱
کد خبر: ۳۷۵۲۴۰
صریح و شفاف هستیم
تهیه کننده برنامه «۱۸۰ درجه» درباره ویژگی‌های این برنامه سخن گفت و با اشاره به مهمانان آن بیان کرد که مدیران رسانه ملی علاقمندند که چهره های کمتر دیده شده به تلویزیون بیایند.

به گزارش خبرگزاری برنا، درباره برنامه «۱۸۰ درجه» که تاکنون چند قسمت از آن از شبکه افق پخش شده است، گفت: موضوعات این برنامه در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... است و ما قرار است در این مجله تلویزیونی در یک فضای آرام و منطقی دیدگاه های مختلف را در کنار هم قرار دهیم و نوع برنامه می طلبد که به صورت تولیدی روی آنتن برود.

زنده نبودن به معنای سانسور شدن نیست

وی افزود: در دیگر نقاط دنیا نیز چنین برنامه هایی با این ساختار پخش می شوند و این برخلاف نظر عده ای از مردم است که فکر می کنند اگر برنامه زنده نباشد یعنی دچار سانسور شده است. درحالیکه اگر کسی بخواهد سانسوری داشته باشد در گام اول و در دعوت از مهمانان دست به سانسور می زند.

تهیه کننده برنامه «۱۸۰ درجه» درباره ویژگی تولیدی بودن این برنامه تصریح کرد: همانطور که گفته شد «۱۸۰ درجه» یک مجله تلویزیونی است و بنابراین نمی تواند تولیدی روی آنتن برود. مجله تلویزیونی از لحاظ ساختار و شکل تعریفی دارد و ما از ابتدای برنامه بخش های مقاله ای، موشن گرافیک، میزگرد، گفتگو، مستند و... داریم بنابراین زنده بودن چنین برنامه ای غیر ممکن بود.

شوخی با مهمانان در برنامه گفتگومحور و رسمی

فاطمی درباره مجریان این برنامه که اجرای بخش اصلی را خودش بر عهده دارد و همچنین حضور امید مهدی نژاد شاعر و طنزپرداز در بخشی دیگر توضیح داد: حضور آقای مهدی نژاد به این دلیل است که تا حدی برنامه را از حالت رسمی آن خارج کند و حتی ریتم برنامه را تندتر کند. این برنامه گفتگو محور است و برای ما ضرورت داشت که در قسمت هایی شوخی هایی هم با مهمان برنامه داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه اول که با موضوع مناظره های انتخاباتی سال ۸۸ پخش شد، بیان کرد: ما در برنامه اول برای اینکه بتوانیم یک مانیفست و چارچوب را بین خود و مسئولان رسانه تعریف کنیم به آسیب شناسی برنامه های گفتگومحور و مناظره محور پرداختیم. ما مناظره های تاریخی و باشکوهی در ابتدای انقلاب و حتی دهه ۶۰ و یا ۷۰ در رسانه ملی داشته ایم و این سال های اخیر هم گاهی مناظره های خوبی داشته ایم اما احساس می شود که قواعد نانوشته ای باعث شده است که افراد در این حوزه با احتیاط بیشتری قدم بردارند. ما در این برنامه گفتیم که چه باید کرد که مناظره و گفتگوی ما در عین حال که چالشی، صریح و جذاب باشد به قواعد رسانه که اخلاق را هم در برمی گیرد پایبند باشد.

حضور جریان های مختلف در هر برنامه

فاطمی با اشاره به بخش های دیگر این برنامه مجله ای عنوان کرد: بخشی از برنامه ما نیز مستند است و در آن از تصاویر آرشیوی بسیاری بهره گرفته ایم. به طور مثال در برنامه اول که درباره مناظره بود تصاویر مناظره های سال های اول انقلاب را درآوردیم و یا مستندی در برنامه اول داشتیم که با مجریان برنامه های مناظره ای گفتگو شده بود. برای آن مستند ما حدود ۹ ساعت راش داشتیم و گفتگوهای زیادی انجام شد که برای ریتم تند برنامه تنها حدود ۶ دقیقه از گفتگوها پخش شد.

وی همچنین با اشاره به برنامه دوم که با موضوع آلودگی هوا روی آنتن رفت، گفت: در این برنامه نیز نمایندگانی از دولت فعلی و دولت قبل و همچنین از طرف آقای قالیباف حضور پیدا کردند و مناظره خوبی داشتند. از طرف دیگر خبرنگارانی از طرف چهار رسانه فارس، شرق، همشهری و شهروند نیز در این برنامه حضور داشتند که باعث شد بازخوردهای خوبی بگیریم و پیام های زیادی را هم از طرف ارگان های مختلف دریافت کردیم که مسایل و نکته هایی را مطرح کرده بودند.

تهیه کننده برنامه «۱۸۰ درجه» درباره برنامه بعدی یادآور شد: برنامه سوم هم که این جمعه ۳۰ بهمن پخش می شود با حضور علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز، مدیر مسئول روزنامه همشهری، محمد قوچانی سردبیر ماهنامه مهرنامه و محمد علی حکیم آرا پخش خواهد شد. ما در بخشی از این برنامه نیز گفتگویی با الکساندر دوگین مشاور رییس جمهور روسیه و کاترین شاکدوم تحلیلگر و پزوهشگر موسسه مطالعات خاورمیانه لندن داریم. طرفین در این مناظره بسیار حسن خلق داشتند و البته سخنان خود را نیز با همان اختلاف ۱۸۰ درجه ای مطرح کردند.

چالش باید به معنای صراحت، شفافیت و عدم سانسور باشد

وی در پاسخ به اینکه تا چه حد قرار است گفتگوهای برنامه به صورت چالشی پیش رود، بیان کرد: اگر چالش به معنای صراحت، شفافیت و عدم سانسور باشد قطعا به آن متعهد هستیم و در این باره ادعا داریم. تا جایی که خطوط قرمز تعریف شدهِ افکار عمومی و جامعه اجازه دهد مهمانان هم می توانند در فضایی باز نظرات خود را ارایه کنند. درواقع ما در این برنامه خود را به دست خط قرمزهای تخیلی و نانوشته نمی سپاریم. با این حال اگر منظور از چالش هیجان کاذب و مصنوعی باشد که بخواهد حال مردم را بد کند و یا یک معضل قدیمی و تکراری را به زبانی تند و با فریاد بیان کند ما از چنین رویکردی پرهیز داریم.

این فعال رسانه ای درباره نظر مدیران سازمان صداوسیما نسبت به مهمانانی که در برنامه دعوت می شوند و ممیزی در دعوت از افراد بیان کرد: در برنامه سوم محمد قوچانی برای اولین بار در رسانه ملی حضور پیدا می کند و اگر چنین برنامه هایی با هماهنگی خود مدیران ارشد سازمان صداوسیما باشد و براساس اصول جلو رود با حضور هیچ فردی مخالفت ندارند. اتفاقا مدیران ارشد سازمان هم علاقمند هستند که چهره های کمتر دیده شده البته با رعایت و مدیریت حاشیه ها در رسانه ملی حضور داشته باشند اما عملکرد بعضا غلط و غیر حرفه ای برخی همکاران باعث می شود این مسیر بسته شود. البته این را هم باید در نظر گرفت که این محدودیت ها همیشه از طرف رسانه نبوده است بلکه گاهی از طرف خود نخبگان پاسخ مثبتی به دعوت ها داده نشده است و یا فرد مورد نظر تمایلی نداشته است که در مقابل فرد دیگری به گفتگو بنشیند و دوست داشته است به تنهایی مونولوگ داشته باشد.

دیدگاه های مقابل هم را دعوت می کنیم

فاطمی درباره نوع گفتگوها در این برنامه که نام «۱۸۰ درجه» نیز بر این اساس انتخاب شده است، توضیح داد: ما با هر مهمانی یک گفتگوی اولیه داریم که در این گفتگو نقاط ۱۸۰ درجه ای میان مهمانان را شناسایی می کنیم. ما برنامه ای داشتیم که زنان اصلاح طلب در آن حضور داشتند و اتفاقا بین دو دیدگاه مقابل هم چالشی ایجاد نشد بلکه بین دو دیدگاهی که یک جهت گیری داشتند مباحثی جدی شکل گرفت. ما اسامی متعددی برای برنامه انتخاب کردیم و این اسم با جمع بندی تعدادی از دوستان خوش فکر حوزه رسانه و سینما برگزیده شد.

وی اضافه کرد: ما برای برنامه موضوعی تعیین می کنیم و بعد افرادی به برنامه می آیند که دو دیدگاه مقابل هم، نسبت به موضوع دارند. ما اتاق فکری داریم که موضوعات برنامه را براساس دغدغه های روز و نیازهای مردم جمع بندی می کنند و بعد بر طبق آن مهمانان دعوت می شوند. ما در برنامه سراغ موضوعات اندیشه ای صرف نمی رویم بلکه همانطور که گفته شد برنامه ما یک مجله تلویزیونی است و در یک مجله همه حوزه ها پررنگ هستند و هر هفته به یک موضوع می پردازیم. 

تهیه کننده برنامه «۱۸۰ درجه» درباره اینکه چقدر از امکان طرح موضوعات چالشی به دلیل این است که فضای رسانه ملی در آستانه انتخابات بازتر شده است، توضیح داد: شاید در حوزه های دیگر و  در برنامه های دیگر این اتفاق رخ داده باشد ولی برنامه ما اینگونه نیست. من حدود هفت ماه است که پیش تولید این برنامه را دارم و «۱۸۰ درجه» قرار بود آبان ماه روی آنتن برود و حالا به انتخابات نزدیک شده ایم.

اتاق فکری متشکل از یک تیم ۵۰ تا ۶۰ نفره

فاطمی همچنین درباره بی طرف بودن در این برنامه نیز عنوان کرد: ما ادعایی نداریم اما چند برنامه باید بگذرد و مخاطب ببیند که آیا بی طرفی در برنامه ما رخ داده است یا خیر و اگر هم بر فرض در برنامه ای بی طرفی وجود نداشته باشد از طرف عوامل ما نبوده است چراکه ما تمام تلاش خود را می کنیم تا از طرف جبهه های فکری مختلف در برنامه حضور پیدا کنند. به طور مثال من برای برنامه اول حضوری و غیر حضوری از آقای حسام الدین آشنا دعوت کردم و پیگیری زیادی داشتم ولی او نیامد. ما سعی کردیم چنین نگاهی در برنامه خود داشته باشیم و فکر می کنم تا الان موفق بوده ایم دلیل آن هم اطمینانی است که مدیران سازمان صداوسیما و شبکه افق به ما داشتند و از ما حمایت کردند که این نگاه وجود داشته باشد. 

این تهیه کننده در پایان درباره تیم کارگردانی این برنامه توضیح داد: فواد صفاریان پور کارگردان این برنامه است که برنامه های زیادی را کارگردانی کرده است و هر بخش از برنامه نیز یک کارگردان دارد. از آنجایی که من سال ها در عرصه رسانه حضور داشتم فعالان رسانه ای زیادی به عنوان مشاور با این برنامه همکاری دارند. اتاق فکر این برنامه یک تیم ۵۰ تا ۶۰ نفر دارد که در این تیم افراد زیادی از حوزه رسانه، سینما و سایر حوزه های فرهنگی و هنری حضور دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز