آیین‌نامه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد

۱۳۹۴/۱۲/۰۱ - ۱۳:۲۵:۴۱
کد خبر: ۳۷۵۶۴۴
آیین‌نامه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد
آیین‌نامه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در ۲ بخش اصلی سینمای ایران و بین‌الملل منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، ، آیین‌نامه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که از تاریخ ۱۱ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۵ در ۲ بخش اصلی سینمای ایران و  بین‌الملل برگزار می شود، منتشر شد. سی و سومین جشنواره بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه تهران با هدف تقویت سینمای ملی، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به‌ عنوان سینمای مستقل و آینده، بازاریابی و عرضه اقتصادی فیلم به نفع تولیدکنندگان فیلم کوتاه و نگاه ویژه به مضامین ایمان و امید، چشم‌انداز سرزمین زیبای ما و محیط‌ زیست برگزار می شود.

بخش سینمای ایران در ۲ بخش رقابتی و جنبی برگزار می شود. در بخش مسابقه ایران مجموع آثار تولیدی در راستای اهداف جشنواره و در قالب‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی در این بخش پذیرفته می شوند.

بخش غیر رقابتی سینمای ایران نیز فرصتی برای تبادل اندیشه و تجربه‌های هنرمندان، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارزیابی آثار فیلمسازان فیلم کوتاه، بزرگداشت، مرور آثار و بخش ویدئو آرت و برگزاری نشست‌های تخصصی ایجاد می کند.

 مقررات خاص بخش سینمای ایران

حداکثر زمان برای نمایش آثار ۳۰ دقیقه است و آن دسته از فیلم‌های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی پذیرفته می شود که تولید شده از سال ۱۳۹۳ تاکنون باشد و به دوره‌های سی و یکم و سی و دوم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ارسال نشده باشند.

همچنین بهترین فیلم داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی و بهترین فیلم جشنواره که موفق به دریافت تندیس در هفتمین جشنواره «نماز و نیایش به روایت دوربین» و «پنجاه و سومین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان» و همچنین جشنواره‌های منطقه‌ای «سینمای جوان» در سال ۱۳۹۵ شده‌اند، به‌ این شرط که تا کنون در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش درنیامده باشند مستقیماً به بخش مسابقه ملی راه خواهند یافت.

جوایز مسابقه  سینمای ایران:

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم با موضوع «چشم‌انداز سرزمین زیبای ما»، تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم با موضوع «ایمان و امید»، تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم با موضوع «محیط‌زیست»، تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین تحقیق و پژوهش برای فیلم مستند تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین صدای فیلم (صدابرداری یا صداگذاری) تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ به بهترین تدوین، تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین تصویربرداری، تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین جان‌بخشی در آثار پویانمایی، تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلمنامه، تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین کارگردانی در بخش فیلم تجربی، تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین کارگردانی در بخش فیلم پویانمایی، تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین کارگردانی در بخش فیلم مستند، تندیس جشنواره و مبلغ ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی، تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به‌عنوان جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران، به تهیه‌کننده حقیقی اختصاص داده می‌شود.

هیات‌داوران می‌تواند حداکثر دو دیپلم افتخار به هر ویژگی در فیلم کوتاه اهداء کنند که میزان جایزه نقدی دیپلم افتخار مبلغ ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال است. همچنین هیات‌داوران می‌تواند دو جایزه ویژه در بخش فیلم‌های داستانی بازیگری، موسیقی، تیتراژ،  جلوه‌های ویژه، طراحی صحنه و لباس و ... اهدا می کنند و میزان جایزه نقدی مبلغ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال است.

سینمای بین‌الملل

سینمای بین‌الملل در ۳ بخش مسابقه بین‌الملل، آسیا، اسلام و صلح جهانی برگزار می شود.

این بخش  شامل آثار فیلمسازان خارجی و تهیه‌کننده غیر از ایران می شود که آثار خود را در قالب داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی با حداکثر زمان ۳۰ دقیقه تولید کرده اند. همچنین آثار این بخش باید  بعد از سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی) تولید شده باشد و تاکنون برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ارسال نشده باشند.

بخش مسابقه آسیا

این بخش به‌ منظور تقویت روابط فرهنگی میان کشورهای قاره آسیا در حوزه فیلم کوتاه برگزار می‌شود.

اسلام و صلح جهانی

این بخش شامل آثاری با رویکرد هنری نسبت به اصول راستین اسلام و مفاهیم عدالت، راستی، کمال، نقش آیین‌ها در زندگی امروزی و اعتقادات معنوی در ایجاد ارتباطات انسانی است.

جوایز مسابقه بین‌الملل

تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰۰۰ یورو جایزه بزرگ بخش بین‌الملل، تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰ یورو به برترین کارگردان فیلم داستانی، تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰ یورو به برترین کارگردان فیلم مستند، تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰ یورو به برترین کارگردان فیلم پویانمایی، تندیس جشنواره و مبلغ ۳۰۰۰ یورو به برترین کارگردان فیلم تجربی، تندیس جشنواره  و مبلغ ۲۰۰۰ یورو برای بهترین فیلم اسلام و صلح جهانی و تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰۰ یورو برای بهترین فیلم آسیا به آثار برگزیده اختصاص داده می شود.

بخش ویدئو آرت

این بخش به‌ صورت غیررقابتی برگزار می‌شود و فیلم‌ها در کاتالوگ جشنواره معرفی و در جشنواره به نمایش در خواهند آمد.

شرایط عمومی شرکت در بخش ملی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

شرکت همه  فیلمسازان، نهادها، سازمان‌های دولتی و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی آزاد است. با توجه به تغییر شرایط فنی پذیرش آثار، لازم است متقاضیان پیش از ارسال آثار، مفاد بخش «شرایط فنی آثار» را به‌دقت مطالعه کنند.

ثبت‌نام در جشنواره تنها به شیوه اینترنتی امکان‌پذیر است بنابراین لازم است درخواست‌کنندگان با مراجعه به سایت www.tisff.ir فرم تقاضای شرکت در جشنواره را تکمیل کرده و کد ره‌گیری مربوطه را دریافت نمایند و سپس هنگام ارسال کپی آثار، نام فیلم خود را به نام کد ره‌گیری  که از سایت دریافت کرده‌اند تغییر نام دهند. فیلمسازان فقط یک بار می‌توانند فیلم خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند و امکان اصلاح و ارسال مجدد وجود ندارد.

به فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه‌یافته‌اند، گواهی شرکت داده خواهد شد. فیلم‌هایی که استانداردهای فنی و نمایشی را نداشته باشند از بخش مسابقه حذف می‌ شود. دبیرخانه جشنواره، هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت‌کننده را نمی‌پذیرد. پس از راه‌یابی فیلم‌ها به جشنواره امکان خارج کردن آن‌ها  از برنامه وجود ندارد.

اخذ تصمیم نهایی درباره موارد پیش‌بینی‌نشده که در مقررات حاضر لحاظ نشده و یا ابهامات ناشی از مفاد آن و تغییر در بعضی از مقررات، با دبیر جشنواره است و نظر دبیر قاطع و مصون از هرگونه اعتراض و ادعایی است.

تهیه‌کننده اثر و یا نماینده قانونی دارای مجوز از ایشان به انجمن سینمای جوانان ایران، اختیار و اجازه می‌دهد که فیلم‌های منتخب را در فضاهای آموزشی به‌ طور اعم کلمه که فاقد جنبه انتفاعی و مالی بوده است بالأخص دفاتر و شعب انجمن سینمای جوانان پخش و به نمایش درآورد و در این خصوص حق هرگونه اعتراض و ادعایی را از خویش سلب می‌ کند.

 شرایط فنی آثار:

تمامی آثار ارسالی بایستی به‌ صورت فایل دیتا به دبیرخانه جشنواره ارائه شود، فیلم‌هایی که به‌صورت DVD Video یا همان فایل VOB ارسال شوند در جشنواره پذیرش نخواهند شد. همچنین جشنواره از پذیرش آثار بر روی نوارهای DV cam یا HD cam معذور است. آثار باید در یکی از قطع‌های Full HD- HDV – DV و لزوما با فریم ریت‌های ۲۵p یا ۵۰i به دفتر جشنواره تحویل داده شوند.

فرمت‌های قابل‌پذیرش:

MXF

MOV (H.۲۶۴)

MPEG ۴ (H.۲۶۴)

MPEG ۲

DV AVI

با توجه به تک مرحله‌ای بودن دریافت آثار، در صورت راه‌یابی هر فیلم به بخش مسابقه، فایل ارائه شده توسط فیلم‌ساز مستقیما به نمایش درخواهد آمد، ازاین‌رو ضروری است فیلمسازان از ابتدا نسخه نهایی اثر را باکیفیت مناسب به دفتر جشنواره ارائه دهند. بدیهی است به علت تراکم آثار و محدودیت زمانی، فرمت‌های متفرقه یا فایل‌های معیوب در مرحله انتخاب آثار شرکت داده نخواهند شد.

بازگرداندن اصل آثار: آثار ارسالی بر روی hard و flash memory  از دی‌ماه به‌صورت حضوری به صاحب فیلم و در صورت عدم مراجعه ایشان از طریق پست سفارشی برای صاحبانشان در شهرستان‌ها بازگردانده خواهد شد.

نسخه‌های کپی شده به روی DVD ، DVD۹ و BLUE RAY بازگشت داده نمی‌شوند. شرکت‌کنندگان ساکن تهران یا  آن عده از هنرمندانی که علاقه‌مند به دریافت حضوری آثارشان هستند برای دریافت اصل آثار پس از هماهنگی شخصا و حداکثر تا ۳۰ دی‌ماه ۹۵ می‌بایستی با ارائه رسید جشنواره به دبیرخانه مراجعه کنند. کپی آثار ارسالی جهت بازبینی هیأت انتخاب برگشت داده نمی شود. نتایج بازبینی از طریق جراید و سایت‌های معتبر و سایت اختصاصی جشنواره اعلام می‌شود، لذا به تماس‌های تلفنی پاسخ داده نخواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز