مازیار میری خبر داد:

دانشجویان سینما از ۹ کشور در بخش «دارالفنون» فجر شرکت می‌کنند

۱۳۹۵/۰۱/۱۸ - ۱۴:۲۵:۱۰
کد خبر: ۳۸۹۰۱۴
دانشجویان سینما از ۹ کشور در بخش «دارالفنون» فجر شرکت می‌کنند
دانشجویانی از ۹ کشور منطقه زیر نظر ۱۶ استاد با حضور در «دارالفنون» به شکلی ویژه و تخصصی از برنامه‌های علمی جشنواره جهانی فیلم فجر استفاده می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا، مازیار میری مدیر بخش «دارالفنون» سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: کمپ استعدادیابی در بسیاری از فستیوال‌های معتبر دنیا وجود دارد و در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر این بخش با نام ایرانی دارالفنون تدارک دیده شده است. طبق ایده و دیدگاه رضا میرکریمی درباره اهمیت توجه به حضور جوان‌ها و افزایش بار علمی و آکادمیک در این دوره از جشنواره، تلاش کردیم در کنار نمایش فیلم‌ها، به کشف استعدادهایی بپردازیم که آینده سینمای ایران را رقم می‌زنند.

وی ادامه داد: رویکرد این دوره از جشنواره برگزاری به شیوه‌ای تخصصی و علمی‌تر است. دارالفنون در راستای این هدف برپا شده و قرار است عایدی مضاعف برای مخاطبان جشنواره به ویژه جوان‌های علاقمند به سینما داشته باشد. این جوان‌ها از سراسر ایران و حتی از بخش‌های محروم کشور و نقاط مختلف منطقه هستند و در کمپ استعدادیابی همراه با استادان سینما، آموزش دیده و با آموخته‌های کاربردی جشنواره را ترک خواهند کرد.

این کارگردان درباره انتخاب اعضای دارالفنون گفت: از مدتی قبل برای انتخاب دانشجویان، با مراکز و نهادهای مختلف وارد مذاکره شدیم تا جوان‌های بااستعداد و نخبه سینما را به ما معرفی کنند. مدرسه عالی سینما، انجمن سینمای جوان، جشنواره فیلم عمار، مدرسه شهید آوینی و دانشکده سینما و تئاتر با ما همکاری کردند. با مسئولان فرهنگی از کشورهای مختلف در منطقه نیز رایزنی کردیم تا آنها هم در جریان امر قرار بگیرند و دانشجویان رشته سینما را در این کشورها، شناسایی کنیم. در نهایت حدود ۱۰۰ جوان انتخاب شدند که در ۶ روز جشنواره در کنار ما هستند، همراه ما فیلم می‌بینند، در کارگاه ها حضور می یابند و در کمپ از تجربه‌های استادان ایرانی و خارجی استفاده می کنند. در پایان این دوره، یک نمونه کار هم ارائه خواهند داد.

وی با اشاره به حضور جوانانی از کشورهای مختلف بیان کرد: جوانانی از افغانستان، تاجیکستان، لبنان، فلسطین، عراق، آذربایجان، ترکیه، سوریه و پاکستان در کنار جوانان ایرانی در کمپ حضور دارند. در مدت جشنواره چهار استاد خارجی و ۱۲ استاد ایرانی آموزش و انتقال تجربه به این دانشجویان را برعهده خواهند داشت.

مدیر بخش دارالفنون جشنواره فیلم فجر ادامه داد: بعد از پایان این دوره، دانشجویان رها نمی‌شوند. با آنها در تعامل خواهیم بود. ایده ها، طرح‌ها و تجربه هایشان را رصد خواهیم کرد.

وی درباره سابقه اعضای دارالفنون گفت: بیشتر این جوان ها در رشته سینما تحصیل کرده یا مشغول به تحصیلند، اغلب آنها فیلم کوتاه و مستند ساخته‌اند و بر اساس کیفیت آثارشان انتخاب شده اند. در میان کارهایی که از این دانشجویان دیدیم نمونه‌های درخشانی وجود داشت که قابلیت و استعداد آنها را نشان می‌دهد.

میری درباره نحوه گزینش اعضای خارجی دارالفنون گفت: با نهادها و مراکز فرهنگی کشورهای منطقه وارد مذاکره شدیم، مسئولان فرهنگی این مراکز استعدادها را معرفی کردند، ما فیلم ها و نمونه آثار دانشجوها را دیدیم و آنها را گزینش کردیم. فصل مشترک این جوانان و جوانان ایرانی حاضر در دارالفنون، علاوه بر دانش سینمایی، انرژی و انگیزه‌ای است که برای کار جدی در سینما دارند. نگاه آنها به موضوع سینما علمی و تخصصی است.

مدیر بخش دارالفنون جشنواره فیلم فجر در پایان گفت: من و رضا میرکریمی دبیر محترم جشنواره به موفقیت این بخش بسیار امیدواریم. تا اینجا طبق برنامه پیش رفتیم و خوشحالیم که دوستان سینماگر بزرگواری در کنارمان خواهند بود و در کمپ، به آموزش سینما و انتقال تجربه به این جوانان خواهند پرداخت. فکر می‌کنم دارالفنون یک حرکت فرهنگی مفید برای ما و کشورهای منطقه است. در مدت جشنواره، جوانانی با فرهنگ‌های مختلف به بهانه سینما در کنار هم جمع می‌شوند، آداب و عادات و قابلیت‌های فرهنگی ایران را می بینند و سفیر سینمای ایران در کشور خود خواهند بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز