جاوید جعفری:

نمایش احساسات انسانی سینمای ایران را متمایز می‌کند

۱۳۹۵/۰۲/۰۲ - ۱۰:۱۰:۴۵
کد خبر: ۳۹۵۲۲۱
نمایش احساسات انسانی سینمای ایران را متمایز می‌کند
یک سینماگر هندی وجه تمایز سینمای ایران از سینمای جهان را در نمایش احساسات و عواطف انسانی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری برنا، جاوید جعفری بازیگر، تهیه‌کننده، کارگردان، گوینده، مدیر تشریفات، صداپیشه، خواننده و ترانه‌سرای هندی و شیعه است. او بیش از ۳۰ سال در صنعت سرگرمی بوده شخصیت برجسته‌ای بوده، ‌به‌ویژه به خاطر طنزپردازی‌های ویژه‌اش. بیش از ۲۰۰۰ ساعت در تلویزیون کار کرده و بیش از ۲۰۰ برنامه هندی و بین‌المللی زنده اجرا کرده است.

*امسال برای دومین سال پیاپی جشنواره بین المللی فیلم  فجر به صورت مجزا از بخش ملی برگزار می شود. نظر شما درباره این نحوه برگزاری چیست؟

برگزار کنندگان جشنواره بهترین تصمیم را برای برگزاری بهتر جشنواره می‌گیرند. هر چند، به نظر من برگزاری یک رویداد بزرگ بهتر از برگزاری چندین رویداد است. به هر حال من در جایگاهی نیستم که بتوانم در مورد این موضوع نظر بدهم.

*امسال محل کاخ جشنواره در مرکز تهران است. این موضوع برای شما جذاب بوده؟

ما اینجا در  سالن های سینما شب و روز مشغول دیدن فیلم هستیم. از ساختمان زیبای جشنواره بیرون نمی رویم. من به زودی برای پیاده روی به خیابان های اطراف کاخ جشنواره می‌روم، آنوقت با موقعیت مکانی جشنواره بیشتر آشنا می‌شوم.

*تاکنون چه فیلم هایی در این جشنواره دیده‌اید؟

امروز سه فیلم و دیروز دو فیلم دیده ام. تا جایی که به خاطر می آورم یک فیلم خوب چینی دیده ام. فیلم های چینی را به دلیل فضایشان بسیار دوست دارم. همچینین، یک فیلم خوب کره ای به نام «خواهرم خانوم خوک‌ها” دیدم.

*بعضی از مخاطبان خارجی معتقدند محدودیت‌ها و قوانینی که در کشورهای مسلمان وجود دارد به فیلم‌ها ضربه می‌زند. این انتقاد چقدر منطقی است.

این خانه شما و کشور شما است و در واقع این خانواده شما است. در هر خانواده قوانین خاصی وجود دارد. همه آن قوانین برای پیشرفت کردن وضع شده اند. در هر کشوری، شما همیشه می‌بایست  به فرهنگ غالب عمومی احترام بگذارید و هر فرهنگی خطوط قرمز خود را دارد. بنابراین، ما نمی توانیم بگوییم چه کسی راه صحیح و چه کسی راه غلط را می رود. ما باید بر اساس ارزش های خود که در مذهب و جامعه ما ریشه دارد عمل کنیم.

*چقدر با سینمای ایران آشنا هستید؟ کدامیک از کارگردانان ایرانی را می‌شناسید؟

چند فیلم از مهرجویی، کیارستمی، مجیدی، میلانی و فرهادی دیده‌ام. بعضی از فیلم هایشان را خیلی دوست دارم. چیزی که برای من بسیار جالب است این است که  کارگردان های ایرانی داستان را به صورت فوق‌العاده ای تعریف می کنند. تمرکز آن ها روی فیلمنامه ها است.

*کدامیک از فیلم های ایرانی شما را بیشتر شگفت زده کرده است؟

زیر درختان زیتون عباس کیارستمی و در بین فیلم های جدید، سوپر استارتهمینه میلانی را بسیار دوست داشتم.

*چه عنصر مشترکی در فیلم های ایرانی وجود دارد؟ ویژگی که با دیدن آن به هویت ایرانی فیلم پی ببرید؟

به نظرمن روابط انسانی و احساسات انسانی. برای مثال، نحوه ای که یک مادر فرزندانش را دوست دارد و رابطه ای که بین خواهرها و برادرها وجود دارد. منظور من موضوعات احساسی با محوریمشکلات خانوادگی است.

*شما قبلا هم به ایران سفر کرده اید؟

من در طول ۵ سال گذشته ۲ بار به ایران آمده‌ام. در کل این پنجمین حضور من در ایران است. به قم، مشهد و کیش سفر کرده‌ام. ایران فرهنگ غنی و عظیمی دارد و من عاشق این فرهنگ هستم. شما باید به فرهنگ خود افتخار کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز