وزیر دادگستری:

شورای آموزش حقوق مالکیت فکری تشکیل می شود

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۱۲:۴۸:۴۸
کد خبر: ۳۹۹۸۶۲
شورای آموزش حقوق مالکیت فکری تشکیل می شود
وزیر دادگستری موضوع آموزش در حوزه مالکیت فکری را از جمله مشکلات در این زمینه عنوان کرد و گفت: با همکاری وایپو شورای آموزش حقوق مالکیت فکری تشکیل و اساتید و دانشجویان ما با این موضوع به صورت جدی و به روز آشنا خواهند شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در ششمین همایش ملی مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط که در کتابخانه ملی در حال برگزاری است، اظهار داشت: این ایام مصادف است با سالگرد شهادت استاد مطهری که مرد بزرگ عرصه فرهنگ و بود و خوشحالیم که این همایش همزمان با سالگرد استاد مطهری، روز معلم و هفته تعلیم و تربیت برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه کشور در حوزه تولیدات فکری و ذهنی گام های خوبی برداشته است، افزود: طبق آخرین آمار اعلام شده کشور، ما به لحاظ علمی در دنیا رتبه پانزدهم را دارد که باید به مسئولان امر در این زمینه تبریک گفت.

وزیر دادگستری با تاکید بر اینکه امسال بودجه خوبی برای اقتصاد دانش بنیان و بنگاه هایی که متکی به پژوهش هستند اختصاص داده شده است، ادامه داد: درحال حاضر بسیاری از این بنگاه ها از سوی اساتید و دانشجویان ثبت شده است که نشان می دهد موضوع بنگاه های دانش بنیان جایگاه خود را در کشور به دست آورده است.

پورمحمدی گفت: متاسفانه در ابتدا بسیاری از کار آفرینان ما محصولات خود را به دلیل نقص قانون و مشکلات مالکیت فکری در دیگر کشورها ثبت می کردند اما الان با تلاش های صورت گرفته و برطرف کردن ایراد ها و حمایت های صورت گرفته، هنرمندان برای ثبت آثار خود به داخل کشور آمده اند.

وی با اشاره به اینکه فضای پس از برجام نیز به این موقعیت کشور کمک کرده است، تاکید کرد: با توجه به پیش بینی های قابل اعتنایی که توسط موسسات معتبر جهانی صورت گرفته، جمهوری اسلامی در فضای رشد اقتصادی پیشرفت قابل قبولی داشته که این علامتی برای سرمایه گذاری و مشارکت بیشتر در ایران است.

وزیر دادگستری در ادامه به رفت و آمده های سران کشورهای مختلف به ایران اشاره کرد و گفت: بدون شک فعالان اقتصادی و مسئولان کشورهای بستر مناسبی را در ایران دیده اند که برای سرمایه گذاری و فعالیت به ایران سفر می کنند.

به گفته پورمحمدی یکی از بحث های مهم در کشور موضوع رعایت حقوق مالکیت ادبی است و ما باید در این حوزه تکلیف خودمان را مشخص کنیم، الان بخش بزرگی از مالکیت های دنیا مربوط به تولیدات فکری و ابداعات و اختراعاتی حوزه فناوری و ادبی و هنری است.

وی با بیان اینکه دنیا در حوزه مالکیت فکری فعالیت های وسیعی انجام داده است، تاکید کرد: اگر بخواهیم این محیط را به درستی و به شکل مطلوب مدیریت کنیم و در تولیدات ناخالص داخلی سهم زیادی داشته باشیم، باید مالکیت فکری را هر چه زودتر و بهتر جدی بگیریم.

پورمحمدی گفت: دولت در در حوزه مالکیت فکری دو مجموعه کامل به مجلس ارائه داده است که یکی مربوط به مالکیت صنعتی و دیگری مالکیت فکری است و امیدواریم هر چه سریعتر این قانون تصویب شود تا در این حوزه دولت با دست باز و متکی بر قانون کامل تر فعالیت کند.

عضو کابینه دولت دهم ادامه داد: در حوزه صنعتی به دلیل بحث اقتصادی جدی و کلان کپی رایت و سرقت سخت تر انجام می شود و به سادگی اتفاق نمی افتد، اما در حوزه مالکیت فکری امکان کپی رایت و سرقت بسیار بیشتر و ساده تر است و اینکه سارقان هم دیرتر شناخته می شوند.

پورمحمدی تصریح کرد: آثار ادبی و فکری نیاز به حمایت جدی دارد و خوشبختانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع به خوبی پیگیری می شود اما هر قدر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم باز هم اندک است.

وی خاطرنشان کرد: باید هنرمند و اندیشه ورز ما بداند که برای تولید اثر فکری و هنری چه قبل و چه پس از تولید از وی حمایت جدی خواهد شد و بعد از این اعتماد سازی، شاهد رشد و شکوفایی با سرعت بالا در کشور خواهیم بود.

پورمحمدی با اشاره به اینکه موضوع حقوق شهروندی و آموزش مالکیت فکر در دستور کار وزارت دادگستری قرار گرفته است، اظهار داشت: با تاکید رئیس جمهور محترم معاونت حقوق شهروندی در وزارت دادگستری شکل گرفته  که البته برای نظام مند شدن این حقوق است.

وزیر دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: بحث آموزش در حوزه مالکیت فکری نیز از جمله مشکلات ما در این زمینه بوده است که با همکاری ایپو شورای آموزش حقوق مالکیت فکری تشکیل خواهد شد و اساتید و دانشجویان ما با این موضوع به صورت جدی و به روز آشنا خواهند شد.

ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط روز دوشنبه ١٣ اردیبهشت با حضورعلی جنتی و مصطفی پورمحمدی وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، ابوالحسن فیروزآبادی دبیرشورای عالی فضای مجازی کشورو جمعی از مهمانان داخلی و خارجی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حال برگزاری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز