آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری بیشتر با خانه هنرمندان ایران

علی جنتی: امروز یک سرمایه عظیم انسانی در خانه هنرمندان ایران شکل گرفته است

۱۳۹۵/۰۲/۱۹ - ۱۶:۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۰۲۳۷۸
علی جنتی: امروز یک سرمایه عظیم انسانی در خانه هنرمندان ایران شکل گرفته است
نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران با حضور «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران یک شنبه 19 اردیبهشت با حضور «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی، سیدمحمد بهشتی، محمد سریر، مجید رجبی معمار و سایر اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران در محل این خانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر محمد سریر رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران و مجید رجبی معمار مدیرعامل این خانه به معرفی خانه هنرمندان ایران، شورای عالی و انجمن های مختلف هنری پرداختند.

در ادامه این نشست «غلامحسین امیرخانی» خوشنویس و عضو شورای عالی، «نادر قشقایی» مجسمه ساز و عضو شورای عالی ، «مسعود سپهر» گرافیست و عضو شورای عالی، «فاطمه راکعی» شاعر و عضو شورای عالی، «فرزاد هاشمی» عکاس و عضو شورای عالی، «بهزاد اژدری» نماینده انجمن سفال و سرامیک و عضو شورای عالی، «معصومه مظفری» نقاش و عضو شورای عالی، «ایرج راد» نماینده انجمن تئاتر و مشاور شورای عالی، «حمیدرضا نوربخش» نماینده انجمن موسیقی و مشاور شورای عالی، «محمدرضا فیروزه ای» نقاش و بازرس شورای عالی، «علی اشرف صندوق آبادی» خوشنویس و بازرس شورای عالی»،  «انوشه منصوری» مشاور شورای عالی، «مصطفی اسدالهی» گرافیست و مشاور شورای عالی»، «غلامرضا خیاطان» مجسمه ساز و مشاور شورای عالی و «ابراهیم مختاری» نماینده خانه سینما به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

پس از بیان نظرات و دیدگاه‌های هریک از اعضای شورای عالی و نمایندگان انجمن‌های هنری، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ و هنر گفت: سیاست های دولت در راستای امور فرهنگی و هنری بسیار روشن است و ما نیز به عنوان کارگزار همواره تلاش می کنیم با توجه به اهمیت مقوله فرهنگ و هنر به نحو شایسته سیاست های دولت در این زمینه را اعمال و اجرا کنیم.

علی جنتی با اشاره به موضوع تعیین جایگاه قانونی انجمن های هنری گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در مورد مسایل هنری تنها می شود این را گفت که هنر گویاترین وسیله انتقال فرهنگ است، صحبت هایی که دوستان در مورد تثبیت جایگاه انجمن های هنری فرمودند از لحاظ قانونی بود که ماده واحده ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده شد که من در جریان کامل آن نیستم. وقتی که شما می خواهید اتحادیه ای از انجمن های صنفی ایجاد کنید این مسئله قابل حل است ما می توانیم با وزارت کار این مسئله را هماهنگ کنیم که یک جایگاه قانونی خاصی پیدا کنیم، همانطوری که در مورد انجمن صنفی مطبوعات این مسئله مطرح بود که این انجمن با صدور حکم قضایی تعطیل شد اما در نشست های تخصصی با مسئولان مربوطه به یک راه حل نهایی رسیدیم. دولت موافق هر کمکی به انجمن های هنری است تا این انجمن ها جایگاه خود را پیدا کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعضای عالی شورای عالی خانه هنرمندان خواست پیش نویس تشکیل انجمن صنفی هنری را تهیه کنند و آن را در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهند.

علی جنتی در مورد بیمه هنرمندان نیز اظهار داشت: در مورد بیمه هنرمندان در مقاطع سنی که نمی توانند از بیمه برخوردار شوند باید دولت در مصوبه ای این مشکل را حل و فصل کند. صندوق اعتباری هنر که صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان و روزنامه‌نگاران است، زمانی که من وارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدم، جمعیتی عظیم عضو این صندوق بودند و این صندوق 40 هزار میلیارد به صندوق بازنشستگی بدهکار بود. تلاش شده است این صندوق از حالت کمک بگیر دولت خارج شود به دنبال این هستیم که این صندوق را به بنگاه اقتصادی تبدیل کنیم، حدود 50 هزار نفر عضو این صندوق هستند که 23 هزار نفر آنها بیمه هستند.

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری نشستی با روسای انجمن های هنری خبر داد و گفت: قرار شد در این نشست موضوع بیمه هنرمندان مطرح شود تا این مسئله حل و فصل شود و هنرمندانی که بیمه نیستند تحت بیمه قرار بگیرند، ما باید مشکلات قانونی این موضوع را حل کنیم و ردیف بودجه ای برای آن تعریف کنیم.

علی جنتی سپس با اشاره به 80 رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در 60 کشور دنیا به وظایف رایزنان فرهنگی در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: رایزنان فرهنگی وظیفه برقراری ارتباط با انجمن های فرهنگی و هنری در خارج از کشور و داخل کشور را بر عهده دارند، باید نقش رایزنان فرهنگی پررنگ تر شود و با مسئولان خانه هنرمندان ایران نیز در تعامل باشند. برخی از رایزنان فرهنگی از عملکرد خانه هنرمندان غافل هستند و نمی دانند در این خانه چه می گذرد. ما بر این اعتقاد هستیم که کارها را تا آنجایی که می شود به بخش غیردولتی واگذار کرد.

جنتی افزود: ما واگذاری کارها به بخش غیردولتی را در بخش رسانه های دیجیتال و نشر انجام داده ایم و دولت در این موارد دخالت مستقیم ندارد، باید تصدی گری ها را واگذار کرد تا هنرمندان خودشان کارهایشان را انجام دهند. امسال برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که خود تشکل ها و انجمن های هنری کارهایشان را انجام دهند و دولت در حد توان به این انجمن ها کمک کند. در حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی نیروهای خیلی خوبی در استان ها است که از آنها غفلت شده است، این هنرمندان نیازمند کمک هستند ما امسال به خانه هنرمندان ایران توجه بیشتری کنیم تا برخی از مسایل و مشکلات حل شوند.

علی جنتی خاطرنشان کرد: تشکیل خانه هنرمندان ایران کار ارزنده ای بود که شهرداری تهران آن را انجام داد. اکنون سرمایه عظیم انسانی در اینجا جمع شده است که برای نظام قابل استفاده است. بسیاری از برنامه ها در خارج از کشور را خانه هنرمندان ایران می تواند انجام دهد.

وی افزود: ما آمادگی کامل داریم که با خانه هنرمندان ایران همکاری کنیم؛ از شما می خواهیم تفاهم نامه ای را بنویسید و انتظارات تان از وزارت ارشاد اسلامی را در آن لحاظ کنید که ما هم این تفاهم نامه را می بینیم و پیگیری خواهیم کرد.  

علی جنتی از پیگیری راه اندازی شرکت سرمایه گذاری توسعه هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: ما 2 سال است که پیگیر راه اندازی این شرکت هستیم، امیدوارم این شرکت به کمک هنرمندان در حوزه های مختلف بیاید که نیازمند اعتبار هستند، بورس هم راه اندازی این شرکت را به علت اینکه توجیه اقتصادی دارد، پذیرفته است.

جنتی یادآور شد: در سال تئاتر به دلیل تنگناهای موجود نتوانستیم به هنرمندان نمایشی کشور کمک کنیم اما امسال این مهم را مورد توجه قرار داده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ما در جهت لغو برخی از مجوزها و کاهش صدور فرایندهای مجوز کار کرده ایم و این روند هم اکنون آسان شده است به گونه ای که مجوز مطبوعات سه ماهه پاسخ داده می شود، موسسات فرهنگی دو ماهه و مجوز کتاب 22 روزه صادر می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مورد معافیت های مالیاتی گفت: معافیت های مالیاتی هم اکنون نیز هست اما گاهی برخی از مسئولان اظهارنظرهایی می کنند که این اظهارنظرهای شخصی مشکل می آفریند و تاثیرات اقتصادی دارد.

وی درباره قانون یک درصد بودجه عمرانی سازمانها که باید صرف خرید آثار هنری نیز شود، گفت: ما در سال 93 این را در بودجه داشتیم که دستگاههای دولتی یک درصد هزینه عمرانی شان را صرف خرید آثار هنری کنند که این موضوع در مجلس به تصویب نرسید. در سال 94 این موضوع را در بودجه لحاظ کردیم که باز اعمال نشد البته اجرای این قانون کمک بزرگی به هنرمندان است.

در پایان این نشست «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بخش های مختلف خانه هنرمندان ایران بازدید کرد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز