عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در مراسم نقد یک کتاب بیان کرد:

ستاری: اسطوره میراث فرهنگی و قومی یک ملت است

۱۳۹۵/۰۲/۲۲ - ۱۴:۲۰:۱۸
کد خبر: ۴۰۳۹۱۰
ستاری: اسطوره میراث فرهنگی و قومی یک ملت است
مراسم نقد و بررسی کتاب «مازندران در اسطوره های ملی ایران» به قلم محمود جوادیان کوتنایی، توسط انجمن دوستداران حافظ در سالن همایش های شهرداری قائمشهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، کیوان ملکی -شاعر- در این مراسم با بیان اینکه کتاب "نوج" محمودجوادیان در حوزه زبان مازندرانی اثر فاخری محسوب می شود، گفت: 29 فرودین ماه مراسم نقد، بررسی و نکوداشت کتاب مازندران در اسطوره های ملی توسط انجمن ادبی تالارپه در مرکز ساری شناسی برگزار می شود.

نویسنده اثر نیز با بیان اینکه به دنبال هم پیوندی مازندران در داستان ها و  اساطیر کشور بودم، گفت: این اثر را برای مهم ترین دغدغه خود یعنی هویت مازندران نوشتم.

شکر خدا گودرزی -استاد دانشگاه و بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما- با بیان اینکه مهم ترین دغدغه نویسنده اثر بحث هویت بوده است، با لحن مطایبه آمیری گفت: آنهایی که دپرسی شان عود کرده و حال شان خراب است، باعث از بین رفتن فرهنگ مازندرانی شدند.

وی با بیان اینکه با اختلاط زبان عربی و نا آگاهی ما چوب بر ریشه هویت ما خورده است، اظهار کرد: باید ببینیم در کجا قرار داریم و به کجا می رویم.

رضا ستاری -دکترای ادبیات فارسی و مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه مازندران- گفت: انتشار این کتاب رخداد فرخنده اى در فضاى فرهنگى مازندران است و براى این کار ارزشمند باید به آقاى جوادیان شادباش گفت.

وی با بیان این که زبان درخشان کتاب، همراه با تدوین و فصل بندى بسیارى خوبى که صورت گرفته، از محسنات این کتاب است، افزود: هم چنین منابع دست اولى که نویسنده از آن ها بهره برده، نشان دهنده تسلط اش بر موضوع پژوهش است.

ستارى در نقد این کتاب گفت: درباره مازندران در اسطوره، به حماسه هاى پس از شاهنامه، مانند جهانگیرنامه، برزونامه و...در این کتاب پرداخته نشد که جا داشت به آنها هم توجه شود. هم چنین در منابع جا داشت که به مقاله هایى که در این زمینه چاپ شد هم ارجاع داده شود که امیدواریم در چاپ هاى بعدى این کاستى ها هم بر طرف شود.

وی هم چنین با اشاره به کثرت مقاله هاى دانشگاهى گفت: در ده سال گذشته روندى در دولت قبل شروع شد تا براى بالا رفتن در رنکینگ جهانى، چاپ مقالات تشویق شود، براى همین بسیارى از مقالات که ارزش علمى ندارد براى کسب رتبه دانشگاهى نوشته شد که شاید ١٠ در صد آن ها علمى و قابل استناد باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اسطوره در حقیقت میراث فرهنگی و قومی یک ملت است که سینه به سینه نقل می شود، اظهار کرد: هر ملتی اسطوره ندارد و برخی ملت ها نیاز دارند اسطوره بسازند.

ستاری با  بیان اینکه در فصل بندی های کتاب دوره بعد از شاهنامه دیده نشد، اظهار کرد: بعد از شاهنامه هم مقالات و مقاله های دیگری هم نوشته شد که نویسنده می توانست از آنها بهره ببرد.

 از بخش های دیگر این مراسم اجرای موسیقی محلی، شعر خوانی تعدادی از شاعران و معرفی بنیاد و انجمن دوستداران حافظ بود.

index

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز