در گفت و گوی فرهنگی مطرح شد:

رهبر انقلاب روی ابعاد آموزشی ارتباط مدارس و مساجد تأکید می کند

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۰۸:۴۲:۵۷
کد خبر: ۴۱۳۶۲۶
رهبر انقلاب روی ابعاد آموزشی ارتباط مدارس و مساجد تأکید می کند
رئیس امور مساجد شهرستان ری در برنامه "گفت‏و‏گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو عنوان کرد: مدارس ما باید با مساجد ارتباط داشته باشند و اگر مراکز آموزشی با مساجد بیگانه باشند و ائمه جماعت نخواهند کاری در این رابطه انجام دهند، قطعا اتفاقات ناگواری در پیش خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری برنا، برنامه "گفت‏و‏گوی فرهنگی"با موضوع «مسجد و سبک زندگی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین جواد حیرانی(مدیر نظارت و پیگیری ستاد اقامه نماز کشور) و حجت الاسلام و المسلمین مهدی اصلانی(رئیس امور مساجد شهرستان ری) روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

در ابتدای بحث حجت الاسلام و المسلمین جواد حیرانی درباره اینکه تا چه اندازه با معیار مساجد تراز اسلامی فاصله داریم، گفت: رهبر انقلاب فرمودند:"حضور روحانی شایسته و پرهیزگار در هر مسجدی ضروری است و ائمه جمعه باید خودشان را برای طبابت معنوی مأمومین آماده کنند." در خصوص مباحث درونی نیز رهبری از هیأت امنای مساجد یاد می کنند و می گویند:"هیأت امنای مساجد باید دل های پاک جوانان را جذب و مشتاق آمدن به مسجد کنند. اگر هیأت امنایی نسبت به جذب جوانان کمرنگ عمل کنند، حضور جوانان را در مسجد نخواهیم داشت."

حجت الاسلام و المسلمین حیرانی درباره دیدگاه رهبر انقلاب نسبت به پیوند آموزشی مساجد گفت: رهبری می فرمایند:"مدارس ما باید با مساجد ارتباط داشته باشند و اگر مراکز آموزشی با مساجد بیگانه باشند و ائمه جماعت نخواهند کاری در این رابطه انجام دهند، قطعا اتفاقات ناگواری در پیش خواهیم داشت."

وی ادامه داد: ایشان معتقدند مسجد باید محل ازدواج جوانان باشد. همچنین رهبر انقلاب تأکید می کنند که متولیان مساجد نسبت به نوزادهای نو رسیده حساس باشند و هدیه ای برای خانواده بفرستند. ما مساجد را محلی برای ختم می دانیم اما رهبری می فرمایند، ائمه جماعت باید پیگیر باشند و باری را از دوش خانواده داغ دیده بردارند. همچنین رابطه با نخبگان علمی و ورزشی می تواند از دیگر کارکردهای مساجد باشد.

مدیر نظارت و پیگیری ستاد اقامه نماز کشور در خصوص صحبت های رهبری در رابطه با مسجد تراز گفت: دقت و ژرف نگری خاصیدر پیام های ایشان وجود دارد. ایشان نبایدهایی نیز مطرح می کند که به عنوان مثال مسجد نباید هنگام استراحت مردم صدایی داشته باشد.

در ادامه این بحث، حجت الاسلام و المسلمین مهدی اصلانی درباره مسجد تراز بیان کرد: پیام رهبری نسبت به مسجد تراز اسلامی در اجلاس نماز مطرح و کتابی در این خصوص چاپ شد. هنگام خواندن این پیام متوجه می شویم که رهبری تجربه امام جماعت مسجد را دارند و کار آزموده اند. پیام رهبری متخذ از انواع روایاتی است که ما در حوزه مسجد داریم.

وی ادامه داد: احتمال بسیار زیادی وجود دارد که رهبر معظم انقلاب برای بحث مسجد تراز به نقل حدیثی از حضرت علی(ع) پرداخته باشند. این حدیث در کتاب«من لایحضره الفقیه» شیخ صدوق وجود دارد و آن این است که حضرت علی(ع) می فرماید:« هرکس اهل رفتن به مسجد باشد به 8 موهبت می رسد. اول: دوست پرفایده. دوم: افزایش دانش جامعه و اطلاعات جدید. سوم: ایمان استوار و محکم. چهارم: رحمت و محبت دنیوی و اخروی که اگر فرد در مسجد بنشیند شامل آن می شود. پنجم: نجات از بی ایمانی و دجال ها. ششم: هدایت. هفتم: خداوند به او خشیتی عطا می کند که باعث ترک گناه می شود. هشتم: ایجاد حیا. امام صادق نیز می فرمایند:« چرا غم دنیا به دل شما نفوذ می کند وضو نمی گیرید و با نماز خواندن با خدا صحبت نمی کنید؟...»

برنامه "گفت و گوی فرهنگی"شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیو گفت و گو می رود و علاقه مندان می توانند به فایل صوتی آن در سایت شبکه دسترسی داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز