رحمت امینی:

«فصل وصل» میراث دار نمایشهای مذهبی آیینی ایران

۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۰۹:۳۲:۳۸
کد خبر: ۴۱۷۷۱۴
«فصل وصل» میراث دار نمایشهای مذهبی آیینی ایران
رحمت امینی معتقد است نمایش هایی چون «فصل وصل» میراث دار نمایشهای مذهبی آیینی ایرانی هستند و با پیشرفت تکنولوژی، جایگزین آثاری چون تعزیه شده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا، رحمت امینی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر با حضور در باغ موزه دفاع مقدس، پس از تماشای نمایش «فصل وصل» در سخنانی گفت: به تمامی دست اندرکاران این نمایش چه همکاران روی صحنه و چه دوستان پشت صحنه و بانیان و حامیان این حرکت خسته نباشید میگویم.

امثال «فصل وصل» ترویج مسائل ناب اسلامی دینی را در دل خود دارند و با علایق امروز عجین هستند. زحمت زیادی برای این کار کشیده شده و یک گذر تاریخی از بدو پیدایش هستی تا به امروز که ما درگیر مسائل جهان اسلام هستیم در این اثر به چشم می خورد.

وی افزود: این دسته از نمایش ها میراث دار نمایشهای مذهبی آیینی ایرانی هستند و همانطور که ما قبلا شاهد رواج نمایشهای میدانی چون تعزیه بودیم اکنون با پیشرفت تکنولوژی، چنین آثاری جایگزین شده اند.
سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی با بیان اینکه حرف گفتنی درباره این نمایش زیاد است، یادآور شد: درباره ساختار این نمایش و متن و اجرای آن، با توجه به این همه تلاشی که شده حرف بسیار است. نخ تسبیحی که بین صحنه ها می دیدیم همه به یک چیز اشاره داشتند و آن ظلم ستیزی بود. اینکه ما باید از عمق وجود منتظر حضرت صاحب الزمان (عج) باشیم، در «فصل وصل» دیده می شد.
 
امینی تصریح کرد: برای این شکل از نمایشها که ساختاری اپیزودیک دارند، همواره بخش هایی از تاریخ انتخاب می شوند و نوع این گزینش به نگاه کارگردان بستگی دارد. به نظر من چینش و انتخاب برش های تاریخی در این نمایش قابل توجه بود.
 
وی در پایان درباره بخش مورد علاقه خود در «فصل وصل» اظهار کرد: بخشهایی که به امروز پیوند میخورد به ویژه آیتم مدافعان حرم برای من بسیار تاثیرگذار و به نوعی منقلب کننده بود. به اعتقاد ما به خاطر حضرت امام حسین (ع) که همه ما وامدار ایشان هستیم، این دفاع همچنان ادامه دارد. خون حسین (ع) همواره در تاریخ تا قیامت می جوشد و دربرابر ظلم می ایستد.
 
«فصل وصل» تولید مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی؛ مُهنا به تهیه کنندگی علیرضا کوهفر، کارگردانی سعید اسماعیلی و روایت رسالت بوذری هر شب تا پایان ماه مبارک رمضان ساعت 21 در باغ موزه دفاع مقدس روی صحنه می رود و تماشای آن برای عموم رایگان است. علاقمندان از طریق تماس با شماره تلفن ۸۸۹۶۱۳۳۷ می توانند بلیت رزرو کنند.
نظر شما