فیلمسازان کرد خطاب به رییس سازمان سینمایی؛

جشنواره فیلم فجر به آثار قومیت‌های مختلف اهمیت بیشتری دهد

۱۳۹۵/۰۴/۲۸ - ۱۰:۰۳:۳۴
کد خبر: ۴۳۳۲۱۸
جشنواره فیلم فجر به آثار قومیت‌های مختلف اهمیت بیشتری دهد
جمعی از سینماگران و فعالان این بخش کردستان در نشست با حجت الله ایوبی به بیان دغدغه های خود پرداخته و از حمایت های حداقلی به سینما علیرغم وجود استعدادهای ناب در این استان انتقاد کردند.
به گزارش خبرگزاری برنا، نشست اهالی سینمای استان کردستان با رییس سازمان سینمایی کشور که شامگاه یکشنبه در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، دو ساعت و نیم به طول انجامید.

در  مدت یاد شده فیلمسازان و عکسان حاضر درنشست به بیان درد دل ها و مشکلاتی که بارها در جلسات متعددی آنها را بازگو کردند، پرداختند و اگرچه بسیاری از آنها عنوان کردند امیدی به بهبود شرایط کنونی و رفع مشکلاتشان ندارند، ولی بازهم تکرار می کنیم که شاید فرجی شود.

سالم صلواتی یکی از فیلمسازان مطرح استان کردستان در این نشست گفت: توقعات وخواسته های اهالی سینما کاملا مشخص است و نیازی به گفتن ندارد.

وی عنوان کرد: هجرت بهمن قبادی سینماگر شاخص کُرد ایرانی از دستاوردهای دولت احمدی نژاد در کردستان بود  و دیگر نباید اجازه داد که اهالی سینما به این راحتی از کشور خارج شوند.

وی اظهارداشت: همه ما از شرایط مالی و وضعیت اقتصادی حاکم برکشور اطلاع داریم بنابراین انتظار کمک ها  وحمایت های مالی آنچنانی از دولت نداریم.

این فیلمساز کردستانی ادامه داد: معتقدم حداقل کاری که یک مدیر می تواند برای اهالی سینما انجام دهد ایجاد فضایی است که سینماگران در آن احساس احترام وعزت کنند.

صلواتی از کم لطفی هایی که در جشنواره بین المللی فیلم فجر به آثار فیلمسازان اقوام مختلف کشور می شود، گلایه کرد و گفت: متاسفانه جشنواره ساز و کار خاصی برای حمایت از فیلم هایی که دراستان هایی هم چون کردستان تولید می شود، ندارد بنابراین فیلمسازان این استان ها ترجیح می دهند آثار خود را به جشنواره های خارجی ارسال کنند.

توجه به سینما در دولت روحانی فرقی با دولت احمدی نژاد نکرده است

کیوان مجیدی یکی دیگر از مستندسازان و فیلم سازان کردستانی هم در این نشست گفت: در دوره های گذشته و در جلسات متعدد مسئولان کشوری واستانی وعده ها و قول های فراوانی به ما دادند که متاسفانه علارغم پیگیری های مستمر هیچ کدام از آن وعده و وعیدها عملیاتی نشدند.

وی از رییس سازمان سینمایی کشور خواست قول و وعده ای ندهد که محقق نمی شود.

وی بیان کرد: به نظرم میزان توجه به سینما در دولت تدبیر وامید هیچ فرقی با دولت احمدی نژاد نکرده است.

این فیلمساز کردستانی اظهارداشت: اگر استانی هم چون خوزستان در لیگ برتر فوتبال تیمی نداشته باشد و یا اصفهان در رشته بسکتبال و مازندران هم در کشتی، بی شک این مسئله ضعف مدیران این استان ها را می رساند.

مجیدی ادامه داد: اگر در کردستان هم سالانه  سه تا چهار فیلم بلند تولید نشود قطعا این مهم نتیجه ضعف مدیریتی در این استان است چراکه کردستان منبع استعداد و بهشت سوژه های ویژه ای است که متناسب با آن تاکنون هیچ اقدامی نشده است.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با مفاخر ایران فیلم های زیادی تولید شده است، بیان کرد: تعداد مفاخر کُرد که بتوان زندگی آنها را در قالب فیلم بلند به تصویر کشید کم نیستند لذا می خواهیم وعده حمایت از تولید چنین آثاری به ما داده شود.

فرید زندی یکی از هنرمندان عرصه موسیقی عرفانی دف در استان هم در این نشست به اجرای تک نوازی این ساز معنوی پرداخت وبا اجرای زیبای خود تاحدودی حال و هوای این مجلس  را برای مدتی هرچندکوتاه تغییر داد.

براساس تجربه سالیان گذشته ما امیدی به تحقق وعده های مسئولان نداریم

جلال نصیری ازدیگر فیلمسازان حاضر در این نشست گفت: از میزان بودجه ای که به فرهنگ وهنر و سینما در کشورمان اختصاص می یابد اطلاع داریم و متاسفانه تاکنون در توزیع اعتبارات در تهران و سایر استان های کشور شاهد برقراری عدالت نیستیم.

وی بیان کرد: جای بسی تاسف است که در طول سه سال اخیر کمتر از 50 میلیون تومان برای تولید فیلم در کردستان هزینه شده و اعتبار اختصاص داده شده است.

وی عنوان کرد: میزان ظرفیت کردستان در تولید فیلم های کوتاه وبلند را می توان از موفقیت فیلمسازان استان در جشنواره های مختلف در سطح ملی و بین المللی مشاهده کرد.

این فیلمساز کردستانی ادامه داد: علیرغم اینکه کردستان تولید فیلم کوتاه یکی از موفق ترین استان های کشور است ولی بودجه ای برای حمایت از فیلمسازان فیلم کوتاه به این استان اختصاص پیدا نکرده است.

نصیری عنوان کرد: همه ما براساس تجربه سالیان گذشته براین باور هستیم که با این نشست هم اتفاقی نمی افتد و وعده ای عملیاتی نمی شود هرچند امیدواریم این بار مسئولان به ما ثابت کنند از این لحاظ اشتباه می کنیم.

رئیس کمیسیون گردشگری واقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج در این نشست یک دف را به رییس سازمان سینمایی کشور هدیه داد.

روحیه شکرگذاری را در خود تقویت کنیم

رییس سازمان سینمایی کشور بعد از شنیدن درددل ها و مشکلات فیلمسازان استان گفت: قصد سخنرانی و دادن قول و وعده به شما فیلمسازان توانمند استان کردستان را ندارم.

حجت الله ایوبی ضمن تشکر از هدیه فیلمسازان استان کردستان، بیان کرد: ژاندورینگ یکی از موسیقی دانان مطرح دنیا در ارتباط با دف عنوان کرده که دف بیدارباش شرق به غرب است.

وی ضمن گرامیداشت یادوخاطره عباس کیارستمی، بیان کرد: استاد کیارستمی توانست راه جدیدی را پیش پای سینمای جهان بگذارد و چنین شخصیت های مایه افتخار ما بوده و هستند.

وی عنوان کرد: امیدوارم موفق شوم فیلمسازان و هنرمندان این استان را امیدوار کنم تا با امید و رغبت بیشتری فعالیت های سینمایی خود را ادامه دهند.

رییس سازمان سینمایی کشور اظهارداشت: همه ما باید تلاش کنیم روحیه شکرگذاری را در خود تقویت تا بتوانیم در عرصه کاری خود موفق عمل کنیم.

از آنجا که سفر رییس سازمان سینمایی کشور به کردستان همزمان شد با اکران فیلم ایستاده در غبار در سینما بهمن سنندج، در این نشست از محمد الله مرادی همرزم احمد متوسلیان که در این فیلم زندگی او به تصویر کشیده شده، با اهدای لوح سپاسی تجلیل شد.

از دیگر برنامه هایی که در حاشیه این نشست اجرا شد، رونمایی از پوستر نخستین جشنواره فیلم کُردی سنه دژ و دهمین دوره جشنواره منطقه ای فیلم و عکس ژیار بود

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز