فیلم «خرابات» مورد نقد و بررسی قرار گرفت

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۱۴:۰۲:۰۰
کد خبر: ۴۴۳۸۶۳
فیلم «خرابات» مورد نقد و بررسی قرار گرفت
فیلم «خرابات» در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمد.

به گزارش خبرگزاری برنا، در ادامه برنامه‌های مستند سینماتک خانه هنرمندان ایران با همکاری انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران، سه‌شنبه 19 مرداد فیلم مستند «خرابات» به کارگردانی آرش اسحاقی به روی پرده رفت.

در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور امیرکاووس والی زاده، آرش اسحاقی، طلا آزادروش و پدرام اکبری برگزار شد.

در ابتدا پدرام اکبری مطالب ارائه شده در فیلم را در برابر کل مطالب و مباحث موجود در این زمینه، ناچیز دانست و گفت: صدها کتاب در این زمینه نوشته شده است اما فیلم صرفا خواسته به کلیات موضوع بپردازد. این فیلم صرفا تلنگری بر ذهن مخاطب است که اگر خواست به مطالعه بیشتر در این زمینه بپردازد. فصل های مختلف فیلم از طریق صداگذاری بسیار خوب، به شکلی نامحسوس به یکدیگر پیوند خورده اند و این به تجربه اسحاقی در زمینه صداگذاری مربوط می شود.

کارگردان فیلم در این نشست عنوان کرد که کارشناس تصوف نیست و بنا بر پیشنهادات موجود، در زمینه های مختلفی فیلم می سازد. وی ادامه داد: برای ساخت فیلمی در مورد مهندسان، لازم نیست حتما مهندس باشیم. فیلمساز نیاز به پژوهش و مشاوران قوی دارد و در نهایت زبان نقد، باید زبان فیلم باشد. ضمن اینکه مستندساز باید خود را از احساسات به دور نگه دارد. برای ساخت این فیلم در برخی مراسم اهل تصوف شرکت می کردم اما هیچگاه اجازه ندادم تحت تاثیر قرار بگیرم. مستندساز با واقعیات سر و کار دارد و نباید اسیر احساسات شود.

اسحاقی افزود: اهل تصوف چند مانیفست دارند که به نظر می رسد در آنها برداشت ذوقی وجود دارد، نه اینکه مبتنی بر احادیث باشند. در این فیلم نقدهای وارد بر دراویش و اهل تصوف را دسته بندی کردیم. در طول تاریخ نقدهای مختلف حدیثی، اجتماعی، ادبی و.. به تصوف وارد شده است. هر آنچه در فیلم مطرح شده، در مورد تصوف است اما مسلما همه ی مطالب در مورد آنها گفته نشده است.

در «خرابات» قصد داشتیم آشنایی اولیه با این مبحث صورت بگیرد و ویراستاری تمام این بحث ها در کنار هم کار دشواری است. با وجود محدودیت های موجود، آگاهانه این موضوع را برای ساخت فیلم انتخاب کردم. تاکنون کاری جامع و منسجم در مورد تصوف انجام نشده بود و این فیلم در واقع پیشگفتاری برای ورود به بحث تصوف محسوب می شود.تمام تلاشم را انجام دادم تا صرفا مشاهده گر باشم و از تعصب دوری کنم. حتی صدای نریشن فیلم که با لرزشی همراه است، این تردیدها را منتقل می کند.

والی زاده نیز در بیان نظرات خود گفت: به گمان من اگر می خواهیم در مورد تصوف فیلم بسازیم، باید آن را حول یک موضوع و به شکلی بسیار دقیق بسازیم. در غیر این صورت فیلم عملا چهل تکه می شود. در مورد هر یک از طریقه های موجود می توان ده ها فیلم مستند ساخت. طریقه های موجود با اصل موضوع کمی متفاوت هستند. اصل یک موضوع است، طریقه ها موضوع دیگر. اگر به فیلم های مستند حرفه ای نگاه کنیم، می بینیم که چطور یک موضوع پرورانده می شود. مثلا فیلمی که در مورد ایزدی ها ساخته شده بود بسیار دقیق و پرمعنا بود. به گمان من فیلم باید به شکل علمی ساخته شود تا بیننده دچار سردرگمی نشود. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز