در گفت و گوی فرهنگی مطرح شد:

رفتار آزادانه امام رضا(ع) سبب علاقه مردم به مکتب شیعه شد

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۱۰:۳۳:۳۵
کد خبر: ۴۴۴۸۴۶
رفتار آزادانه امام رضا(ع) سبب علاقه مردم به مکتب شیعه شد
یک کارشناس مذهبی در برنامه "گفت و گوی فرهنگی" به مناسبت هفته کرامت و میلاد امام رضا(ع) عنوان کرد: مردم به امام رضا(ع) رجوع می کردند و سوال های خود را می پرسیدند و رفتار آزادانه امام باعث جذب مردم به سمت مکتب شیعه و امام شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" به مناسبت دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) با موضوع «سبک زندگی رضوی» با حضور فاطمه مقیسی(پژوهشگر الهیات و عرفان) و زهرا رهامی(کارشناس مذهبی) روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

در ابتدای این برنامه، فاطمه مقیسی(پژوهشگر الهیات و عرفان) با تعریفی از سبک زندگی عنوان کرد: سبک زندگی الگو و مجموعه منظمی از رفتارهای درونی و بیرونی افراد است که بر پایه تمایلات محیطی خود آن را انتخاب می کند. برای انتخاب الگو باید به سراغ امامان و ائمه معصوم که برترین رهبر معنوی هستند، برویم.

مقیسی با اشاره به مهمترین بخش های سبک زندگی رضوی بیان کرد: امکان صحبت درباره ابعاد زندگی سیاسی و اجتماعی امام رضا(ع) وجود دارد اما آنچه اهمیت دارد، بحث زندگی معنوی و سلوکی امام رضا(ع) است. سبک زندگی آن حضرت چند بخش مبنایی دارد که اول، هستی شناسی معنوی رضوی، دوم انسان شناسی معنوی و سوم معرفت شناسی است.

وی ادامه داد: در مبحث هستی شناسی حضرت نگاه ویژه ای به خالق هستی دارند و می فرمایند: "خداوند یگانه ای است که به عدد باز نمی گردد." یعنی درباره خداوند شمارش مطرح نیست و وحدت خداوند برتر از وحدت عددی است. در ادامه روایت امام رضا(ع) می فرماید که خداوند با حواس پنجگانه احساس نمی شود و در عالم هستی خداوند پنهان است.

این کارشناس معارف دینی با بیان اینکه یکی از قطعات پازل بهداشت معنوی رضوی، انسان شناسی رضوی است، یادآوری کرد: انسان کامل یا معصومان مرکز ثقل هستی و کانون تجلیات حق تعالی هستند. یکی از ارکان اساسی و جز لاینفک سیروسلوک، بحث ولایت است و سیرو سلوک بدون ولایت امکان پذیر نیست.

این کارشناس با ذکر مثالی در مورد بحث ولایت اذعان کرد: امام رضا(ع) در توقفی که در نیشابور داشت، حدیثی به نام سلسه الذهب نقل می کنند و می فرمایند: "کلمه لا اله الا الله دژ و حصار من است و هرکس داخل آن شود، از عذاب الهی در امان می ماند." وقتی حضرت این جمله را تمام می کند کجاوه حرکت می کند و امام رضا(ع) می فرماید:" وارد دژ الهی شرطی دارد و من جز آن هستم." یعنی از دیدگاه امام رضا(ع) ولایت ائمه معصوم انسان را به باور توحیدی می رساند و ولایت اهل بیت شرط توحید بیان شده است.

وی افزود: ولایت امام رضا(ع) به این معناست که هیچ حجابی بین خدا و حضرت نیست و ایشان به مقام بندگی محض رسیدند. برای شناخت هر یک از صفات الهی هیچ راهی جز ارتباط با معصومان نداریم. به عنوان مثال؛ برای شناخت اینکه خداوند از کاری که انجام می دهیم رضایت دارد، یا نه، تنها راه این است که بسنجیم معصومان از این روش و سیره راضی هستند یا نه.

مقیسه با بیان اینکه انسان شناسی و شناخت انسان کامل در رأس سیر و سلوک قرار می گیرد، افزود: مردم باید از انسانی که در ولایت به مقامی می رسد(حجابی بین خودش و خدا وجود ندارد) کمک بگیرند تا به مراتب برتر الهی برسند.

در ادامه زهرا رهامی(کارشناس مذهبی) درباره سبک زندگی اجتماعی امام رضا(ع) توضیح داد: یک شاخصه در سبک زندگی اجتماعی امام رضا(ع) است که در آن زمان مکتب شیعه گسترش پیدا کرد و مردم او را دوست داشتند. به عنوان مثال شخصی مانند دعبل خراعی اشعاری را در وصف ایشان می سراید.

این کارشناس مذهبی افزود: تفاوتی در دوره خلافت هارون وجود دارد و اینکه امام رضا(ع) تقیه کامل داشتند اما در زمان مأمون که او با امین درگیر بود، امام از آن فرصت استفاده کردند و مردم به ایشان رجوع کردند و سوال های خود را می پرسیدند. رفتار آزادانه امام با مردم باعث جذب مردم به سمت مکتب شیعه و امام شد.

وی گفت : ایشان بعد از شهادت پدر بزرگوارشان به مناطق شیعه و غیر شیعی سفر کردند. ابتدا نماینده می فرستادند تا مردم را آماده کنند و جلسه پرسش و پاسخ با مردم و دانشمندان داشتند. مناظرات تاریخی امام با دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان صورت می گرفت و تأثیر آن روی مردم مشخص بود.

برنامه"گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می رود و علاقه مندان می توانند برای دسترسی بهتر به سایت این شبکه مراجعه کنند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز