وزیر ارشاد:

اهل قلم آزادانه عقاید خودشان را در دولت یازدهم بیان کردند/ تنوع فرهنگی و هنری را پذیرفتیم

۱۳۹۵/۰۶/۱۳ - ۱۸:۰۲:۲۵
کد خبر: ۴۵۴۶۹۶
اهل قلم آزادانه عقاید خودشان را در دولت یازدهم بیان کردند/ تنوع فرهنگی و هنری را پذیرفتیم
عصر امروز وزیر ارشاد با حضور در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی با ارائه عملکرد وزارت متبوع خود از آشتی سینماگران و هنرمندان با دستگاه فرهنگی در دولت یازدهم سخن گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی خبرگزاری برنا؛ همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیرو امیدبا حضور دولتمردان و اصحاب رسانه ساعت 16:00 در سالن قلم مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

در ابتدای مراسم تصاویری در ارتباط با عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد  که محتوای آن به شرح ذیل است:

«توجه ویژه به برنامه‌های قرآنی، تخصیص بودجه برای موسسه های قرآنی، تقویت و گسترش کانون مساجدی در سراسر کشور، اجراء سیاست مقاومتی در سال 1394، کاهش بیست درصدی نیروهای فوق العاده در عملیات حج، ساماندهی زائران اربعین، ارتقای سطح فرهنگ و درآمد ملی کشور، برگزاری سالیانه نمایشگاه‌های بین المللی، ایجاد فضای مناسب برای خبرنگاران، تصویب قانونی دسترسی آسان به اطلاعات، توقف موج تعطیلی سینماها، افزایش فروش سینما به  نسبت سال‌های گذشته، حمایت ویژه از نشریات مختلف در سبک زندگی، حمایت از فعالیت موسیقی و مطبوعات و...، تشکیل بانک جامعه هنرمندان پیشکسوت، پیگیری و ثبت حقوقی پیش از دوهزار اثر هنری، برگزاری حمایت از جشنواره، مسابقات و نمایشگاه بین المللی و منطقه ای، حمایت از آثار دیجیتال جشنواره بازیهای رایانه ای، حمایت از بازی‌های رایانه داخلی، پوشش وقایع خبری روز جهان، اخبار مبوط به استانها و شهرستانها، ایجاد فضای و امید برای فضای فرهنگ»

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم با تشکر از سیدرضا صالحی‌امیری به خاطر تدارک این جلسه، سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: یکی از شعارهای اساسی در دولت تدبیر و امید شعار اعتدال بود، دستگاه‌های فرهنگی برای برقراری اعتدال و دوری از افراط و تفریظ تلاش کردند و رویکردهای اعمال شد.

وی با اشاره به اینکه گسترش اعتماد فرهنگی و هنری در اوایل فعالیت وزارت ارشاد با برخی از سینماگران و موسیقیدانان و افرادی که در عرصه هنرهای نمایشی بودند، موجب آشتی آنها با وزارت ارشاد شد ، گفت: خیلی از هنرمندان قائل به این نکته بودند که چهارسال است پا به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ نگذاشتند. در حوزه سینما، سینماگران معتددی بودند که یا فعالیت نمی‌کردند یا قصد نمایش آثارشان را در جشنواره فیلم فجر نداشتند، اما در وزارت ارشاد دولت یازدهم خیلی از آنها آمدند و فیلم ساختند و اکنون امروز نتیجه آن را در سینما مشاهده می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید با اعلام اینکه در سه ماه اول سال جاری هشت میلیون تماشاگر به میزان تماشاچیان سینما افزوده شد، گفت: درآمد پنچ ماه امسال سینما پیش از شصت میلیارد بود که سال 92 این درآمد به پنچاه میلیارد هم نمی‌رسید، برخی فیلم‌ها از نظر اقتصادی رکورد بالاتر از پانزده میلیارد ثبت کردند که بی سابقه بوده است. نکته جالب اینکه برخی از سینماها در سیزده روز عید نوروز سال جاری چهل ساعت پشت سر هم برای مخاطبان خودشان فیلم در آن مقطع پخش می‌کردند.

وی افزود: بسیاری از کتاب‌ها بخاطر خرده‌گیری‌های نابجا موفق به دریافت مجوز نمی شدند اما با نظارت شخصیت های برجسته که مورد تایید نظارت فرهنگ ارشاد و اسلامی بودند، این اتفاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمتر رخ داد، اهل قلم عقاید خودشان را بیان کردند در واقع تنوع فرهنگ و هنری را پذیرفتیم، اینکه همیشه به یک سلیقه توجه شود، کنار گذاشته شد. دیدگاه ها در چارچوب قانون خود نگاه خود را عرضه کردند، در عرصه نشر چاپ و کتاب، هشتادهزار کتاب چاپ شده است، شنودهای فرهنگی های رخ داده است، جلسات متعددی برای نقد کتاب در جهت گسترش کتابخوانی برپا شد.

وزیر ارشاد دولت یازدهم در ادامه بیان داشت: نکته دیگر که جزو سیاست اصلی دولت تدبیر و امید بوده است و در مجلس شورای اسلامی هم مطرح شد، بحث عدالت فرهنگی است، بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی مختص تهران کلانشهرها بوده است، ولی در وزارت ارشاد دولت فعلی بیشتر فعالیت‌های فرهنگی به مناطق دورافتاده ختم شده است. در طول دو سال گذشته همایش‌های برای روستاهای دوستدار کتاب برگزار شد و بسیاری از روستاها از نظر کتابخوانی ارزیابی و برگزیده شدند و هر سال یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب انتخاب کردیم.

جنتی با اعلام اینکه طبق گفته مقام معظم رهبری که امسال را اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نامگذاری کردند باید گفتمان سازی فرهنگی برای اقتصاد فرهنگی شکل بگیرد، گفت: مسئله گفتمان‌سازی را در دستور کار شورای فرهنگی عمومی در تهران و شهرستانها قرار داده‌ایم تا اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند که با این اتفاق فرهنگسازی شکل گرفته است. البته این وظیفه تنها نباید بر روی ارشاد باشد، بلکه همه نهادها و سازمان‌ها و شخصیت‌های فرهنگی باید در درازمدت کمک کنند، البته شاید این پروسه یک سال طول بکشد ولی برای اقتصاد بسیار لازم و ضروری است.
 
محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان،  محمد فرهادی وزیر علوم و حداد عادل و... از دیگران مقامات حاضر در این مراسم بودند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز