آغاز نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» با حضور سینماگران ایرانی

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۱۴:۱۷:۳۸
کد خبر: ۴۶۴۴۰۴
آغاز نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» با حضور سینماگران ایرانی
با حضور سینماگران ایرانی و نمایش فیلم سینمایی «خاطرات اسب سیاه» به کارگردانی «شهرام علیدی» از ایران، نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» در اقلیم کردستان عراق آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مراسم افتتاحییه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه»، با حضور «ملا بختیار» مسئول بخش حمایتی این جشنواره و از شخصیت های برجسته سیاسی اقلیم کُردستان، استاد «مظهر خالقی» خواننده سرشناس کُرد،  جمشیدی از کنسولگری ایران در شهر سلیمانیه، «فواد جلال» مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه»، «صلاح‌الدین سعید» رییس دانشگاه سلیمانیه، اعضای هیات داوران بخش‌های مختلف رقابتی فیلم‌های بلند و کوتاه «سینمای جهان» و «سینمای کُردی»، «عبدلی حمه جوان» رییس جشنواره، «احمد سالار» از بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون اقلیم کردستان، سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره، «دانر عمر» مدیر هنری جشنواره، مهمانان داخلی و خارجی شرکت کننده در جشنواره و همچنین تعداد کثیری از علاقه مندان به سینما در ساعت 7 بعدازظهر روز شنبه 10 مهرماه جاری (1 اکتبر 2016) در سالن کنگره دانشگاه شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

در ابتدا سینماگران ایرانی، مهمانان شرکت کننده در نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» و همچنین بازیگران سرشناس تئاتر و سینمای اقلیم کردستان از طریق درشکه یکی از وسایل نقیله قدیمی در شهر سلیمانیه به محل مراسم فرش قرمز این جشنواره آمدند و در مقابل دوربین شبکه‌‌های مختلف خبری و عکاسان حاضر در جشنواره، پا برروی فرش قرمز گذاشتند.

در ادامه، «شوان عطوف» از بازیگران سرشناس سینمای اقلیم کردستان و عراق با سخنان خود آغازگر مراسم افتتاحییه نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» در سالن کنگره دانشگاه این شهر، بود و در بخشی از سخنان خود گفت: این جشنواره، ما را با خود به یک نگاه گسترده‌تر خواهد بردکه محوریت آن بر «سینما و هویت» بناه نهاده شده است. نخستین گام آن امروز در یک مکان آکادمیک آغاز می‌شود و در حرفهای زیادی برای افق‌های فرداهای آینده و دوره‌های بعدی خود خواهد داشت.

وی همچنین گفت: ما در فیلم‌ها به دنبال سینمای تلورانس می‌گردیم؛ گذشت و همدیگر را تحمل کردن، چون در این خاورمیانه جنجالی و خونین ما تنها از این طریق می‌توانیم پا به یک جهان دیگر بگذاریم. امیدوارم که این بهار آزادی سینما از سینه سلیمانیه بیرون بیاید و برای همیشه ما و شما به صورت آزادانه و نترس در این سکوی آزادی که سینماست از آن لذت ببریم؛ چون سینما آزادی، نترسی، مداومت، نگاه متفاوت، خلاقیت و حقیقت است. در ادامه این مراسم، «ملا بختیار» مسئول بخش حمایتی نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در جشنواره، با اشاره به جایگاه سینما در تمدن کنونی بشر گفت: سینما از قدیم الایام در عراق و همچنین در شهر سلیمانیه کردستان عراق و بخصوص در شهر خانقین زادگاه خودم وجود داشته است؛ سینما یکی از زیباترین وجه‌های تمدن بشری است و امیدوارم که جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» پایه محکی برای آینده سینما در این منطقه باشد و موفقیتهای بیشتری را در آینده در حوزه هنر و بخصوص سینما شاهد باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم افتتاحییه، «دانر عمر» مدیر هنری نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» گفت: برای شرکت در این جشنواره از سوی کارگردانان 105 کشور جهان، 7200 به دفتر جشنواره ارسال شد؛ که در نخستین گام، کار ما را با مشکل مواجه کرد که برای امسال و سال‌های آینده برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم.   

در ادامه گروه «رقص ملی سلیماینه» روی صحنه آمدند و پس از آن، فیلم سینمایی «خاطرات اسب سیاه» (بیره‌وه‌رییه‌کانی ئه‌سپه ره‌ش) به کارگردانی «شهرام علیدی» و با حضور این فیلمساز ایرانی و «دیمه‌ن زندی» از بازیگران ایرانی این فیلم، محصول مشترک ایران و ترکیه در بخش رقابتی «سینمای کُردی» روی پرده رفت.  

«تورج اصلانی» به عنوان داور، آثار بخش رقابتی فیلم‌های بلند «سینمای جهان» و «سینمای کُردی» نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» را ارزیابی می‌کند و دیگر سینماگران ایرانی که در این رویداد سینمایی حضور دارند عبارتند از: «سیروس ثنایی» سرپرست انجمن سینمای جوانان ایران ـ دفتر سنندج، «جمیل رستمی» کارگردان فیلم‌های سینمایی «مرثیه برف»، «ژانی گه‌ل» و «چشم»، «هیوا امین‌نژاد» کارگردان و «رضا علایی» دستیار کارگردان فیلمی سینمایی «بدرود آنالوگ» (مالئاوا ئانالوگ)، «ستار چمنی‌گُل» و «ویدا صالحی» مدیریت شرکت سینمایی «ستاک فیلم»، «شهرام مسلخی» کارگردان فیلمی سینمایی «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» (عاشقه‌کان به پیوه ده‌مرن)، «سالم صلواتی» کارگردان و «مینو شریف‌پور» بازیگر فیلم کوتاه «آینه‌های پریده رنگ»، «حامد فدایی» تهیه‌کننده و «رضا فرخاد رسولی» مدیر تولید فیلم کوتاه «هستی» به نمایندگی از «کمال پرناک» کارگردان این فیلم، «ارسطو مفاخری» کارگردان، «شیما ملایی» بازیگر و «سوران فهیم» تدوینگر فیلم کوتاه «خانه سفید»، «مهرداد سلیمانی» مدیر فیلمبرداری فیلم کوتاه «میکروفن» به کارگردانی «کریموک» و ... .

نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» با محوریت «هویت» و توسط کمپانی سینمایی «مستی فیلم» به

مدیریت «فواد جلال» و با مدیریت هنری «دانر عمر» و با همکاری استانداری سلیمانیه و دانشگاه این شهر، با اهدای جایزه «طاها کریمی» و با تقدیر از این فیلمساز فقید ایرانی و همچنین با نمایش 50 فیلم سینمایی و کوتاه داستانی از کارگردانان 105 کشور جهان شامل تولیدات سال‌های 2015 و 2016 در دو بخش رقابتی «سینمای جهان» و رقابتی «سینمای کُردی» و برپایی گارگاه‌های تخصصی سینمایی و چندین نشست آکادمیک از روزهای 10 تا 13 مهرماه جاری (1 تا 4 اکتبر 2016) در سالن‌های دانشگاه شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز