مستند «دست‌های هگمتانه» رونمایی خواهد شد

۱۳۹۵/۰۷/۲۷ - ۱۱:۴۶:۱۴
کد خبر: ۴۷۰۶۱۷
مستند «دست‌های هگمتانه» رونمایی خواهد شد
مستند «دست‌های هگمتانه» اثر «محمدرضا اصلانی» فیلم‌ساز و پژوهشگر، به تهیه‌کنندگی «داوود سماواتی‌‌یار» امروز در خانه هنرمندان ایران رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، این مستند که با سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تهیه شده است می‌کوشد تا با زبانی گویا و اثرگذار و به مدد بیانی تصویری و هنرمندانه، بر گذشته تاریخی و فرهنگی دیار هگمتانه (همدان) گذری تأمل برانگیز کند و مخاطب مشتاق را با دست و دل  و اندیشه و ذوق پیشینیان هنر و فرهنگ مانای این خطه بیش از پیش آشنا نماید.

«دست‌های هگمتانه» نگاه جوینده و کاشف بانویی است که دست‌هایش به درون گِلِ وجود می رود و از آن نقش‌ها برمی‌آورد برای جهان مدرن؛ و در دور‌دست‌های شهر چندهزار ساله ی همدان- این کهن ترین شهر زنده جهان - رویای آن نقش‌ها را می‌بیند که زنان و مردان هگمتانه بر سفال و فلز و سنگ و پوست طراحی کرده‌اند. و وجود خود و حضور دست‌های خویش را، برای او، برای ما و برای همه جهان گذارده اند و می گذارند تا بدانیم و باور بداریم: اشیایی که سینه به میزبانی آن نقوش گشوده‌اند، هنوز در گستره نظر و نگاه ما دیده می‌شوند. و گویی خود، شاهان جهانند. و هنوز نقش‌ها و نگاره‌ها و دست‌های آفریننده آن‌ها، رمز زندگی و هستی این شهر را در خود نهفته دارد و در خود باز می‌گوید و گاه باز می‌خواند و این بار، روی سخنش با جهان آینده است، جهان اینجا و جهان آن سو.

دنیایی از رنگ و طرح و نقش و آفرینش که هشدارمان می‌دهد: بیایید این رمز، این شهر، این تاریخ و خود را، که بی تاریخ و بی اسطوره نقش دهنده خود و جوهره خود، هیچ نخواهیم بود ، از گزند ناآگاهی و بی اعتنایی و بی هویتی در امان بداریم.

مستند «دست‌های هگمتانه» از امروز سه‌شنبه، ساعت 18 در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران، با حضور کارگردان و تهیه‌کننده فیلم،  «سید محمد بهشتی» (رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)، «بهمن نامور مطلق» (معاون صنایع دستی کشور) ،  «محمدرضا جعفری‌جلوه» (رییس شبکه دوم سیما)، سید «سلیم غفوری» (مدیر شبکه مستند سیما) و جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر رونمایی خواهد شد.

 

 

برای عضویت در کانال تلگرامی برنا اینجا کلیک کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز