حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از نمایش های حاضر در جشنواره بین المللی تئاتر فجر

۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۱۲:۰۴:۲۵
کد خبر: ۵۰۲۰۶۱
حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از نمایش های حاضر در جشنواره بین المللی تئاتر فجر
میثم جهانگیری معاون تولید انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از حمایت این انجمن، از برخی آثار حاضردر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، معاون تولید انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با روابط عمومی این انجمن درباره نحوه حمایت از آثار نمایشی برای اجرای عموم گفت: چون سالن سرو در سال 95 رسما به مجموعه انجمن اضافه شد سعی کردیم که  برنامه ریزی منسجم تری داشته باشیم و کارها به لحاظ ساختار و محتوا بهتر شوند. در گذشته برنامه ریزی سخت بود چون سالنی وجود نداشت و ما باید منتظر می شدیم که گروه ها خودشان سالنی را با توجه به متنی که در اختیار دارند پیدا کنند و ما باید می دیدیم که این نمایش ها با اهداف انجمن همخوانی دارد یا نه و به نوعی ما منتظر بودیم ببینیم چه کارهایی به ما مراجعه می کنند که ما از میان آنها نمایشی را برای اجرا برگزینیم.»

وی ضمن اشاره به نقش سالن سرو در برنامه ریزی سال جدید تصریح کرد:« الان با وجود سالن سرو این توانایی برای ما ایجاد شده است که برنامه ریزی منسجم تری داشته باشیم و اجراها را خودمان ساماندهی کنیم چون منتظر جایی نیستیم و بعضا می توانیم از گروه ها دعوت کنیم و از کارهای خوبی که در فضای عمومی تئاترکشور و جریان های تئاتری می بینیم حمایت کنیم.»

وی افزود:« از آنجایی که سال 95 اولین سالی بود که این حرکت را شروع کردیم تلاش ما این بود که با بضاعت محدودی که به لحاظ اعتبارات داشتیم بهترین تصمیمات را بگیریم که شاید کم و کاستی هایی را نیز را داشته ایم . ما ازالان برای سال جدید یک برنامه ریزی مدون را شروع کرده ایم به عنوان مثال متن های بخشی از اجراهای سال جدید تولید  و آماده شده اند و ما از همین الان می دانیم که بخشی از حمایت های ما برای سال آینده چیست.»

 وی یکی از برنامه های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را مشارکت در جشنواره های تئاتر اعلام کرد و گفت:« مشارکت در اجرای سوگواره خمسه حرکتی بود که امسال آن را شروع کردیم. شورای کارشناسی انجمن کلیه کارهای بخش صحنه ای و مدافعان حرم را در طول مدت بازبینی های جشنواره خمسه، مورد بازبینی قرار دادند و خروجی آن حمایت از اجرای عموم 5 نمایش شد. با این کار، امکانی برای گروه ها فراهم شد که اجرایشان صرفا شرکت در سوگواره نباشد و انجمن امکان اجرای عموم آنها را در مدت دو ماه برای 5 گروه نمایشی فراهم کرد.»

میثم جهانگیری یکی از مهم ترین برنامه های این انجمن قبل از پایان سال 95 را مشارکت در جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر اعلام کرد و گفت:« ما از مدت ها قبل به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر اعلام آمادگی کردیم،  برنامه ای که در سوگواره خمسه داشتیم را در جشنواره فجر نیز عملی کنیم  به این صورت که کارهای جشنواره توسط شورای کارشناسی انجمن رصد شوند و برای سال جدید امکان به روی صحنه رفتن آنها همراه با حمایت مالی انجمن شکل بگیرد. این رویکرد در برنامه پیشنهادی انجمن برای سال جدید به صورت گسترده دیده شده و ما سعی داریم که در جشنواره های شاخص حضور پویایی داشته باشیم و از کارهایی که با ماموریت های ما هم سو باشند قطعا حمایت به عمل خواهد آمد و حمایت ما در قالب ایجاد امکان برای اجرای عمومی آثار است.»

وی دلیل حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از نمایش های تئاتر فجر را در جهت بهتر دیده شدن نمایش های همسو و در نهایت کمک به اعتلای تئاتر کشور برشمرد و تصریح کرد:« بخش عمده ای از تولیدات تئاتر کشور، در جشنواره ها انجام می شود اما متاسفانه بنا به دلایلی این اجراها عقیم می ماند و دیده نمی شوند و برای مخاطب و جامعه آنطور که شایسته است تاثیر گذار نخواهد بود.»

وی ادامه داد:« هنرمندانی که این آثار نمایشی را تولید کرده اند شاید توانایی این را نداشته باشند که کارهایشان را به اجرای عموم برساند. از آنجایی که انجمن حمایت از هنرمندانی که در عرصه انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و مقاومت فعالیت دارند را رسالت خود می داند و معتقد است این حمایت فقط منوط به درون سازی نباشد. »

وی همچنین یکی دیگر از برنامه های انجمن را ارتباط با دبیرخانه جشنواره ها قلمداد کرد که از این طریق انجمن بتواند با حضور کارشناسان خود، کارهای جشنواره ها را مورد ارزیابی و بازبینی قرار دهند تا کارهای شایسته برای حمایت بهتر و بیشتر شناسایی شوند.

وی درباره میزان حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از آثار نمایشی مورد تایید آن انجمن گفت:« از زمانی که جناب آقای عاقل زاده به عنوان مدیرعامل در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کارشان را شروع کرده اند همواره یکی از دغدغه های ایشان افزایش سقف حمایت از نمایش هاست. ما خودمان واقفیم که شاید حمایت مالی انجمن کفاف هزینه های اجرای یک نمایش حرفه ای  را نداشته باشد  ولی برنامه ای که به طور کلان در سال آینده داریم، نگاهِ  حمایتی مناسب از اجراهاست ، کما اینکه خیلی گسترده ترو ویژه تر بتوانیم  تولیدات فاخری نیز داشته باشیم.»

وی درباره تئاتر فاخر و انتظاراتی که از این گونه نمایشی وجود دارد خاطرنشان کرد:« منظور از تئاتر فاخر فقط تاتری با پروداکشن گسترده و هزینه های بالا نیست. منظور من تئاتری است که مخاطب داشته باشد و از لحاظ کیفیت و استاندارد اجرایی  در سطح عالی باشد و دربردارنده مفاهیم ارزشی باشد.  بحث ما این نیست که یک نمایش بیاید و با هر کیفیتی تولید یا اجرا شود؛ بلکه به دنبال آثاری هستیم که هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ ساختار مقبول و دارای استاندارد مطلوبی برای مخاطب باشد. قطعا یکی از دغدغه های اهالی تئاتر و ما به عنوان متولی، برای نیل به این مهم، داشتن بودجه منطقی است که به دنبال ارتقای سطح این مهم هستیم.»

وی درباره جزییات برنامه حمایتی انجمن در سال آینده گفت:« همانطور که اشاره کردم یک جنبه حمایت ما برای سال آینده، حمایت از تولیدات جشنواره ها خواهد بود. اما به طور گسترده هم به لحاظ کیفی و هم کمی و هم عدد و رقمی با یک نگاه و بازنگری بهتری آن را دیده ایم. چون ما به دنبال کیفیت بهتروسطح بالاتری از تئاترهستیم. ممکن است اتفاقاتی که در عرصه تئاتر دفاع مقدس می افتد، اتفاقات ایده آل نباشد؛ ولی تلاش ما این است که با همین بضاعت اندک چراغ تئاتر مقاومت همچنان روشن باشد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز