وداع با پیکر استاد زبان و ادبیات فارسی در لبنان

۱۳۹۵/۱۲/۲۵ - ۱۰:۰۱:۳۴
کد خبر: ۵۳۵۲۶۴
وداع با پیکر استاد زبان و ادبیات فارسی در لبنان
مراسم وداع با پیکر مرحوم ویکتور الکک، استاد فقید زبان و ادبیات فارسی با حضور خانواده وی و صدها نفر از علاقه‌مندان، عصر سه‌شنبه (24 اسفند) در کلیسای مارتقلا در حازمیه بیروت برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری برنا، در این مراسم خامه‌یار، معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، اعضای رایزنی و هیأتی از حزب‌الله لبنان حضور داشتند.

پس از انجام مراسم مذهبی توسط روحانیون مسیحی و دعا برای شادی آن مرحوم،  عباس خامه‌یار طی سخنان کوتاهی از شخصیت آن مرحوم تجلیل کرد و او را پیام‌آور صلح و گفت‌وگو و تعامل فرهنگی میان ایران و جهان عرب دانست.

وی افزود برای من دشوار است که در رثای کسی سخن بگویم که عشق به ایران در جانش ریشه دوانیده بود و پیام‌آور فرهنگ و تمدن ایران و زبان و ادب فارسی در سراسر جهان بود.

 عباس خامه‌یار سپس پیام رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برای حاضران قرائت کرد.

در این پیام آمده است: «پروفسور ویکتور الکک، استاد مسلم زبان و ادبیات فارسی، ادامه‌دهنده سنتی ارتباط علمی و فرهنگی عمیقی بود که در چند دهه گذشته در این حوزه آثار بزرگ و دستاوردهای جدی‌ای داشته است. وی در کار تحقیقات علمی، محققی نکته‌یاب و در خلق آثار ادبی، هنرمندی روشن‌بین و در ارتباطات علمی و دانشگاهی، پیام‌گزاری شایسته و قابل احترام بود. میراث علمی و فرهنگی  او در پیوند ایران و لبنان و در نگاهی وسیع‌تر با جهان عرب، میراثی گرانبهاست».

پس از وی، سلیم الصایغ، نماینده امیل جمیل، رئیس‌جمهور سابق لبنان، سخنرانی کرد و عشق او به ایران و تمدن ایرانی و تلاشش برای پیوند میان ملت‌ها و ادیان را ستود.


در پایان این مراسم، با حضور هیأت ایرانی، کلیه حضار به خانوده آن فقید و اعضای هیأت ایرانی تسلیت گفتند و پس از آن، پیکر مرحوم دکتر ویکتور الکک برای خاکسپاری به برمانه منتقل شد.

ویکتور الکک، دانش‌آموخته دانشگاه تهران بود که برای سال‌ها در دانشگاه‌های لبنان به تدریس زبان و ادبیات فارسی و تاریخ تمدن اسلام و ایران پرداخت و در کنفرانس‌های بین‌المللی همواره مدافع فرهنگ و تمدن کشورمان بود که روز یکشنبه گذشته، پس از یک بیماری چندماهه، جان به جان آفرین تسلیم کرد. وی از برگزیدگان آخرین جشنواره خوارزمی بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز