عضو هیئت علمی دانشگاه سوره:

گرایش به مد گرایی، هنر سنتی را کمرنگ کرده است

۱۳۹۶/۰۲/۰۲ - ۱۰:۲۸:۵۸
کد خبر: ۵۴۷۶۹۵
گرایش به مد گرایی، هنر سنتی را کمرنگ کرده است
برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع (نقد و بررسی هنر سنتی در صنایع دستی) با حضور مهدی کشاورز افشار ، رییس انجمن علمی فرش ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ، حسینی ، کارشناس و هنرمند شیشه گر و مهران هوشیار ، عضو هیئت علمی و مدیر گروه هنر اسلامی و صنایع دستی دانشگاه هنر سوره روانه آنتن شد.

 

به گزارش خبرگزاری برنا، در ابتدای برنامه هوشیار به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در خانه هنرمندان اشاره کرد و هدف از برگزاری آن را خارج کردن این هنر از حالت نمایشی و تزئینی و برگرداندن آن به حالت اصلی و کاربردی در زندگی عنوان کرد.

 

وی افزود  : صنایع دستی به دلیل دارا بودن تعریف واقعی، الزاما با کاربرد عجین است و با برقراری ارتباط میان محصولات با سبک زندگی معاصر و نسل جدید می توانیم شاهد رونق آن باشیم.

 مهران هوشیار عنوان کرد : فرهنگ مصرف گرایی و تمایل جوانان به مدگرایی سبب شده  است صنایع دستی و هنر سنتی نتواند روح آنها را ارضا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره ارتباط میان هنر و صنعت را برای حضور صنایع دستی در زندگی مردم ضروری دانست و بیان کرد : زیبایی و خلاقیت از شاخصه های اصلی شکل گیری هنر است و طبیعتا هدف از صنعت رفع نیازها و ضروریات روزمره زندگی است بنابراین این دو مفهوم در ذات صنایع دستی از هم جدا نیستند.

هوشیار درخصوص کمرنگ شدن حضور صنایع دستی در زندگی اظهار کرد : متاسفانه فرهنگ مصرف گرایی که این روزها رواج یافته است و تمایل جوانان به مدگرایی سبب شده است صنایع دستی و هنر سنتی نتواند روح آنها را ارضا کند ، بنابراین می توانیم با تبلیغ استفاده از صنایع دستی هویت خود را بازآفرینی کنیم.

در ادامه حسینی عنوان کرد : اگر به صنایع دستی از جنبه تزئینی هم نگاه شود ارزشمند است ، زیرا جامعه ما دچار تیرگی در هنر شده است که صنایع دستی با زیبایی خود می تواند آن را روح دوباره ببخشد.

وی با بیان اینکه کاربردی شدن صنایع دستی منجر به افزایش تقاضا می شود ،گفت : زمانی که هنرمند جنبه کاربردی آثار خود را در نظر می گیرد ، به دلیل افزایش تقاضا ، درآمد او نیز افزایش می یابد اما وقتی جنبه هنر و زینتی بودن اثر مطرح می شود ، به مادیات کمتر توجه می شود و دغدغه هنرمند کشف چیزهای جدید است.

در بخش دیگر برنامه کشاورز افشار عنوان کرد : کاربردی بودن، زیبایی آثار هنری را نقض نمی کند ، بنابراین کاربرد هنر در زندگی مردم و خلاقیت و زیبایی در شکل و ظاهر آن، هر دو در نفوذ آثار در میان مردم تاثیر گذار است و اگر هنر در بطن زندگی مردم قرار نگیرد از بین می رود همچنان که بسیاری آثار در طول تاریخ از گردونه حذف شده اند.

وی با بیان اینکه فرش ایرانی کیفیت خود را حفظ کرده است و همچنان طرفدار خاص خود را دارد ، خاطرنشان کرد :در صنایع دستی به خصوص حوزه فرش باید به دنبال تبلیغات باشیم .فیلمسازان ، برنامه سازان و هنرمندان باید وارد عمل شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد : آنچه در صنایع دستی نیاز است تفکر در این حوزه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز