اصغر همت:

شرایط آشتی تئاتر و اهالی هنر را رسانه‌ها باید ایجاد کنند/ مشکلاتمان را به وزیر ارشاد گفتیم

۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۱۳:۲۶:۴۱
کد خبر: ۵۴۸۹۵۴
شرایط آشتی تئاتر و اهالی هنر را رسانه‌ها باید ایجاد کنند/ مشکلاتمان را به وزیر ارشاد گفتیم
نشست خبری چهاردهمین دوره جشن خانه تئاتر صبح امروز با حضور اصغر همت در خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، نشست خبری چهاردهمین دوره جشن خانه تئاتر به مناسبت روز جهانی تئاتر و روز ملی تئاتر ایران صبح امروز در خانه تئاتر برگزار شد.

در ابتدای مراسم اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر در خصوص برگزاری این جشن اظهار کرد: امسال تصمیم گرفتیم جشن را گسترده تر برگزار کنیم و در ابتدا باید گلایه ای را نسبت به مطبوعات مطرح کنم رسانه ها و مطبوعات دست راست تئاتر هستند اما بنا به هر دلایلی چه موجه و چه غیر موجه مدتی است که نسبت به خانه تئاتر بی‌مهری می‌کنند. شاهد پیدایش مشکلات و مسائلی در حدود 10 یا 11 ماه اخیر بودیم اما باید همه را به دست فراموشی بسپاریم و اگر شخصی در جایی نفع شخصی خود را به نفع عمومی ترجیح دهد نباید مطبوعات به این حواشی دامن دهد.

وی در ادامه افزود: اگر وفاق و همدلی و اتحاد در میان اعضا وجود نداشته باشد وضع بسیار اسفناک‌تر از حال موجود می‌شود، بنابراین کسانی که وجدان کاری دارند چه رسانه ها و چه تئاتری ها باید دست به دست هم دهیم و این هنر والا را نجات دهیم با توجه به قدرت رسانه ها این انتظار را دارم که شرایط آشتی را به حوزه تئاتر و بین اهالی این هنر ایجاد کنند. متاسفانه در شهرستان ها هم این مسئله منیت وجود دارد، تا این مسئله از بین نرود وضع موجود به همین منوال است.

اصغر همت  با اعلام اینکه شرایط بوجود آمده برای اهالی تئاتر اصلا مناسب نیست، گفت:  در این سال ها تنها به وجود بیمه برای اعضای این هنر بسنده کردند، وزیر جدید حسن نیتی نسبت به وزرای پیشین به تئاتر داشتند و کور سوی امیدی هم برای من به وجود آمد،  خوشبختانه وی ما را پذیرفت و مشکلاتمان را عنوان کردیم.
 
وی در ادامه خطر نشان کرد: برای اولین بار یک بولتن روزانه به نام "شمیم بهار" داریم که از 7 اردیبهشت منتشر می شود و قرار است از 5 چهره شاخص تئاتر حمید سمندریان، داوود رشیدی، هما روستا ،جعفروالی و رکن الدین خسروی تجلیل شود، پوشش تصویری و حرفه‌ای عکاسی هم در نظر گرفته‌ایم و با توجه به وجود فضای مجازی این اولین بار است که پوشش های فضای مجازی در اینستاگرام و دیگر کانال ها در کنار رادیو اینترنتی وجود دارد.

سهراب سلیمی دبیر، در خصوص کم و کیف برگزاری جشن تئاتر، گفت: باور دارم که مطبوعات بازوی متحرک بسیاری از دستاوردهایی است که با نگاه هنرمندانه و تیزبینانه می تواند نشان دهنده شرایط اجتماعی هر چیزی باشد پس می توان از این بازو برای حاصل تاثیرات مثبت استفاده کرد. امروز اطمینان می دهم نسبت به دیروز توانسته ایم یک گام به جلو برداریم این را در عملیات اجرایی در ارتباط  با شما در رایزنی و ارتباط با مخاطب حداقل یک گام جلوتر باشیم این  مسئولیت ساده ای نیست اطمینان می‌دهم که در چهارچوب قانون کار را انجام دهیم.

وی در ادامه افزود: یکی از انجمن های درخور تحلیل ما انجمن منتقدان و روزنامه‌نگاران است اگر تا دیروز جشن‌های خانه تئاتر در محیط خانه هنرمندان شکل می گرفت و همه چیز در آنجا تعریف شده بود ولی امروز محیط را گسترده تر کردیم و به ازای محیط هم فعالیت ها را بزرگ‌تر کردیم در واقع خانه هنرمندان، تئاترشهر، تالار وحدت زیرگذر مترو ها ، میدان ولی عصر پارک ها همه این ها محل برگزاری این جشن به شمار می آیند این گستردگی بنا به همه امکانات و اهداف جشن یک گام به جلو محسوب می شود.

سلیمی با اشاره به اینکه  قدم به جلو نهادن صنفی حق طبیعی خانه تئاتر و نه فقط در مقطع جشن بلکه در استمرار شرایط تئاتر است، گفت: واحدهای بسیاری هم در شهرستان ها برای ادامه فعالیت ها اعلام همکاری کردند که امیدوارم به عمل هم تبدیل شود. باید بگویم که یکی از انجمن های ارزشمند خانه هنرمندان گرافیست هایی هستند که با ما همراه شدند و قرار است این همکاری نه فقط در ایام جشن بلکه همیشه انجام گیرد.

دبیر چهاردهمین دوره جشن های بزرگداشت روز جهانی تئاتر به ارائه توضیحاتی در خصوص بخش های مختلف این دوره از جشن ها پرداخت و گفت: فضای بیرونی جشن های ما شامل ۲ قسمت استیج و فعالیت انجمن های تئاتر خیابانی، میدان، آیینی، عروسکی، کودک و نوجوان و حرکت می شود. همچنین در فضای بیرونی ۲ غرفه برای گریم و ۲ غرفه نیز برای عروسک و اجراهای عروسکی داریم. برنامه های فضای بیرونی در خانه هنرمندان از ساعت ۱۶ تا ۱۸ و در پردیس تئاتر تهران از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ برگزار می شوند.

سلیمی افزود: در بخش فضاهای داخلی هم گالری های خانه هنرمندان در همکاری بین خانه تئاتر و انجمن صنفی گرافیک، میزبان پوستر و عکس های تئاتر می شوند. پوسترهایی به نمایش گذاشته می شوند که جزو اسناد پنهان تئاتر بوده اند و قدمتی بالا دارند. همچنین در این نمایشگاه ها آثار مرتبط با ۵ کارگردان فقید تئاتر ایران شامل حمید سمندریان، هما روستا، داود رشیدی، جعفر والی و رکن الدین خسروی نیز به نمایش در می آیند. همچنین در این نمایشگاه ها ماسک ها و عروسک های موزه ای را هم در معرض دید مخاطبان قرار می دهیم. در فضای سالنی نیز برنامه آموزشی توسط انجمن ها برگزار می شود و همچنین بعضی روزها 2 و برخی روزها یک انجمن، جشن خود را برگزار می کند.

وی با اشاره به اینکه در چندین دوره رادیو با اجرای نمایش رادیویی و همچنین پوشش زنده برنامه های جشن های بزرگداشت روز جهانی تئاتر با خانه تئاتر همکاری داشته، اظهار کرد: متأسفانه هیچکدام از تماس های ما به نتیجه نرسید و به دلیل همکاری نکردن مدیران رادیو و اینکه سیاست های شان تغییر کرده است، این دوره از جشن ها رادیو هیچ همکاری ای با جشن های خانه تئاتر ندارد.

وی با بیان اینکه به افرادی که قرار است از آن ها قدردانی به عمل آید وعده زمین، آپارتمان و سکه نمی دهم، تأکید کرد: مدالیوم خانه تئاتر هم در این دوره در صورت تصویب هیأت مدیره خانه تئاتر به افراد اهدا می شود.

چهاردهمین جشن های بزرگداشت روز جهانی تئاتر از پنجشنبه 7 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز