اختصاصی برنا/ گفتگو با طراح چهره پردازی «خفه گی»؛ یکی از عوامل مهم موفقیت این فیلم

برای کاندید نشدن در جشنواره فجر به نظر داوران احترام می‌گذارم/ کارم را در «خوابم می‌آد» و «بادیگارد» دوست دارم

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۱۱:۰۰:۵۵
کد خبر: ۶۳۱۷۹۶
برای کاندید نشدن در جشنواره فجر به نظر داوران احترام می‌گذارم/ کارم را در «خوابم می‌آد» و «بادیگارد» دوست دارم
«ایمان امیدواری» طراح گریم فیلم "خفه گی" در رابطه با رسیدن به شمایل بازیگران و تاثیراتش بر باورپذیری بیشتر شخصیت های این فیلم توضیحاتی ارائه کرد.

«ایمان امیدواری» طراح چهره پرداز فیلم «خفه گی» در گفتگو با خبرنگار برنا در رابطه با اینکه برای رسیدن به ایده های مورد نظر طراحی شخصیت های فیلم خفه گی تنها با توضیحاتی از فریدون جیرانی از حال و هوای این فیلم پرداختید یا به طور کامل فیلم نامه را مطالعه کردید، اظهار کرد: به طور کامل فیلمنامه را مطالعه کردم، چون اگر نخوانم نمی توانم به طراحی درستی از شخصیت ها دست پیدا کنم، نه تنها برای خفه گی بلکه برای تمامی فیلم ها باید فیلمنامه را کامل و جامع خواند و بعد از آن به طور مفصل با کارگردان در باره آن بحث کرد و به نتیجه رسید.

فضای تیره و تار و خفه فیلم ممکن بود گریم بازیگران را طوری جلوه دهد که فیلم را خیلی تصنعی و غیرقابل باور کند، اما نه تنها این فضا به وجود نیامد بلکه گریم طوری جلوه کرد که همواره به باور پذیری بیشتر شخصیت ها چه در فضای بیمارستان و چه در دیگر مکان ها کمک میکرد. این موضوع را با امیدواری درمیان گذاشتیم که وی گفت:  فکر میکنم که بهتر است منتقدان و کارشناسان صاحب سبک نظر دهند که گریم چقدر توانسته در خدمت فیلم باشد یا نه؟ سعی خود من بر این بود که این اتفاق بیفتد.

نمی خواستیم شاکردوست کریه شود

چهره پرداز فیلم "زیر سقف دودی" در پاسخ به این پرسش که چطور به طراحی چهره نقش اصلی فیلم "صحرا" با این شمایل رسیدید و اینکه چقدر در این کار کارگردان و دیگر عوامل تاثیر گذار بودند، خاطر نشان کرد: کاملا نظر من بود  چون آقای جیرانی بر این عقیده بودند که زیبایی صورت الناز شاکردوست را بگیریم ولی صورت کریه و زشت نشود. من میخواستم به چهره ای برسم که کاملا عدم اعتماد به نفس در آن مشهود باشد.

 برای کاندید نشدنم به داوران احترام میگذارم

نظر اکثر منتقدین و مخاطبان این بود که تنها به خاطر چهره پردازی نفش صحرا "شاکردوست" و طراحی و ایجاد کک های صورت وی می توان یک سیمرغ بلورین جدا کرد و همچنین فریدون جیرانی کارگردان فیلم هم بارها از کاندید نشدن برای چهره پردازی نارضایتی خود را اعلام کرد. وی در این باره بیان کرد: من در همان سال به خاطر فیلم "زیر سقف دودی" به کار گردانی پوران درخشنده سیمرغ گرفتم. ولی اینکه چرا برای خفه گی کاندید نشدم صحبت خاصی ندارم ، به نظر داوران احترام می گذارم و سکوت می کنم.

151376

بازیگران ما به چهره پردازی اعتقاد دارند

وی درباره اینکه چقدر یک گریم خوب می تواند در موفقیت یک نقش در فیلم اثرگذار باشد افزود: تمام بازیگران به گریم و اینکه باید چهره شان تغییر کند اعتقاد دارند و وقتی که این اتفاق در صورت آنها میافتد این گریم را مال خود می‌کنند. انگار که صورت خود به اینگونه است و به خاطر آن موفق می شوند. به نظر من اصولا بازیگران ما به چهره پردازی خیلی اعتقاد دارند و برایشان مهم است.

برای من هم نقش پررنگ طراح گریم برای بازیگران علامت سوال است

چهره پرداز فیلم "خوابم می آد" در پاسخ به این که چرا بازیگران و هنرمندان در هنگام موفقیت در یک نقش معمولا از کارگردان و نویسنده و یا تهیه کننده یاد می کنند و خیلی طراحی چهره پردازی و گریم را عامل موفقیت خود نمی دانند، گفت: چهره پردازی را همه قبول دارند و بازیگران و کارگردانان همواره از طراحان چهره پردازی یاد و تشکر می کنند ولی اینکه چرا بعضی ها عنوان نمی‌کنند شاید دلیلش عجیب بودن و بی اهمیت بودن این حرفه برایشان باشد. مثلا در مصاحبه با منتقدین و نشست های خبری در جشنواره ها خیلی کم نامی از چهره پرداز برده می شود،  که برای خود من هم همیشه سوال است.

 

ایمان-امیدواری-طراح-گریم-عکس-شخصی-003

کارم در «خوابم می آد» و «بادیگارد» را خیلی دوست دارم

ایمان امیدواری در پاسخ به این که آیا خفه گی را متفاوت ترین کار خود می داند یا خیر، اظهار کرد: من همه طراحی چهره پردازی فیلم های خود را دوست دارم؛ "خوابم می‌آد" و "بادیگارد" را خیلی دوست دارم  زیر سقف دودی هم همین طور،  من خیلی فیلم هایی هم به جز «خفه گی» داشتم که چهره پردازی اش برای همه اهمیت داشته است.

وی در رابطه با این که چه فاکتورهایی رابرای «زیرسقف دودی» در قیاس با خفه گی قائل است که باعث شده گریم این کار دیده شود و حتی منجر به دریافت سیمرغ بلورین برای این فیلم شد، گفت: راستش نمی دانم اما این به نظر داوران برمی گردد که چرا طراحی چهره پردازی زیر سقف دودی بیشتر دیده شد ولی من همه کارهایم را دوست دارم.

این از معدود نقش های سرمایه دار نوید محمدزاده بود

امیدواری در رابطه با طراحی چهره پردازی کاراکتری که نوید محمدزاده در فیلم "خفه گی" آن را بازی کرده است، عنوان کرد: نوید محمدزاده در این فیلم یک نقش درونی داشت که باید او را خیلی آرام به مخاطب معرفی می کردیم که خشمگین هم نباشد، چون به شدت نقش درونگرایی داشت و باید نوید محمدزاده را یک آدم بورژوایی نشان می دادیم که در یک طبقه بالاتر و مرفه تری جای دارد. چون نوید معمولا در فیلم های بازی کرده که نقشش در یک قشر متوسط بوده ولی در "خفهگی" باید یک نقش بورژوای  مرفه را داشته باشد. سعی ما بر این بود که صورتش را بر اساس این فاکتورها گریم کنیم که اگر فیلم هم رنگی بود ابرو های او را روشن نمیکردیم اما به خاطر سیاه سفید بودن فیلم  که صورت آن  آرام تر به نظر برسد ابروها و صورت او را روشن کردم.

Khafegii-450x430

 

کک و مک صورت شاکردوست انتخاب نخستم بود

وی در پاسخ به این که برای رسیدن به چهره پردازی نقش "صحرا" با بازی الناز شاکر دوست  از ابتدا همین گریم مد نطر بود یا انتخاب های دیگری هم داشته است ، بیان کرد:  من طرحم را با کامپیوتر اتود زدم و قابل قبول بود ولی این طرح را چندین بار به خاطر نور، سیاه سفید بودن و دوربین اتود زدم ولی از ابتدا می دانستم که می خواهم صورت "صحرا" کک و مک داشته باشد و این انتخاب نخستم بود.

 

khafegi-1-480x320

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز