حمیدرضا نوربخش، دبیر جشنواره موسیقی، خبر داد:

فروش بلیت های موسیقی سنتی و تلفیقی اندازه اجراهای پاپ

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۲:۴۶:۴۸
کد خبر: ۶۶۵۶۵۹
فروش بلیت های موسیقی سنتی و تلفیقی اندازه اجراهای پاپ
آئین اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر و معرفی برگزیدگان جایزه باربد با حضور حمیدرضا نوربخش رئیس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر شامگاه 30 دی ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ حمیدرضا نوربخش، دبیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، در مراسم اختتامیه این جشنواره در گزارشی مشروح از این دوره از جشنواره گفت: این گزارش در قالب کلیپی در ابتدای این برنامه ارائه شد و شرح تفصیلی آن در کتابچه هایی که در این اختتامیه در اختیار حاضران  قرار گرفته نوشته شده است و دیگر نیازی نمی بینم که این گزارش را تکرار کنم.

نوربخش با مروری بر سلسله جشنواره های موسیقی فجر در طول بیش از 3 دهه گذشته اظهار داشت: این مرور نشان دهنده ظرفیت بی بدیل و تمایز آشکار هنر موسیقی با دیگر هنرها در عرصه تولیدات و تأثیرات ژرف و غیر قابل انکار ما در همه شئونات اجتماعی و فرهنگی است. این ظرفیت بالا در حوزه اقتصادی به ویژه در یک دهه اخیر به خوبی نمایان شده به طوری که بیش از نیمی از بودجه جشنواره از محل درآمد حاصله از فروش بلیط و اجراهای مختلف آن تحصیل شده است.

رئیس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با اشاره ای کوتاه و گذرا بر نقش سیاستگذاری و رویکرد ارزشی چند دهه اخیر جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد: ضرورت ارتقای کیفی تمامی اجراها در جهت تعادل بخشی توأم با حمایت از موسیقی های جدی و هنری از دوره سی و یکم جشنواره به بعد میزان فروش اجراهای غیر از پاپ گردش قابل توجهی پیدا کرد به طوری که در دوره بعد میزان فروش اجراهای سنتی، تلفیقی و بین الملل به سطح فروش بخش پاپ رسید و این اتفاق را باید به عنوان یکی از موفقیت های مهم در عرصه سیاستگذاری و رویکرد ارزشی جشنواره چند دوره اخیر ارزیابی کرد. چرا که در دوره های قبل بخش پاپ بیش از 80 درصد درآمد جشنواره را به خود اختصاص می دهد.

 وی ادامه داد: لزوم برخورداری مداوم و بازنگری و اصلاح آئین نامه های داوری، اجرایی و دقت در ارتقای سطح کیفی برنامه ها و ارائه راهکارهای مناسب و کارشناسی شده برای ترسیم افق های بلندتر و والاتر جشنواره است، به گونه ای که در هر دوره ای اعتبار و جایگاه جشنواره رقم سعودی و بالنده پیدا کند.

نوربخش با ابراز امیدواری از اینکه تغییرات مشهودی در بخش بین الملل این جشنواره رخ داده است توضیح داد: در چند دهه اخیر با سعی و تلاش همکاران و حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد به ویژه معاونت امور هنری علی مرادخانی و معاونت جدید امور هنری دکتر حسینی و دفتر موسیقی تغییراتی در بخش های مختلف از جمله بخش رقابتی و جایزه باربد و به ویژه در بخش بین الملل این جشنواره به طور ملموس و مشهود رخ داد و مخاطبان جشنواره با استقبال گرم خود نشان دادند که این رخداد بزرگ موسیقایی را به خوبی رصد می کنند و هر گاه که در جهت ارتقای کیفی اجراها و برنامه ها تغییراتی رخ دهد جشنواره با استقبال خوب و گرم مردم مواجه خواهد شد.

دبیر3 دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر با تأکید به این موضوع مهم که جشنواره موسیقی فجر آئینه تمام نما و به نوعی کارنامه فعالیت همه هنرمندان و مجریان به هنر موسیقی در همه شاخه ها و رشته های آن است بیان کرد: از این نظر همه هنرمندان باید در آن سهیم باشند و با مشارکت خود چه از نظر اجرا و چه از نظر فکری و مشورتی در جهت رفع نواقص و معایب آن فعالانه حضور پیدا کنند.

وی در سخنانی ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر فقط با نگاه کیفی به ارزیابی فنی و هنری نسبت به ممیزی آثار اقدام کرده و هرگز مانعی برای حضور فرزندان خبره و اجرای آثار فاخر نبوده و نیست. قطعا جذابیت ابراز مخاطب به اجراها شرط اصلی و لازم شرکت گروه ها بوده هر چند که شرط کافی نبوده و نیست.

نوربخش در پایان خطاب به مدیران و مسئولان و به ویژه مسئولین همکار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی موسیقی کشور گفت: شریف ترین و اصیل ترین هنرمندان کشور در حوزه هنر موسیقی فعالیت دارند چه بسا علی رغم همه مشکلات، موانع و تنگ نظری ها و سختی های شایع که از فرط تکرار و استمرار لاینحل مانده و بین 4 دهه گذشته همه از نزدیک با آنها آشنا شده اند همچنان با عشق و انگیزه مشغول به فعالیت و خلق آثار هستند و کماکان امیدوار به حمایت وزارت ارشاد و حل شدن مسائل و مشکلاتی از جمله اول آزادی کنسرت ها، آزادی فعالیت زنان هنرمند در سراسر کشور و مسئله کپی رایت، رونق بخشیدن به صنعت نشر و از همه مهمتر روشن شدن تکلیف سیاستگذاری های کلی موسیقی در سطح کشور و مسائلی از این دست که به نظر می رسد برای حل این مسائل وزارت فرهنگ و ارشاد باید در سطح دولت و تعامل با دیگر وزارت خانه ها و گسترش ارتباطات خود با دیگر نهاد های حکومتی گام های بلندتر و مؤثرتری در جهت رفع مشکلات این قشر شریف بردارد.

 

خبرنگار: سها راستاد

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز