بررسی سریال هایی که می توانند گزینه ماه مبارک رمضان باشند؛

آماده باش تلویزیون در ماه مبارک رمضان!

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۸:۲۳:۱۰
کد خبر: ۷۰۵۹۲۷
آماده باش تلویزیون در ماه مبارک رمضان!
مجتبی احمدی

ماه مبارک رمضان اصولا جزء کنداکتورهایی است که مدیران، مسئولان و سیاستگذاران تلویزیون به آن توجه ویژه ای دارند. معمولا برنامه های تلویزیون در ماه مبارک رمضان با وسواس ویژه ای بسته می شوند و اصولا محتوا و ساختار در این ماه به شدت تحت نظر سیاستمداران است و از آن مراقبت می کنند که در این خصوص هم پوشانی بین شبکه های مختلف پیش نیاید.

معمولا سریال ها در ماه مبارک رمضان بیش از تمام فصول و مناسبت های دیگر دیده می شوند چرا که مخاطب ثابت و پای تلویزیون این مناسبت از پیش مشخص است و اگر قصه و سریالی گرم شود و قلاب آن بر ذهن و روح و روان مخاطب گیر کند قطعا تا پایان سریال مجموعه را همراهی خواهد کرد.

1150401_226

از سریال «گمگشته» رامبد جوان تا امروز مجموعه های تلویزیونی مختلفی در ماه مبارک رمضان روی آنتن رفته اند و تجربه نشان داده است که مجموعه های مختلف در ژانرها و گونه های متنوع مخاطب خود را داشته اند، از آثار ماورائی مثل «او یک فرشته بود» و سریال «اغما» گرفته تا سریال های کمدی مثل ساخته های رضا عطاران و ملودرام های مختلف و حتی سریال «پایتخت» که در یک سال، برای ماه رمضان در کنداکتور قرار گرفت، به مدیران تلویزیون برآیند قابل قبولی از اقبال مخاطب دادند تا آنها نخواهند آمار پر و پیمان جذب تماشاگر تلویزیونی را در این مناسبت از دست بدهند، پس مشخصا آثار تلویزیون برای ماه مبارک رمضان در حوزه نمایش همیشه بهترین ها بوده است (یا حداقل از نگاه مدیران که اینگونه بوده است) در واقع مدیران در تلاش هستند که بهترین تولیدات خود را روی آنتن پر مخاطب ترین لحظات تلویزیون در این ماه چیدمان کنند.

iractor_tarokh_eghma_7

پخش-سریال-پرطرفدار-ترش-و-شیرین-2

در سوابق سریال های تلویزیونی ماه رمضان داشته ایم مجموعه هایی که به لحاظ کیفی و البته روایت قصه حرفی برای گفتن نداشته اند و به لحاظ تکنیک و اصولا کارگردانی هم اثر قابل قبولی نبوده اند، و در حدی پایین تر از حد متوسط، هم دیده می شوند و این بدین معناست که کنداکتور رمضان به دلیل دیده شدن هم خطر شکست را به سازندگان آثار نمایشی گوشزد می کند. (چه بسیار بوده اند تهیه کنندگان و کارگردان های باهوش که از هم زمان شدن پخش آثارشان با آثار پرمخاطب سر باز زده اند و تلاش کرده اند تا آثارشان در رقابت با آثار قوی قرار نگیرد.)

57561701

با این توصیف باید گفت در ماه رمضان سریال ها به مراتب بهتر از زمان های دیگر سال دیده می شود و سریال های  ضعیف هم البته دیده و مذمت می شوند. به همین دلیل است که به شکل نامحسوس در سال های اخیر شاهد رقابتی جالب بین مدیران شبکه های مختلف تلویزیونی هم بوده ایم. باید دید حالا که تقریبا ضمام امور سریال سازی از دست مدیران شبکه‌های تلویزیونی خارج شده است و مرکز سیما فیلم مسئولیت تولید و پخش سریال های تلویزیونی را بر عهده دارد، چیدمان مجموعه های تلویزیونی رمضان 97 با چه فرمول و منطقی اتفاق خواهد افتاد.

97-01-c13-1448

حامد عنقا و بهرنگ توفیقی در اولین تجربه تلویزیونی مشترک به عنوان تهیه کننده و کارگردان در کنار محمد حسین لطیفی باتجربه در عرصه سریال سازی در حالی رقابت می کنند که کارنامه محمد مهدی عسکرپور در سینما و تلویزیون و شناختش از مذاق مخاطب در ماه رمضان رقابت را مهیج تر می سازد.

13970119000572_PhotoA

 سریال «بچه مهندس» ساخته علی غفاری هم کاندید رمضان 97 است، اما منطقی است با توجه به زمان کوتاه بعد از اذان مغرب و عشا تا نیمه شب، این مجموعه از کنداکتور ماه رمضان حذف شود تا حاصل تلاش این سریال 45 قسمتی در رقابت با دیگر مجموعه های رمضان امسال حیف و میل نشود.

57663408

کنداکتور شبکه پنج سیما (ساعت 19 و 23) است و این درحالی است که قطعا پخش اصلی سریال در ساعت 19 با برنامه «ماه عسل» همزمان خواهد شد و ساعت 23 برای ماه رمضانی که اصولا مردم به زمان سحر نزدیک می شوند محل مناسبی برای پخش سریال نخواهد بود و عملا اتفاقی که برای سریال «هیأت مدیره» شبکه پنج سیما در عید نوروز افتاد این سریال را نیز تهدید می کند.

57617996

حالا باید دید مدیران سیما و در رأس آنها معاون سیما با چه نگاه و سیاستی برای رمضان انتخاب سریال خواهند کرد.

13385798062

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز