ویژه برنامه موسیقی شناسی خراسان برگزارمی شود

تجلیل از عثمان محمدپرست در «خنیاگران سرزمین مادری»

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۹:۴۴:۲۲
کد خبر: ۷۱۹۵۳۷
تجلیل از عثمان محمدپرست در «خنیاگران سرزمین مادری»
برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با حضور و تجلیل استاد عثمان محمدپرست پیشکسوت دوتار خراسان با هدف شناخت و بررسی موسیقی خراسان با حضور اساتید و هنرمندان موسیقی پنجشنبه 31 خرداد ساعت 18 در فرهنگ سرای ارسباران برگزار می شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ این برنامه با حضور دکتر محمدحقگو، استادعزیز تنها، ایوب سعیدی، عبدالله امینی و تجلیل از استاد عثمان محمدپرست برگزار می شود و دکتر محمدحقگو درباره تأثیرات و ویژگی‌های موسیقایی خطه خراسان سخنرانی می کند.

عثمان محمدپرست (زاده ۱۳۰۷ خواف) معروف به عثمان خوافی از استادان دوتار نوازی خراسان است. وی شکل ساز دوتار را تغییر و هفت، هشت پرده موسیقی به آن افزود.    

استاد "عزیز تنها" نوازنده و سرپرست با موسیقی مقامی شرق خراسان همراهی ساز دوتار (عزیزتنها) و آواز (عبداله امینی) همچنین امیدصابری با موسیقی شمال خراسان و همراهی سازهای دوتار (ایوب سعیدی)، کمانچه (امیدصابری) و دایره (مهدی قیطاسی) به اجرای آواز می پردازند.

 تقابل فرهنگی اقوام مهاجر ترک و کُرد در خطه خراسان موجب شده موسیقی نواحی شمال خراسان از نشانه های ویژه این فرهنگ ها بهره مند شود. موسیقی نواحی شمال خراسان در کنار آداب و رسوم نگاه آیینی از اقلیم جغرافیایی این سرزمین گرفته و به دو بخش عمده 'کوهپایه' و 'جلگه ای' تقسیم می شود . بخش آوازی موسیقی نواحی شمال خراسان بیشتر بر پایه وقایع تاریخی، آیینی و اساطیری استوار است که با داستان های شاهنامه توسط آواز و همراهی ساز اجرا می شود.

در بیشتر انواع موسیقی نواحی، مضمون اشعار و کلام نوع فواصل موسیقایی را مشخص می کند و فضایی حزن انگیز دارد.

موسیقی آوازی این سرزمین بیشتر با پرش های ملودیک بر روی فواصل خاصی پافشاری می کند و توام با برگشت های پی در پی موسیقایی است که از ویژگی های موسیقی آوازی نواحی خراسان شمالی شمرده می شود.

عمده ترین نغمات و رپرتوآر موسیقی مقامی شمال خراسان توسط دوتار اجرا می شود زیرا در بین سازهای این منطقه، بیشترین قابلیت اجرایی را دارا است و باید گفت این ساز مهمترین نقش را در شناساندن موسیقی این سرزمین به جهانیان ایفا کرده است .

استاد «عزیزتنها» متولد صالح آباد تربت جام نوازنده و آهنگساز از بازماندگان موسیقی مقامی است. پدرش نیز از خنیاگران به نام خراسانی بوده است. وی علاوه بر محضر پدر نزد استاد"ذوالفنون" و " بیگلری پور" بهره برده است. قریب به20 قطعه ارزشمند در فضای موسیقی مذهبی- آیینی نظیر "ماه شب افروز" و" قبله عاشقان "از وی منتشرشده است.

«محمدحقگو» متولد بیرجند موسیقی را با ساز سنتور در این شهر شروع کرد. وی تحصیلات خود را در دانشگاه موسیقی تهران به پایان رساند و نزد استادان رضا درمان، پشنگ کامکار و مجید کیایی، فرهاد فخرالدینی، علیرضا مشایخی موسیقی را فراگرفت.

«عبدالله امینی» خواننده مقامی از تربت جام تا کنون 20 آلبوم موسیقی نظیر مهرحق، گلزار، سوخته هجران از وی منتشر شده است.

 «ایوب سعیدی» برگزیده موسیقی نواحی ایران در جشنواره فجر سال 1379 ، همکاری با رادیو تلویزیون خراسان، گردآوری موسیقی شمال خراسان را در رزومه هنری خود دارد. وی همچنین نماینده انجمن صنفی هنرمندان موسیقی خراسان در قوچان است ونزد فریدون غلامی، جعفر رحمانی ، روشن گل افروز(مکتب گلیان شیروان)، حسین ببی(نوازنده دایره)، بخشی قلی پور(دوتار)، استادخان محمدآدینه (قمشه)، حسین عزیزی(خواننده کرمانج)، بخشی انا مراد رستگاری و بخشی آشور گلدی گرکزی نیز بهره بُرده است.

علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند به فرهنگ سرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان ، خ جلفا مراجعه کنند .

 تلفن گویای 20-22872818 داخلی 122 برای آگاهی بیشتر اعلام می شود.    

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز