گفت‌و‌گو امیرعلی دانایی با برنا:

«کلاه پهلوی» راوی واقعیت جامعه است/ هر مسئله‌ای که اجبار جامعه باشد نتیجه عکس می‌دهد!

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۸۷۷۲
امیرعلی دانایی بازیگر سینما و تلویزیون مهمان خبرگزاری برنا شد و در مورد اولین سریالی که او به عنوان بازیگر در آن به ایفای نقش پرداخت (کلاه پهلوی) به گفت‌و‌گو نشستیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ حضور امیرعلی دانایی در خبرگزاری برنا بهانه‌ای شد تا درباره سریال «کلاه پهلوی» به کارگردانی ضیاءالدین دری که این روزها از شبکه افق روی آنتن است گفت‌و‌گویی داشته باشیم.

«کلاه پهلوی» دوباره از شبکه افق پخش می شود احساس تو به عنوان بازیگر این مجموعه چیست؟

(با مکث می‌گوید) با توجه به اولین پخش سریال که بر خلاف انتظار ما خیلی با استقبال مخاطب روبرو نشد پخش مجدد «کلاه پهلوی» برای من خاطره شیرینی را تداعی نمی‌کند.

با توجه به اینکه «کلاه پهلوی» از شبکه افق پخش شده، احتمال می‌رود این سریال در دیگر شبکه‌ها نیز پخش شود. به نظرم «کلاه پهلوی» ممکن است مثل بسیاری از سریال‌های الف ویژه  در پخش‌های دوم و سوم جذاب‌تر از سری اول شود نظر تو نسبت به این موضوع چیست؟

خب اگر این که کار با استقبال مخاطب مواجه شود خیلی دور از ذهن نیست و واقعا بی‌انصافی است که سریال مجددا پخش نشود.  شاید «کلاه پهلوی» تنها سریالی باشد که در سی‌سال اخیر به دوره پهلوی پرداخته است و مثل بقیه سریال‌ها که دوره‌ای را سیاه نشان می‌دهند نبوده و نیست. مثلا به عنوان نمونه می‌توان به کشف حجاب اجباری برای مردم آن دوره اشاره کرد که به نظر من کار کاملا اشتباهی بوده  است. به طور کلی هر مسئله‌ای که اجبار جامعه باشد نتیجه عکس می‌دهد. کشف حجاب اجباری آن هم در شهرستانی که حتی پسرخاله چهره دخترخاله اش را تا به حال ندیده، یک کار اشتباه است و حتی اگر قرار باشد چنین اتفاقی رخ دهد نیاز به فرهنگ سازی هست تا جامعه کم کم به آن سمت برود. فیلتر شدن برنامه‌های مجازی هم نمونه دیگری است و فکر می‌کنم اجبار در این دوره دیگر جواب‌گو نخواهد بود. شاید این وجه تمایز ضیاءالدین دری نسبت به دیگران است که سعی می‌کند در سریال، تمام جنبه‌ها را نشان دهد و راوی تمام اتفاقات باشد. شاید علاقه زیاد رضا شاه به آتاتورک و جهان مدرن دلیل این کار باشد که نمی‌توان از تاریخ حذف کرد و البته نمی‌توان کتمان کرد که رضاشاه افراد محصل زیادی مثل مهندس بازرگان را تربیت کرده است که با علم‌شان تغییراتی را در کشورشان بوجود می‌آورند. آقای دری تمام این مسائل را در سریال نشان می‌دهد و فکر میکنم به همین دلیل پنج سال هیچ کاری به دری پیشنهاد ندادند.

6261995_92

سریال چندین بار در مرحله تولید متوقف شد، به خاطر مشکلات مالی بود یا مسائل محتوایی؟

90 درصد توقیف شدن‌های «کلاه پهلوی» برای مسائل مالی بود و کمی هم مربوط به بحث محتوایی می‌شد اما در مجموع حدود سه سال ساخت سریال متوقف شده بود که بیشتر آن مربوط به مسائل مالی می‌شد.

اما به هر حال "کلاه پهلوی"برای تو اتفاق خوبی بود...

بله واقعا برای من اتفاق بسیار خوبی بود و همیشه از هرچیزی که صحبت کردم نهایتا به «کلاه پهلوی» رسیدم و خدارو شاکرم که این موقعیت برایم فراهم شد.

چه کسی پیش از تو کاندید بازی در نقش فرخ باستانی بود؟

فکر می‌کنم اول علی مصفا قرار بود بازی کند بعد پارسا پیروزفر قرارداد بست و چون مراحل ساخت سریال طولانی شد، سر کار دیگری رفت بعد از او حمیدرضا پگاه قرارداد بست و در نهایت این نقش به من رسید. البته «کلاه پهلوی» در کنار تمام اتفاقات خوبی که برایم رقم زد بدی‌هایی هم داشته؛ زمان زیادی که «کلاه پهلوی» از من گرفت هیچ وقت بر نمی‌گردد. من هفت سال وقت گذاشتم که می‌توانستم چند سریال و فیلم بازی کنم. اگر شخصی نگاه کنم شاید بدی‌هایی که برایم داشت بیشتر بود.

بعد از «کلاه پهلوی» مسیر درستی رفتی... با چند کارگردان خوب کار کردی و یک سری کارها رو هم انجام ندادی...

آره اما تعداد کارهایی که نکردم شاید پنج برابر کارهایی باشد که انجام دادم.

بعد از «کلاه پهلوی» کاری انجام  دادی که  پشیمان شده باشی؟

نه اصلا و حتی اگر به عقب برگردم بازهم همین انتخاب‌ها را خواهم داشت.

و به عنوان حرف آخر...

من فکر می‌کنم ما هرچه جلوتر می رویم جامعه از حالت شایسته‌سالاری خارج می‌شود و هرچقدر آدم‌ها بامطالعه‌تر باشند بیشتر عقب می‌مانند و بیشتر جلوی پایشان سنگ اندازی می‌شود. حیف است که کارگردانی مثل ضیاء الدین دری در این 5سال کار نکرده است.توجه، قلم زیبا و کارگردانی عالی او واقعا بی نظیر است و امروز او در اوج پختگی از فضای فیلم و سریال‌سازی بیرون مانده است.

امیر علی دانایی - بازیگر

نظر شما
پرونده ویژه